Jump to content

Nye LYS regler og asymetrisk

Enzo

Recommended Posts

Su Flyer,

Du har vel uttalt deg litt skeptisk til Code 0 tidligere, så vidt jeg husker. Kameraten med Cycladesen er litt i tvil om han skal investere i denne eller ikke. Slik som det er nå så går den som en krøkke i lite vind, og med vant helt ut i borde så kan han jo ikke ha noe mer enn den 110% genoaen han allerede har i dag. På den annen side så er faktisk riggen hans kraftig nok til å håndtere en Code 0.

Til tirsdagsseilasene på Korsfjorden og i Raunefjorden er det vel lite poeng i en Code 0, siden det blir for kort bane og for mange slag til dette seilet. Men sånn generelt, vil du si at det er bortkastet og at han heller burde bruke pengene sine på noe annet, eller har det noe for seg på den båten?

Bundin er bátleysur maður

Tror ikke man får seilt skarp kryss med code 0. Dermed ville han fremdeles hatt kjempeproblem på regattaen sist helg. Men på litt rommere kurser er det mye å hente. Har han spinneker/gennaker? Foldepropell? Spectrafall?

Mye som kommer foran code 0 hvis man skal seile fort. Kanskje han heller skal skifte til en båt som er bygd for aktiv seiling? Det finnes rommelige båter som seiler bra.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

ENZO, det er denne som gjelder ang størrelsen på gennakeren enda, med fratrekk en hundred:

6.4

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker enten

1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i

6.5.b-6.5.c gir dette et fradrag i LYS-målebrevet på 0,01 i forhold til standard spinnaker. Båter

med baugspyd som standard fra produsent kan avvike fra dette. Baugspydets lengde er da

begrenset til TPS i LYS-målebrevet

6.5

b) Summen av lengdene til asymmetrisk spinnakers forlik (ASLU) og akterlik (ASLE) skal ikke være

lengre enn to ganger det som er tillatt for ett stående lik (SL) på spinnakeren:ASLU + ASLE <= 2 * SL

c) Halvbredden ASHW på en asymmetrisk spinnaker skal ikke være større enn halvbreddden SHW

(for visse klassebåter maksimumsbredden SMW) på spinnakeren i LYS-målebrevet

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

– Mange har imidlertid lurt på hvor stor en asymmetrisk spinnaker kan være for å gi 0,01 i tillegg, så derfor har vi definert størrelsene til en asymmetrisk spinnaker mer presist. Vi har lagd en formel for dette, etter mønster fra den amerikanske PHRF-regelen (Performance Handicap Racing Fleet), sier Håvard Ravn Ottesen, som anslår at den asymmetriske spinnakeren vil kunne være ca. 135% av størrelsen til en symmetrisk spinnaker for å gi tillegg i måltallet.

Ja jeg leste dette jeg også, men da må dem fjerne og gjøre om regel 6.5 b) og c).

Men det har dem ikke gjort, kanskje en forglemmelse?

Som jeg forstår det, så er det en hundredel mer en SpinnakerLYS dem diskuterer. Og hvor stor gennakeren skal være, før dette tillegget på Genakeren skal anvendes?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Som jeg forstår det, så er det en hundredel mer en SpinnakerLYS dem diskuterer. Og hvor stor gennakeren skal være, før dette tillegget på Genakeren skal anvendes?

Som regelverket er lagt ut nå, blir 135% gennaker i forhold til Spinnaker, samme LYS som Spinnaker. Blir dette rettferdig? Dette er forutsetning at en seiler med kode AC.

Se LYSbeviset til "Siw Bonita", den vil få LYS 1,18 med 35% større Genaker, en det Spinnakeren er? Dette får en god avkastning på, vist en innvisterer i slikt seil.

http://www.seiling.org/baat/visMaalebrev2.do?baatId=7071

Tror ikke man får seilt skarp kryss med code 0. Dermed ville han fremdeles hatt kjempeproblem på regattaen sist helg. Men på litt rommere kurser er det mye å hente. Har han spinneker/gennaker? Foldepropell? Spectrafall?

Mye som kommer foran code 0 hvis man skal seile fort. Kanskje han heller skal skifte til en båt som er bygd for aktiv seiling? Det finnes rommelige båter som seiler bra.

Sun Flyer.

En må legge merke til at LYSkomiteen definerer Code 0 som assymetrisk spinnaker. Og måleregelen kommer under den. Og at det ikke er 0,01 hundredeler mere pr. stk. 135% assymetrisk spinnaker?

Sånn Lysregelen er lagt fram nå, åpner dem for flere 135% assymetriske spinnaker (lense og slør gennakere også) med utstyrs kode AC, med bare en hundredel opp på Lysbeviset. Og havner på samme Lys som med spinnaker? Dette blir mange m2 seil mere en spinnaker, i flere vindvinkler. Som jeg har forstått det.

Her er definasjonen på Code 0 i regelverket, men beskriver hvor "flat" den har lov til å være:

”Code zero” Asymmetrisk spinnaker som er konstruert for å brukes til kryss eller seiling høyt

mot vinden uten å være lisset til stag.

a. forliket (ASLU) skal være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE)

b. halvbredden (ASHW) skal være lik eller større enn 55% og mindre enn

75% av fotbredden (ASF).

c. det er ingen begrensing i dukmaterialet

Dette gjør Lyskomiteen fordi det er noen bestemte båttyper, som hadde akkurat for lite forseil, til at dem kunne plane i mellomvinds registre.

bjoris,

ja det har vi. Regelen for den i 2009, la jeg ut på innlegg nr 8. Så den er uforandret. :smiley:

”Code zero” Asymmetrisk spinnaker som er konstruert for å brukes til kryss eller seiling høyt

mot vinden uten å være lisset til stag.

Tror likevel ikke den vil kunne benyttes i stedet for fokk på en krysslegg i en kort regatta. Ser ikke for meg at det er noe å hente på å småslå med en gigantisk code0 som skal foran forstaget i hvert slag. Nei, det er nok heller i distanseseilaser som shetland race at dette kan ha noe for seg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Antagelig pga. min manglende innsikt i måleregler men jeg sitter med et inntrykk av at de siste "endringene" kommer i form av tillegg, uten at man har utredet konsekvensen av de allerede gjeldende begrensningene.

Det finnes eksempelvis ikke en definisjon på hva en Code 0 er, foruten den som allerede gjelder for en assymetrisk spinnaker. En assymetrisk eller en symmetrisk spinnaker kan kun sys i vevd polyamid(nylon). En Code 0 kan derimot sys i valgfritt materiale. Da må man jo spørre seg hva som skiller de to assymetriske seilene, definisjonsmessig.

For den som vurderer en Code 0, og oftest seiler shorthanded, ville jeg vurdere å ha den på rull. Jeg har det ikke, og den er et monster å håndtere på dekk for 2 personer. Den er sydd i 1,5 oz duk. Begrunnelsen for duktykkelsen er kravet til formstabilitet. Hva dette seilet skulle koste i det rimeligste laminatet, eksempelvis Norlam, tør jeg ikke tenke på. Men nå åpner reglene for det. Det har de ikke gjort tidligere.

Jeg er ellers veldig fornøyd med seilet. Men som nevnt av andre, ikke noe for onsdagsregattaene, eller baneseilas.

Jeg har sendt noen spørsmål til LYSkomiteen angående dette, og venter på svar.

Det kommer til å bli mange regler rundt assymetriske spinnakerene, vist dem definerer "Code 0" som 135% assymetrisk spinnaker.

Antagelig pga. min manglende innsikt i måleregler men jeg sitter med et inntrykk av at de siste "endringene" kommer i form av tillegg, uten at man har utredet konsekvensen av de allerede gjeldende begrensningene.

Jeg fikk en rask tilbakemelding fra Norlys i ettermiddag:

"Norlys avventer tilbakemelding fra TU i NSF for endelige regler for 2009 er klar.

Her omtales blant annet endret areal for Asym.spin og Code 0."

Da la jeg merke til spesielt "endret areal for Asym.spin" i tilbakemeldingen jeg fikk. Det bekrefter min mistanke at dette kommer til å gjelde lense og slør gennaker også, som blir 135% i forhold til max mål spinnaker.

Dette må det bli mye spesifike regler av i regelverket, på duktypen også? Det blir spennende å se hvordan dem gjør dette.

Spennende!

Kan noen forklare meg(er muligens noe treg i oppfattelsen her) :santcheer1: ,men hvorfor skal dette gøres så forb----- komplisert? :confused:

Var det så mye feil da vi på 80-90 tallet seilte med f.eks Albin Nova 1.15-Maxi 999 1.15-Comfortina 32 1.14-osv-osv. Med respektive faste fratrekk for med eller uten spinnaker/fast propell/ osv? :confused: Gjør ikke dette kompliserte regelverk det vanskeligere/mindre atraktivt å "tenke på " regatteseiling?

Et eksempel kan vel være hvorfor min standariserte Bavaria 38AC 2005 med rullemast har LYS 1.23 og Da Cåsta 1.18,topp oppgradert ?? :headbang:

Kan noen spesialister forklare meg dette?

mvh

fem@il

Kan noen spesialister forklare meg dette?

Det tror jeg ikke spesialistene vil.

De omgir seg med et sett med hemmelige formler og hva vet jeg.

LYS ble tatt fram for å være så enkelt som overhodet mulig, og for at flest mulig skulle stille på banen og konkurrere på nogenlunde like vilkår, helt rettferdig vil det aldri bli, uansett båttype.

Dette virket helt framifrå i mange, mange år.

Jeg viste at jeg hadde 1.14. Og jeg viste at fem@il hadde 1.23. og jeg viste at jeg ble fraseilt så det peip på slør og lens, og at jeg hadde en mulighet til å holde følge på skarp kryss.

Dette systemet er dessverre tatt over av en gjeng som driver og koker opp nye og kompliserte regler for hvert år. En som stiller på banen og vil ha litt moro med sin nye Bav 31 er dessverre sjanseløs dersom han ikke tilhører de innvidde sirkler. Jer er så sur på denne ødeleggelsen av systemet at jeg skal ikke stille på en eneste regatta før det er rettet opp. Og jeg vet at mange er enig med meg der. Dette er ikke bra for seilsporten. Iallefall ikke som breddesport.

Nå aner du ingen verdens forbanna ting. Folk måler seg ned i handicap.

På golfbanen er det et utrykk som heter handikaphorer. De som putter litt ekstra på green 17 og 18 på selskapsrunder, og så klemmer til i turneringer.

Vi som liker å ta båten en runde rundt stolpene på Onsdagskvelden bør få beholde et rent LYS.

Også kan de andre seile HYS. Hysterical Yard Stick.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...