Jump to content

Nye LYS regler og asymetrisk


Enzo

Recommended Posts

fem@il og Mulligan, jeg kunne ikke la være å le godt av innleggene deres :lol: .

 

Men i alt dette alvoret, så er jeg så enig så enig. Tror ikke det kommer til å bli så mye bedre når det blir oppdelt i klassene Lys C og Lys R heller.

Jeg tror at dem som seiler aktivt i dag, kommer under halvparten til å gå over i Lys R. Vist det blir så mange? Det er godt mulig dem prøver å tvinge oss over i Lys R, det er opp til arrangørene. For min del kommer ikke jeg til å gjøre dette, morroa har forsvunnet. Det tar for mye tid å sette seg inn i regelverket, om hvordan en får et gunstig handycap på båten. Selv for en måler? Og dette mener jeg ikke er rettferdig.

I dag er det ikke nok å være god til å seile, en må være god på regelverk også. Og en skal ikke forvente at en seilmaker eller en måler hjelper til med dette. Det er ikke deres oppgave.

Kanskje seilforeningene må gå inn mere her, med mer grunnleggende opplæring på regelverk. Og mener at hele bredden av seilmiljøe har blitt akterutseilt nå på dette område. Men er dette gøy, å ta et slikt kurs bare for å ta seg en seilas i ny og ne??

Utviklingen for å tilpasse regelverk for det moderne seilbåtene har gått vel fort, til fordel for slike båter- Men samtidig nødvendig. Eller er det ikke?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Ja du kan le du De Cåsta.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine.

Jeg mener vi er på ville veie med denne elitetenkningen som disse forkjellige reglene representerer.

Antallet seilbåter i Norge har nærmest eksplodert de siste årene. Ser vi noe til dem i startfeltet?

Disse reglene ødelegger for seilingen som breddesport. Eller mosjonsidrett om du vil.

Jeg synes det er helt høl i hue at dersom jeg har en god dag i båten og seiler over evne så blir jeg fradømt en plassering som reflekterer min prestasjon fordi jeg ikke har målt eller har siste vræl i seil.

Dog tror jeg at en hundredel eller to fratrekk for å seile singlehanded hadde gjort susen på Onsdagene.

Da tror jeg fler hadde dukket opp.

Link to post

Jeg er enig i at inngangsporten til regattaseiling er blitt for høy de siste ca 10 årene. Det burde være unødvendig å måle alt på serieproduserte båter. Og mange syns det er unødig å betale lys-avgiften for å seile en regatta i året. Så det er ingen tvil om at terskelen for å delta er blitt for høy. Deltagelsen ved Færderseilasen er jo et fint mål for breddeseilingen i norge, og vi burde hatt dobbelt så mange deltagere nå som på begynnelsen av 80-tallet.

 

På den annen side har jeg også forståelse for at de som satser skikkelig på trening og utstyr vil gjøre lys-regelen mer nyansert. Selv mener jeg at hvis man vil satse skikkelig bør man gå over på entype.

 

Mulligan: Man får da fratrekk for å seile shorthanded. Alle får shorthanded-målebrev i tillegg til det vanlige med en hundredel lavere tall. Men foreningene må åpne for at man kan bruke dette også i regattaer uten egen shorthanded-klasse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Just precis.

 

Det skulle være nok at starteren ser at jeg er alene i båten. (Han ser i hvertfall ghosteren min og gir meg en hundredel opp for den).

Og hadde det ikke vært fint om iallefall 20% av båtene som er solgt de siste årene dukka opp til start på Onsdag. Med standardseil på rull om du vil. Nå ser du bare den samme håndfullen med støpte seil og koppestellet stående igjen på brygga.

Nå skremmes folk vekk fra seilsporten. Og det er ikke greit.

Seiling er altfor gøy til det.

Link to post

Bare pass på så den ikke blir større en 135% i forhold til Spinnakeren?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Enig i flere av synspunktene på vriene regler som kanskje kan resultere i store variasjoner i LYS tallet på samme båt. Hvis det er slik det forholder seg. Selv om grunnlaget er aldri så godt begrunnet.

Det blir likevel et litt skjevt bilde hvis man gir inntrykk av at det er store avvik hele veien og at noen kjenner noe hemmelige formler som andre ikke har forstand på. De aller fleste båter som det kappseiles med, i ett visst antall, har relativt like LYS tall. For båter som i utgangspunktet er Performance Cruisere og hurtigere så skiller det sjelden mer enn 1 -2 hundredeler på samme båttype.

 

At reglene endres nå kommer jo av at det har kommet mange nye båter i markedet med helt andre konfigurasjoner enn det var den gang LYS ble introdusert. Systemet må jo få lov til å utvikles i tråd med utviklingen av nye båter. Alternativet er å tviholde på et regelverk som passer best for båter som ble designet for 30 år siden. Den modellen ser det ut som SWE LYS ønsker å holde fast ved. Og i Sverige så har man en meget negativ utvikling i LYS seiling. Norge er faktiskt det landet i Norden som har den desidert mest positive utviklingen i handikap seiling. NORLYS har en nærmest umulig oppgave i å oppnå 100% kundetilfredshet, og jeg synes det fortjener mer ros enn det de faktiskt får. Kan egentlig ikke huske sist de fikk noe kred......

Link to post
Håper han er inneforstått med at den ikke hadde gjort forskjell på Nisseseilasen forrige helg..

 

Er det lov å spørre hva den kostet?

 

Veeeeeeeeeel, han mener nok at den kunne hatt sin misjon ihvertfall for å ta igjen feltet når vi etter hvert ble så til de grader akterutseilt. Men når du ligger inne i feltet og slår så tror jeg ikke vi hadde turd å ha et sånt monster å bakse med. De andre skulle ihvertfall fått det jævlig gøy med å tvinge oss til å vike på bb halser :tongue: Riktignok skal han ha den på rulle, men noe annet er vel uansett galskap med mindre du har et fullt, og godt trent, mannskap...

 

Han antydet tidligere at prisen ble oppunder 50 båtpenger inkludert rullesystem :eek:

 

Iflg seilpusheren så må vi holde ca 6 grader lavere på kryss med Code Zero enn vi nå gjør med genoa. Det er jo forsåvidt helt akseptabelt. Hvis din vanlige høyde er 40 grader, og du må falle av til 46 grader med Code Zero, så utgjør dette bare ca 11% lengre utseilt distanse mot vinden. Da skal jo ikke øke farten så veldig mye før dette gir en pen nettogevinst. Men den som lever får se ... :sailing:

 

Men drit og dra, vi vet at vi ikke kommer på pallen uansett. Vi er plenty happy så lenge vi klarer å få noen under oss på resultatlisten :lol:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå kom det endelige Lysreglen 2009.

 

Klippet:

 

(English summary will follow)

NORLYS regler 2009 er nå endelig publisert på våre nettsider. Disse

gjøres gjeldene fra og med 31.12.08 og er gjeldene til de blir erstattet

med nye regler.

 

Dette medfører at Nyttårsseilasene i henholsvis Bergen og Stavanger

seiles etter regler av 2009.

 

Hovedendringene kort oppsummert:

1) Det er åpnet for fritt valg av inntil 5 forseil – i stedet for 3

stagede og 2 flyvende forseil.

 

2) Shorthanded målebrev kan brukes på alle seilaser om det ikke er

begrensinger i invitasjon/seilingsbestemmelser om at dette ikke er

tillatt.

 

3) Maksimal størrelse på asymmetrisk spinnaker er definert (hvor stor

kan den være før du får et tillegg på 0,01). Asymmetriske som måler

inn etter gammel ordning får fremdeles fratrekk på 0,01.

 

4) Det er lov å bruke Code Zero – med 0,01 som tillegg om båten ikke

har et LYS-tall med Code Zero i standard.

 

NORLYS har ellers fra og med 01.01.09 endret adresse til:

NORLYS

Gartnerveien 1

1394 NESBRU

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Definasjon på Code Zero:

 

Code Zero Asymmetrisk spinnaker som er konstruert for å brukes til kryss eller seiling høyt

mot vinden uten å være lisset til stag.

a. forliket (ASLU) skal være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE)

b. halvbredden (ASHW) skal være lik eller større enn 55% og mindre enn

75% av fotbredden (ASF).

c. det er ingen begrensing i dukmaterialet

 

Definasjon på Asymmetrisk spinnaker, max mål:

 

Asymmetrisk spinnaker Seil som halses i båtens senterlinje uten å være lisset til stag og som normalt

defineres av målene ASLU, ASLE, ASHW og ASF, For en asymmetrisk

spinnaker skal

a. forliket (ASLU) være minst 5% lengre enn akterliket (ASLE)

b. halvbredde (ASHW) skal være minst 75% av fotbredde (ASF).

c. dukmaterialet være vevet polyamide, f eks nylon.

d. hvis ikke noe annet er bestemt av klasseregel, LYS-tabell eller norsk

LYS-standard, beregnes max asymetrisk spinnakerstørrelse som:

ASLU skal ikke være større enn 1.15 ganger sqrt av (ISP² + TPS²).

ASF skal ikke være større enn 1.8 x TPS. ASMG skal ikke være større

enn 1.8 x TPS ASMG/SF brøken skal være større eller lik 0.75 for at

seilet skal regnes som en asymetrisk spinnaker

 

 

:newyearsign:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

"Mitt råd er "keep it simple",, "

 

Den tiden er desverre over for seilerene, og en blir frustrert.

Hvordan trur du det er å være "Måler" oppi dette regelverket, og skal prøve å forklare alt dette på brygga, til seileren som vil prøve å forstå dette. Håpløst vil jeg mene.

 

Jeg vil bli å gå i "turmodus" igjen :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Definasjon på Asymmetrisk spinnaker, max mål:

 

ASMG skal ikke være større

enn 1.8 x TPS ASMG/SF brøken skal være større eller lik 0.75 for at

seilet skal regnes som en asymetrisk spinnaker

 

Jeg stilte Lyskomiteen spørsmål om definasjonen på ASMG, hva det er for noe? Den står ikke i Norsk Lysklasseregelen.

Fikk svar på dette, og ble avklart.

 

Klippet:

Her burde så absolutt korrekturen slått til

 

 

ASMG = Asymmetrical Midgirth og er hentet fra PHRF i USA som LYS-komiteen anser som en tjenlig definisjon av maksimal størrelse på asymmetrisk spinnaker. Dette i stedet for å bruke definisjonen i hhv IRC eller ORCi (som er forskjellige).

 

 

ASMG er i PHRF definert som "ASMG (Asymmetrical Midgirth) shall be the distance between the midpoint of the luff (SLA) and the leach (SLE) measured in the shortest path across the sail."

 

 

Dette må legges inn i definisjonene - og er en redaksjonell endring

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Ett viktig poeng i denne diskusjonen er at 80% av norske seilere mener de er blandt de 20% beste... Mitt råd er "keep it simple",,

:lol::lol: ,morsom komentar :flag:

For egen del er jeg takknemlig for at DaCåsta kommer med disse oppdateringer om LYS regler,og som jeg forgjeves forsøker finne fornuft i/finne noe ut av ,(er vel usedvanlig treg her :diving: )kontra "gode gamle Lysregler".Man "gidder " ikke starte i seilaser hvor man på forhånd er sjenseløs på grunn av lave "regeltolkningslystall"

:newyearsign:

mvh

fem@il

Link to post

En ting er å finne ut av disse regelene, men å tilpasse seg er jo håpløst kostbart og spesielt når det da ser ut til å endre seg med ganske så kort varsel. Slik jeg ser det så blir det mer og mer interessant å delta i lokale regattaer der det hos oss ikke er noen, tror jeg som hiver seg rundt etter disse nye reglene, og mer og mer uoppnåelig å være med i større regattaer, der de med det "dyre" utstyret er med. Et annet alternativ er å være med på mindre båt som Melges 24 og bruke den som regattabåt, men jeg har ikke tid eller penger. Ser det er en gjeng som prøver å få til en eller to slike på Stord nå frem til VM i Hgsd i 2011. Den ser utrolig moro ut å seile iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg er veldig glad for at Trond orker å sette seg inn i og oppdatere oss på lys-reglene. Selv har jeg valgt å ha ganske stor båt. Det betyr at jeg ikke er i nærheten av å ha råd til å holde en konkurransedyktig regattagarderobe. Pr i dag har jeg kevlar ener, spectra kryssfokk, sandwich rullegenoua, sandwich storseil og en kurant spinnaker. Rullefokka og storseilet er egentlig modent for utskifting. Jeg kommer ikke til å tilpasse seilgarderoben til lys-reglene for det er kostbart nok å holde nivået på det jeg allerede har. Nå jobbes det med å få råd til et nytt storseil innen et par år. Her i Bergen er det flere båter som har råd til å tilpasse seg og det er derfor irriterende å ikke henge med. Men det gir jo en god følelse når man klarer å blande seg med disse selv med en gammel seilgarderobe. Og det har skjedd og vil skje igjen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Jeg stilte Lyskomiteen spørsmål om definasjonen på ASMG, hva det er for noe? Den står ikke i Norsk Lysklasseregelen.

Fikk svar på dette, og ble avklart.

 

Klippet:

Her burde så absolutt korrekturen slått til

 

 

ASMG = Asymmetrical Midgirth og er hentet fra PHRF i USA som LYS-komiteen anser som en tjenlig definisjon av maksimal størrelse på asymmetrisk spinnaker. Dette i stedet for å bruke definisjonen i hhv IRC eller ORCi (som er forskjellige).

 

 

ASMG er i PHRF definert som "ASMG (Asymmetrical Midgirth) shall be the distance between the midpoint of the luff (SLA) and the leach (SLE) measured in the shortest path across the sail."

 

 

Dette må legges inn i definisjonene - og er en redaksjonell endring

 

Holder på med Lyskomiteen enda. Her er siste jeg fikk fra dem om definasjon på ASMG, som ble mere forståelig. Dem blander mye ORC greier, og har gjort det tidligere også.

 

Klippet fra svarmail:

 

Saken er sjekket ut. Det viser seg at det er en

skrivefeil som er påpekt fra LYS-komiteen før NORLYS sendte reglene

til NSF for ratifisering.

 

Denne skrivefeilen er nå rettet og formelen for å regne ut maksimal

størrelse på asymmetrisk spinnaker er alså med ASHW og ikke ASMG.

M.a.o ikke behov for en ny definisjon.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...