Jump to content

Rigging av snekker.....

Sebaldus

Recommended Posts

......Walter S. bør merke seg denne annonsen på finn:

http://finn.no/finn/boat/object?id=4331993...8&pos=216&rub=7Snekke/motorseiler TAULE – Grimsøy 26’, mod. 1977, alu. rigg med røde seil, Røde seil og rigg kan som sagt med letthet ordnes.

Hei Baat-Guru!  :wink: Joda, har lagt merke til dennne annonsen - selv om jeg nå har båt, så følger jeg av gammel vane med, likevel. Bare så synd at bildene i annonsen IKKE viser snekka i rigget tilstand! Dette er meget interessant, for jeg kunne godt tenkt meg en rigg. Ikke for å seile i den forstand, for det tror jeg ikke blir noe suksess - men av den enkle grund at man, i en nødsituasjon, kanskje har muligheten til å få styrefart på "skibet" - hvis motoren, mot formodning, skulle svikte. Tror også at man, under visse forhold, kan benytte storseilet til å holde baugen opp mot vinden og dermed "støtte" båtens bevegelser.  :flag: Artig tanke, Baat-Guru! Da skulle vel riggen som du har liggende være passe stor?  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Artig tanke, Baat-Guru! Da skulle vel riggen som du har liggende være passe stor?  :smiley:

Den er tilpasset Saga 27 og burde vel gå greit på en 26 da.

Må kanskje regne med litt ekstra ballast i båten også, men dette kan man vel prøve seg fram til.

Får mer og mer lyst på en motorseiler/seilsnekke selv. Kjøper  argumentene dine om hvorfor dette er en god ide.

Vil jo kanskje se litt rart ut men vil vise at eierne legger vekt på bruksglede og sikkerhet fremfor det estetiske.

Riggen min har rullebom og røde seil, men seilene trenger nok i beste fall en runde med symaskinen.

Skulle du være seriøst interessert i å rigge båten kan vi ta en diskusjon på IM om hvordan man frakter 7 m med rigg på en grei måte  :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...