Hans-Petter Startet 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2008 hvor mangen hk klarer man å få ut av en 9,9 tohatsu 2002 mod og hvordan ??? Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Du kan ta vekk plomberingen og få maks 16,3 hk men hvis du tenker på og borre opp og trimme og sånt kommer det helt an på hvor mye du gjør det (trekker ned levetiden på motoren) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Hans-Petter Svart 14.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 hvordan fjerner man plomberingen ?? Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 Jeg har ikke gjort det før men tror det er noe på luftinntaket eller forgasseren (?) (er ikke noe proff på slikt med motorer og sånn) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Los Endos Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 13,8 tror jeg. Ble solgt som 15 hk. 18 hk hadde bittelitt større sylindervolum. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 13,8 tror jeg. Ble solgt som 15 hk. 18 hk hadde bittelitt større sylindervolum. Ja men 15 hk er samme som 9,9 og 15 kan man få ut 16,3 av med noen enkle grep !!! Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
gammabusa Svart 14.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2008 For å "sette opp" 9,9 til 15 må du kjøpe 15 hesterens gasskam som vi kaller den, selges hos forhandleren, her er en eldre tråd om emnet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41941 Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Jeg har sett og prøvd en 9,9 Tohatsu som ga 22-23 HK. Den var vrien å få til å gå rent på alt under 2/3 pådrag. Start og gi flatt jern var det som gikk, og da gikk den styggodt. Usikker på hva som var gjort med denne men at den ikke likte lave turtall tyder på at kammen har vesentlig skarpere profil. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Jeg har sett og prøvd en 9,9 Tohatsu som ga 22-23 HK. Dette hørtes utrolig ut. Må vel være dette man kaller "blodtrimming". Den mest vanlige operasjonen er å skifte gasskammen som sitter under svinghjulet for å oppnå ca: 15-16 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Noen som da vet hva jeg kan få ut av (og må gjøre med) min 18hk Tohatsu fra 2004? Denne motoren er jo svært lik 9,9 og 15hk, men litt større blokk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
enter4u Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Jeg hadde en 2005 Tohatsu 9,9. For å få 16hk som forhandleren sa, så måtte man bytte pakningen bak forgasseren. Og den kosta 129.- Tok meg en halv time og vips, var motoren sprekere:-) Hullet i den nye pakn ingen var større enn den orginale Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Hei `enter4u`, det jeg refererte til var en 2001 9,9 hk Tohatsu, hvor gasskammen måtte skiftes for å få 15-16 hk. Tydelig at Tohatsu må ha forandret noe på dette på nyere 9,9 modeller. Jeg har også en 25 hk Tohatsu 2004 mod. , hvor jeg benyttet den metoden du refererer til og "vips" så har man 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Oki. Trodde det var den samme motoren jeg. Når kom den nye da? 2002...2003? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Motoren er nok den samme, men tydelig at det har blitt gjort en forandring fra gasskam til innsnevring av innsugingsmanifall på modeller etter 2001. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Den pakningen på en 2007 mod(kjøpt i2007, sikkert prod i 2006, svart) 9,9 har hvertfall samme delenummer som 15 hesteren sin, eneste delen som ikke har samme delenummer mellom 9,9 og 15 er gasskammen. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Tyder på at det fortsatt er gasskammen som er den eneste forskjellen på 9,9 og 15 hk Tohatsu ifølge `gammabusa`s opplysninger. enter4u` har nok hatt en "spesialmodell". Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Nope. Det var han på verkstedet som bytta den for meg, men jeg var der også eh.......pokker. Nå tar jeg feil. Var på en Yamaha det Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Nope. Det var han på verkstedet som bytta den for meg, men jeg var der også eh.......pokker. Nå tar jeg feil. Var på en Yamaha det Ja, det var bra du fikk oppklart dette `enter4u` , så ingen kom på villspor. GOD JUL Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 15.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 takk for mangen gode svar , jeg får bare bytte gasskammen så blir guttungen fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Ja, det var bra du fikk oppklart dette `enter4u` , så ingen kom på villspor. GOD JUL Hukommelsen er ikke som den var....Nærmer meg 40 vet du Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Jeg har sett og prøvd en 9,9 Tohatsu som ga 22-23 HK. Den var vrien å få til å gå rent på alt under 2/3 pådrag. Start og gi flatt jern var det som gikk, og da gikk den styggodt. Usikker på hva som var gjort med denne men at den ikke likte lave turtall tyder på at kammen har vesentlig skarpere profil. Vilke kam er det du sikter til her da? Hvis det er kamaksling så vil jeg gjerne se hvor du finner den på en 2-t hehe Er vel heller boringa, kompresjonen og portinga det går på.... Sitér dette innlegget Link to post
Salingen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Til opplysning vil jeg nevne at i tilegg til annen gasskam, har 15 hk'en også annen tennings innstilling enn 9,9 hk'en. På min motor måtte jeg også finjustere litt på blandeskruen for å få den til å gå reint i starten ved fullt pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Til opplysning vil jeg nevne at i tilegg til annen gasskam,har 15 hk'en også annen tennings innstilling enn 9,9 hk'en. Nå er 9,9 hk en strupet 15 hk( p.g.a. gasskammen) Har foretatt denne operasjonen selv uten å foreta noen tenningsjustering med vellykket resultat. Sjekket også dette med en Tohatsu forhandler, som heller ikke justerte noen tenning etter gasskamskifte. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Sjekket med en motorkyndig på Bakkenmotor i Drammen og han sa at en 9,9 var en strupet 15hk, spesielt for det norske markedet. Man trenger bare å bytte gasskammen som koster 219 kroner og en halv times arbeid og man har en 15hk. Den 18hk jeg har kan man ikke gjløre noe med, men denne motoren ble testet for noen år siden og yter 22hk på propellen og det er greit nok for meg/mitt bruk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.