Jump to content

Kartplotter Eagle 502 mister GPS signal.


ollebolle2

Recommended Posts

Har en Eagle 502 med innebygd GPS antenne. Ved oppstart kan det ta veldig lang tid å få GPS signal (alt fra 3 min til aldri).

 

Plotteren er i en åpen skjærgårdsjeep og det er en "hurtigkobling" med 5 pinner som kobles til plotteren.

Ettersom det er innebygd GPS antenne vil vel ikke noen av desse kontaktene ha betydning for GPS signalet??

 

Noen med tips/ erfaringer??

Link to post
Share on other sites

GPS antennene til Eagle/Lowrance har forholdsvis dårlig følsomhet så de bør stå så åpent som mulig. Jeg har ikke erfaring med innebygd antenne på Eagle/Lowrance 5", men de eksterne antennene trives ikke veldig helt framme ved vindskjermen. Eagle 502 har antenna på baksiden av enheten og det er ikke grunn til å tro at de interne antennene er mer følsomme enn de eksterne, heller tvert i mot er jeg redd.

 

Lowrance kommer i 2009 med en ny serie, HDS, som har en svært følsom 16 kanals GPS mottaker med antenna plassert i fronten, men det løser jo ikke akkurat problemet med din Eagle :nonod:

Link to post
Share on other sites

Noen med tips/ erfaringer??

 

Går ut ifra at den har virket fint før?

Hadde samme problemet en gang i sommer på min Eagle intellimap 642c iGPS, måtte da starte med innstillinger etter manualene helt ifra begynnelsen igjen og etter ett par forsøk slik fikk jeg den til å fungere. Fant igrunnen aldri ut HVA som var problemet, men som sagt den har fungert fint etter det.

Link to post
Share on other sites

Som sagt:

 

Etter det du forklarer er backup batteriet ødelagt og må skiftes.

Mottageren mister almanakken hver gang du slår den av.

 

Almanakken er en tabell som viser hvilken satelitt som flyr hvor og når. Det er to måter å få tak i den på. Du kan laste den ned herfra, eller du kan la mottageren laste den ned selv fra en satelitt som sender denne almanakken. Og de er ikke alltid synlige. Du kan risikere å vente 12 timer.

Enkelte mottagere med nettoppkobling, slik som for eksempel HTC mobiltelefoner, henter almanakken over nett.

 

Uten gyldig almanakk vet ikke mottageren hvordan den skal regne på signalene fra satelittene og vil ikke gi noen posisjon.

 

GPS mottagere som er helt nye må også stå påslått i inntil 12 timer for å virke, dersom ikke fabrikanten har foret den med gyldige data før leveranse. Og det er viktig å notere seg at dersom mottageren har vært avslått i mer enn 6 måneder så vil den stryke almanakken og lete etter en ny.

 

For å holde på almanakken mellom hver gang mottageren blir brukt, blir data lagret i et minne som holdes i live av et lite batteri. Blir dette ødelagt må det gjøres en coldstart hver gang. Du vil også miste ruter, waypoints osv.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har hjulpet en fisker hjemmefra med samme plotter, og vi har hatt div. problemer. Første gang et svare strev med å detektere kartbrikken i det hele tatt. Sendt inn for softwareoppgradering, nå ok på dette området. Det neste er stabiliteten på gps-signalet, altså noe av det samme du beskriver. Her er det ikke åpen båt, men glassfiberstyrehus med store vindusflater og tynt tak. Etter min mening burde det ikke være noe signalporblemer - noe det heller ikke tyder på når man leser av signalstyrken (når kontakt er oppnådd). Likefult - det tar ofte (alltid?) vinter og vår før den finner posisjon etter påslag (3 min, som du antyder kan godt være riktig). Videre mister den "plutselig" signal i korte øyeblikk også etter at den harfått kontakt. Nei, dessverre ikke særlig imponert...

 

Plotteren var forøvrig helt ny, så tomt backupbatteri er lite sannsynlig - dog mulig. Skjønt, andre settinger glipper ikke.

 

R.

Link to post
Share on other sites

GPS antennene til Eagle/Lowrance har forholdsvis dårlig følsomhet så de bør stå så åpent som mulig. Jeg har ikke erfaring med innebygd antenne på Eagle/Lowrance 5", men de eksterne antennene trives ikke veldig helt framme ved vindskjermen.

 

Tja, har nå Lowrance med intern antenne framme på "dashbordet" under kalesjen og bak vindskjermen og har aldri verken mistet signalet eller opplevd store feilmarginer (gjennomsnittlig +/- 5 meter). Men Eagle vet jeg heller lite om, bortsett fra at det har stort sett vært en ekkoloddprodusent....

Link to post
Share on other sites

Eagle og Lowrance er mer eller mindre det samme. Eagle er billigmerket til Lowrance, litt enklere utgaver, typisk forrige generasjon Lowrance som modell selges under Eagle varemerket.

 

Kjenner mange som har trøblet litt med følsomheten på Lowrance GPS, jeg har hatt 4 forskjellige modeller (2 håndholdte og 2 plottere) siste 10 år og 3 av dem har vært følsomme for signaldemping. Har hatt Lowrance og Raymarine GPS antenner liggende like ved hverandre framme ved frontruta i båten min, og det har vært stor forskjell. Nå er begge kommet opp på taket og Lowrance har ikke dårligere lock tid eller nøyaktighet enn Raystar 125.

Link to post
Share on other sites

Kan du se på PDOP når dette skjer?

Jeg regner med den var til meg? Nå bor jeg ikke der "hjemmefra" lenger, så det er sporadisk + i sommerhalvåret jeg normalt har mulighet til å se på "ting" rundt denne plotteren til fiskeren. Jeg skal imidlertid ha det i bakhodet, kanskje jeg får til en titt ved en anledning nå i vinter. Men - hva mener du med PDOP?

Link to post
Share on other sites

Men - hva mener du med PDOP?

 

Dilution of precision (DOP) eller Position Dilution of Precision (PDOP) sier noe om geometrien til satelittene som GPS-mottageren tar inn. Dersom satelittene står tett, blir det liten vinkel mellom dem og du får en høy DOP-verdi, altså større unøyaktiget ut på GPS-mottageren eller plotteren.

Tar du inn flere satelitter som er godt spredd i horisonten, vil det bli store vinkler og mer nøyaktig basis for ekstakt posisjonsberegning.

SA-Watch er et program som plotter gps-signalet fra satelittene på PC og gir en antydning om spredningen på gps-signalet og dermed nøyaktigheten som du kan forvente ut fra dette.

Jeg kan imidlertid ikke se at dette kan hjelpe deg dersom du sliter med å motta signal.

Link to post
Share on other sites

...Jeg kan imidlertid ikke se at dette kan hjelpe deg dersom du sliter med å motta signal...

Nei, dessuten er dette i et område (Vestfoldkysten) hvor jeg ikke her hørt at dette skulle være et problem. Mine plottere har heller ikke hatt slike problemer i området. Men det kan jo selvsagt være at denne Eagle'n ikke ser dem alle (sateliitene, altså). Jeg vet nå hva som menes med PDOP, og har (selvsagt?) sett disse oversiktene flere ganger (uten å kjenne forkortelsen). Så da tar jeg for sikkerhets skyld en slik sjekk neste gang anledningen byr seg.

Link to post
Share on other sites

PDOP, antall satelitter osv kan forutsees med det rette verktøy.

 

madop17.gif

 

Dette er Mågerøflaket imorra. Som du ser er det en periode fra 15:30 til 16:00 hvor navigasjonen vil være svært shaky. Går PDOP over 20 så er det en god sjanse for at dette fanges opp av mottageren og at den slutter å navigere.

Men intern antenne så kan dette godt skje. Plottene viser satelitter som er 12 grader over horisonten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Har en Eagle 502 med innebygd GPS antenne. Ved oppstart kan det ta veldig lang tid å få GPS signal (alt fra 3 min til aldri).

 

Plotteren er i en åpen skjærgårdsjeep og det er en "hurtigkobling" med 5 pinner som kobles til plotteren.

Ettersom det er innebygd GPS antenne vil vel ikke noen av desse kontaktene ha betydning for GPS signalet??

 

Noen med tips/ erfaringer??

 

Hei,

 

Dette er identiske problemer som skjedde med min plotter. Fikk ny plotter av selger (nøyaktig samme type), og nå kommer gps-signalet etter noen få minutter. Nå viser det seg at båtens plassering i kartbilde ikke stemmer helt med geografien dvs at når jeg passerer staker ol, så er båten min gått 10-20mtr (kanskje mer) forbi merket som jeg har tvers av i plotterbildet. Dette var ikke tilfellet når jeg hadde den første plotteren, men der var det jo andre ting som gjorde den upålitelig. Har lest manualen, men klarer ikke å finne ut av dette. Her sett her på bp at det er forskjellige kvaliteter/nøyaktighet på kartene som er på markedet, men siden det var temmelig rett på forrige plotter så har jeg kommet frem til at det er noe med oppsettet på den nye plotteren.

 

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på mitt problem?? :smiley:

 

På forhånd takk

 

Mvh

Mask

Link to post
Share on other sites

Hei Mask, har akkurat samme problem på min Huminbird 757c . Importøren har anbefalt meg å "nullstille" apparatet. har ikke prøvd det ennå da båten står inne, men blir spennende å se hva resultatet blir.

 

Du sier at kartet var rett på forrige plotter. Bruker du samme kartbrikke nå, men har annen plotter/merke?

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Mask, har akkurat samme problem på min Huminbird 757c . Importøren har anbefalt meg å "nullstille" apparatet. har ikke prøvd det ennå da båten står inne, men blir spennende å se hva resultatet blir.

 

Du sier at kartet var rett på forrige plotter. Bruker du samme kartbrikke nå, men har annen plotter/merke?

 

Hei motor,

 

Har brukt den samme kartbrikken hele tiden, plotteren er ny men med samme type betegnelse som den gamle. Ihht instr.manualen så skal jeg trykke inn "zoom-in" og "zoom-out" knappene samtidig med at jeg slår på plotteren, da resetter jeg plotteren og får går tilbake til fabrikkoppsettet.

 

10-20 m. er godt innenfor det man kan forvente.

 

Hei Mulligan,

 

Er mulig at en ikke kan forvente noe mindre feilvisning. Det jeg synest var litt merkelig er at den var ikke mer enn ett par meter feil på forrige plotter.

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan,

 

Er mulig at en ikke kan forvente noe mindre feilvisning. Det jeg synest var litt merkelig er at den var ikke mer enn ett par meter feil på forrige plotter.

 

Blir ikke enig med Mulligan på dette jeg heller. Dette fordi min tidligere og eldre NS 25 var så korrekt at jeg ikke registrerte noen avvik.

Link to post
Share on other sites

Det skjedde en liten revpolusjon for en tid siden da SiRF kom med sitt SiRF Star III Chip Set.

 

Når selv Garmin benytter disse, i stedet for sitt eget, så sier det noe om kvaliteten (presisjon, følsomhet etc. etc.)

 

Min oppfattning er at i dag er dette chip settet et "Must" i nye forbruker GPS'er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...