Walter_S Startet 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2004 Har endelig blitt ferdig med mitt "nye" fortøyningssystem og legger ut noen bilder. Båtens vekt, høye fribord og overbygg - ikke minst kalesjen - krever en helt annen fortøyning enn den jeg hadde for min "vesle" Sjømann22. Fortøyning er med baugen mot en privat brygge, med aktertamper til "pæler" på hver side. Plassen er meget utsatt for S-lig og SW-lig vind - noe det er mye av her (treffer båten på bb-låring!) - og i tillegg lider av "berg-og-dalbanesyndromet" p.g.a. bryggas beliggenhet i Kjøkøysundet med stor båttrafikk, fritidsbåter såvel som yrkestrafikk med passerende båters hekkbølger kommende inn på 90 grader fra bb-siden. Det er faktisk planende fritidsbåter med skoeske-hekk og som går i "halvplan" som er de verste til å skape høye krappe bølger! Kjøkøysund i bakgrunnen: (det er ikke alltid så stille og fredelig her.....) Ny 6m lang pæle i impregnert 4"x4" for bb-akterfortøyning er også på plass. Den står 2,5 m ned i leiren (ikke med på bildet). Jeg har 3 tamper foran: Én hver på st- og bb-side i 18 mm, med hver sin Forsheda-gummidemper, og en 14 mm midtskips, som løfter et kjettingopphengt lodd på 20 kg. ved belastning. I midterste tampen er det festet en blå "hent-båten-inn-til-brygga-tamp". Denne skal etterhvert spleises inni den midterste tampen, når jeg har funnet riktig plassering...... Ved den nevnte belastningen (Vind og bølger) vil FØRST den loddtyngede tampen i midten ta opp rykk og spenning. Ved langvarig belastning - sterk vind - vil etterhvert Forsheda-tampene ta over belastningen. Omtrent samme prinsipp er benyttet til akterfortøyning. Hver side har en tamp med et lodd - 10 kg på stb- og 20 kg på bb-siden - som løftes ved belastning, og som samtidig demper, og tar opp "rykk og napp" fra krappe bølger. Aktertampene har i tillegg Biltema sine "firkant" gummidempere, som jeg er meget fornøyd med. Er det noen andre som har spesielle fortøyningstips er jeg meget interessert! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Fenix Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Supre fortøyningsgreier! Men den brygga di ser ille vaklevoren ut? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 2.Mai.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 .......Men den brygga di ser ille vaklevoren ut?Ja, det ser slik ut på det øverste bildet. Siden bildet ble tatt har vi forsterket brygga (har flyttet 1 båtplass lenger ut) med 2 nye pæler - telefonmaster fra Televerket - og lagt på nye dragere og dekke...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Fenix Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Det høres bra ut! Det kan jo dra skikkelig på selv inni sundet - det hender jeg går der når jeg synes det blåser for mye på utsida. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.