Jump to content

Ukent båttype. 33" tre, importert til Færøyene for 20 år siden

rasmagn

Recommended Posts

Det ligger en tilsvarende båt i min båthavn, som må være bygget etter samme tegning.

I følge eier er det en Richard G. Furuholmen konstruksjon, bygget i ca. 1950.

Karkteristisk er taket på akterkabin som buer ned mot akterdekket og de to "vingene" i forlengelsen av kahytten utover fordekket.

Vindskjermen på din båt virker å være høyere enn på båten i min båthavn.

Vakker båt! :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

...kontaktet Skilsø, men der var ingen hjælp at hente! De bortviste mig, de havde ikke tid til at

" snakke " med mig...

Det er jo ikke noen god kundeservice i det hele tatt da. Trodde Skilsø var mer proff enn det, og i tillegg må det vel være av interesse for dem også å vite om en av de "gode gamle" som i tillegg er i god stand og på Færøyene :confused:

:flag: TrondT

red: sendte link til Skilsø så får vi se hva de evt. svarer...

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

red: sendte link til Skilsø så får vi se hva de evt. svarer...

Og så kom svaret fra Skilsø:

"Hei og takk for tipset.

Først av alt vil vi beklage det svaret som er gitt herfra, slikt kan vi ikke være bekjent av!

Det er vanskelig og bedømme detaljer ut fra et bilde, dette for og identifisere detaljene som er særegen for bestemte Skilsø båter, men samtidig er vi nesten helt sikre på at båtens navn er ”Corska”.

”Corska” er bygget på Skilsø Baatbyggeri i 1950/51 for Augenstad, Sandvika.

Båten er en av de få båtene som ikke er tegnet/bygget av Skilsø/ Rolf Roland, denne er konstruert av Dir. Berens på Rosenberg mek verk. Tegningen var opprinnelig på 31 ’ , men ble forlenget av Skilsø til 33’. Orginal motor tror vi var en 6 syl. Grey. Skroget er orgenpine på eik. Time forbruket var ca 3000, det var en tidkrevende båt og bygge.

Håper dette er svaret som manglet.

Viss ytterligere spørsmål er det bare og kontakte meg.

Har du mulighet til og formidle dette videre til rette vedkommende?

Vennlig hilsen

Øystein Roland

Skilsø Baatbyggeri AS"

Håper dette er informasjon som kan brukes.

:flag: TrondT

red: Synes skilsø har vært flink med dette svaret jeg...men så er jeg kanskje litt partisk da som -eier :yesnod:

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hey Trond.

Tusind tak for dit svar - og at du har taget dig tid til at kontakte Skilsø, jeg vil sætte mig i forbindelse med dem og evt. sende dem nogle andre billeder. Der er dog ikke alt som stemmer med svaret fra Skilsø. Min båd er mahognie på egespant. Som du kan se på billederne her på siden, så er " speglet " på fordækket Oregon Pine og det samma på hækken. Men det er der måske en forklaring på.

Så hvis alt går " bra ", så har jeg fået en god julegave. :cheers::flag:

Her er en lille julehilsen fra Fæøerne, med tak for en dejlig sommerferie på Vestlandet i sommers. Vi har bare havt posetive oplevelser sammen med jer nordmænd og kvinder.

Som i kan se på billederne, så havde vi et fantastiskt sommervejr. Ha´en god jul og et lykkebringende 2009, med mange fine bådtimer på vandet.

summarmyndir.jpg

Fam. Magnussen

Færøerne

• 1 måned senere...

Hey igen.

Det gav resultat, at jeg eftersøgte min båd her på båtsplassen. Jeg har nu fundet det jeg søgte og her er det meste af historien:

Min båt er bygget på Hatlestrand,Hardanger, i 1948 - til Skipsreder Wigand i Bergen. Den hed Haruda 3. Den havde en 60HK mariniseret Perkins.

Ca.1962 er den solgt til Eknes Industrier Eikangervåg, Nordhorderland. I slutten av 70årene, er den havarert, genopp-

bygget først 80 årene på Sotra. " her mangler jeg mere information, så hvis nogen kan hjælpe her, er de velkommen til at kontakte mig ".

Båten er konstrueret / tegnet av Ing.Berens, Rosenberg Mek.Verksted, Stavanger. Det er samme tegninger, som Skilsø har brugt til den båt, som er vist her på siden. Den blev bygget til en Oslomann - det er måske den båt, som en af deltagerne her i forumet, siger ligger i den marina hvor hans båt ligger - jeg har ikke fået svar på det endnu.

Der er nok kun bygget 2 eller 3 båter ialt af denne type.

Jeg har modtaget nogle billeder fra de første egere, fra den tiden de havde den - jeg vil legge dem her, en af de første dage.

Tusind tak for hjælpen. :cheers::flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...