Jump to content

Hvilken Rib 20' + ville dere valg?

Rinker280EC

Recommended Posts

Hei! Har nå bestemt meg at det må bli båt til sommeren og ettersom jeg jeg ikke har hatt båt på 10 år så er jeg ufattelig usikker på hva jeg skal kjøpe..

Førstevalget falt på en Uttern D55 eller T55, men kom frem til den var en tanke for liten. Så er jeg merkelgi nok blitt herlfrelst av Bella 620/621 DC men etter å ha gått glipp av en kanondeal så finner jeg ingen brukte av intr. Så vandrer tankene videre på Rib..

Bruksområdet blir sol og bad, vannski, tube. generelt å ha det morro. Det skader helelr ikke at det flytende objektet flytter bra på seg og derfor har Rib'er kommet som griller i hodet den senere tid.

jeg har ikke lyst på en som er mindre enn 20 fot og det kombinert med 200+hk er som musikk for mine ører. Men hvordan er en rib med såpass mye pulver å kjøre? er det som en daycruiser i samme str med samme kraft? Har jeg behov for 200+ hk egentlig?`

Pristak er maks 300 000,- og det finnes jo ufattelig mye fint til den prisen men jeg vet svært lite om hvilke merker i den klassen som er bra og hva som er ubrukelig. Ser helst også at båten ikke er mer enn 1-2 år gammel.

Merker jeg har sett på så langt er Dromor 720 , Falcon og grand 650

All hjelp settes stor pris på da ønsket om at båten helst skulle stått i hageni går gir meg søvnløse netter :crazy:

På forhånd takk!

Hei,

Kjøpte selv en Grand 650, som ble sjøsatt 1 juni i år. På den har jeg en Evinrude E-tec 150 HO. Er en båt som har fungert meget bra. Evinrude's Etec syntes jeg har oppfylt, både når det gjelder bensinforbruk, ytelse og støy. Selve båten er stødig, praktisk og utrolig god i sjøen. Klarer 50 knop, og det går som en drøm.

Vurderer å selge den, så hvis du er interessert kan du gjøre ett MEGET godt kjøp. Båt og motor har gått kun 25 timer......

Det finnes et uttall av forskjellige rib'er. alt fra billige østenproduserte små joller til avanserte kunstverk ala Fabio Buzzi.

Jeg ville absolutt vurdert Grand, men jeg ville også sett på Zodiac pro og Revenger. (Revenger må du muligens opp til 23 fot)

Men ta i betraktning dette med plass, når du sier at D55 og T55 ble for liten, det er generellt liten plass i en rib i f.t ordinære båter i samme størrelse (men du uttrykker jo at det skal være en godværsbåt)

Hvis du ikke på død og liv skal ha båt med pontonger, har jeg et smykke av en 20 fots Draco Oceancraft liggende tilsalgs ! :yesnod:

• 2 år senere...

OK, denne tråden er haugammel - jeg vet det, men søk på "Grand Rib 650" ga dette som den mest aktuelle tråden derfor følger jeg opp.

Jeg har i dag en 21' Fjord 1968 daycruiser, blir gal av alt vedlikeholdet og nå i år er det siste sesong. Ila sommeren/høsten kjøper jeg ny båt. Kona og jeg er godt voksne (50 år) og bruker båten mest til holmeturer (typisk korte turer a 30-60 min kjøring). Rib virker fantastisk ift å kunne kjøre båten nesten "opp på land" - i alle fall kjøre båten tett mot svaberget mens mor hopper i land. Sikkert banalt/teit for mange av dere, men høyst relevant for oss. Ungene må ha en båt som duger til vannski/tube og en passelig motorisert Rib virker bra der også.

Øynene mine har falt på Grand Rib 650 med 150 Hk. (Har ikke bryggeplass til noe lengre enn maks 22'.) Budsjettmessig må det bli en brukt båt.

Savner å høre erfaringer fra andre med denne båten.

Jockey seter (???) av typen Zodiac er ikke noe for meg/oss - det må bli tradisjonelle seter.

Det er noen som har skrevet at det ikke er mindre vedlikehold med RIB enn med andre båter. Det gjør meg redd..... Nå vil jeg ha en båt med minst mulig vedlikehold Betyr det at jeg seriøst bør vurdere aluminiumsbåt av typen Buster??? Hva slags vedlikehold er det jeg må forutse på skroget på en RIB?

Skroget krever ikke særlig vedlikehold synes jeg. Jeg stoffer ikke skroget, fordi jeg bruker den såpass mye at det ikke rekker å gro. Pontongene går jeg over 2-4 ganger i sesongen med 2 spesialmidler. Det ene er som en slags polish, mens det andre er et beskyttende lag mot sol, smuss, salt osv. (pontonger tåler ikke vanlige båtpleiemidler!) En liten polish som med andre båter på skrogets innside / inni båten gjør jo forsåvidt susen.

Ellers er det jo ikke så mye som kan gå i stykker.

Uansett, hvis unga er gamle nok til å dra av gårde med 20 fot RIB og 150hk for å dra tube osv. så er de da gamle nok til å ta sin del av vedlikeholdet :wink:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

• 1 måned senere...

Må følge opp denne rib-tråden enda en gang - denne gang gjelder det "enkelheten" for entring i båten.

Vi er glade i å stå på vannski. Ikke alle rib har badestige. Er det noen der ute som har erfaring med egen rib og som kan si noe om hvordan det er å entre den fra sjøen (for vår del altså knyttet til vannski)? På noen båter er badestigen så kort at det er vanskelig å bruke den - er badestige et "must" på rib også?

jeg hadde helt klart gått for en sun tracker! de er det mange seter sofaer i slappe av kroker god og sitt og kjøre naboen har en jeg har fått prøvd og sitti på bare tilter motoren opp og gir bånn gass oppover stein veggene da pongtongene er i metall eller stål alu eller hva det er, går i 45knop med 115hk

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

denne gang gjelder det "enkelheten" for entring i båten. Er det noen der ute som har erfaring med egen rib og som kan si noe om hvordan det er å entre den fra sjøen (for vår del altså knyttet til vannski)? På noen båter er badestigen så kort at det er vanskelig å bruke den - er badestige et "must" på rib også?

Litt avhengig av størrelsen så er det ofte rimelig trangt bak på riben, der altså badestige vil bli festet. Her er det jo også motor, targabøyle og enten sittebenk, bensinkanner/utstyr eller begge deler. RIB-skroget er jo ganske smalt i forhold til bredden på båten, så plassen er begrenset. Har sett mange RIBer med badestiger, men hvor praktisk det egentlig er vet jeg ikke. Akterspeilet er jo som regel svært lavt uansett.

Min Zodiac har et genialt håndtak på innsiden av pontongen. Når man ligger i vannet er det lett å ta tak i dette og heise seg opp i båten. Og ja, jeg har prøvd det både med våte klær, våtdrakt, redningsvest osv. og det har aldri vært noe problem å heise seg opp. Vet ikke om alle Zodiacer har det, men Pro-serien (og Pro Open?) har dette.

Vil ikke anbefale stige til å slenge over pontongen. For det første vil loddene aldri bli tunge nok til at det nytter å klatre i den, og for det andre vil jeg tro den fort kan slite hull.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...