M/S Bastard Startet 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2008 Drypper en del vann fra hylsa. Lurer nå på hvordan hylsa mi henger sammen. Kan vel se ut som det er talgpaking her. Mulig jeg kan prøve og stramme bittelitt. Skal det være vann i gummislangen/hylse, eller fett? Jeg har ikke gjort noe med dette enda, fettet som er rundt der er gammelt. Har bare ikke fjernet det enda. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Hylsen skal dryppe litt for kjøling av talgpakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Hvis det er talgpakning, skal det dryppe litt vann fra pakkboksen. Drypper det mye, kan du åpne pakkboksen og legge inn en ekstra talgpakning (så sant det er plass). Deretter er det nok å skru til pakkboksen med bare hendene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2008 Ser ut til å være lik hylse som jeg har.Det pleier å dryppe litt etter hver tur,på det meste ca. 1 dråpe i sekundet.Jeg pleier å skru til fettkoppen ca. en omdreining til dryppingen gir seg etter hver tur.Du har vel fettkopp i enden av det tynne røret som viser på bildet?Jeg klarer liksom ikke gå fra båten når det drypper vann inn i den.Samtidig er det vel riktig som de andre sier at der er mest mulig vann i hylsa for det gir best kjøling.Overdreven fettbruk presser på pakning og gir varmere hylse. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Ok, ja det drypper nok så mye som en gang i sekundet etter at propellen har gått en stund. Da skal jeg få tak i fett, og klemme inn til det stopper og dryppe. Skal sjekke talgpakningen også Tro jeg skal lage meg ett karr til og ha under, kjedelig med alt vann som blir nedi kjølen etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Du kan prøve å stramme glanden (den ytterste mutteren) litt, det pleier å hjelpe. Løs evt låsemutter, og stram en kvart omdreining. Hvis det fortsatt drypper, prøv en kvart omdreining til. Du skal ha et par drypp i minuttet under gange, helst ikke mer. Når båten ligger stille skal det være tett.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Det skal prøves Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Hvorfor ikke bytte til noe som holder helt tett? Jeg har god erfaring med pakkboksen fra Volvo Penta som har "leppetettinger". Den skal kun ha ca. 1 cm fett fra en tube ca 1 gang pr år samt luftes etter sjøsetting, så holder den helt tett og er helt vedlikeholdsfri. Jeg byttet til denne i 2 tidligere båter og hadde knusktørr kjøl i årene etterpå. Billig er den også, ca. 700 - 800 kr avhengig av akseldimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jo, den skal jeg huske på. Takker for tipset Phoebe Gidder ikke ta opp båten for og bytte nå, så da får det gamle ruklet henge med en stund til Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Gidder ikke ta opp båten for og bytte nå, så da får det gamle ruklet henge med en stund til Du treng heilt sikkert ikkje å bytte hylsa di, det er nok heilt sikkert bare å stramme den litt. Er ikkje noko mindre vedlikehold på VP si hylsetetning og di si hylsetetning, bare du husker å gi den litt greas av og til. Eg hadde ikkje brukt tid på å bytte i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jeg antar at det er pakkboksen som lekker litt. Jeg ville nok ha brukt litt tid på å vurdere hvordan jeg skulle vedlikeholde eksisterende pakkboks før jeg vurderte å oppgradere med ny pakkboks. I de fleste tilfeller hjelper det å montere inn nye talgpakninger som du får kjøpt fra Sleipner Motor. Dersom du vurderer mer omfattende oppgradering anbefaløer jeg at du ser i katalogen til Vetus, se: http://www.vetus.nl/de/index.php. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Eg ser i mitt forgje innlegg at eg skreiv hylsa. Eg meinte så klart hylsetetninga, eller pakkboksa. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jeg er ganske enkel når det gjelder vedlikehold av båt; Det som ikke virker 90% eller bærer preg av "ikke-reparerbar" slitasje; Det byttes. "Ikke-reparerbar" = Reparasjonen blir ikke som, og vil ikke ha samme levetid som nytt. Jeg har alltid syntes at saltvann i båten er noe søl, men heldigvis er vi forskjellige Sitér dette innlegget Link to post
malo 22 Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Ser ut til å være lik hylse som jeg har.Det pleier å dryppe litt etter hver tur,på det meste ca. 1 dråpe i sekundet.Jeg pleier å skru til fettkoppen ca. en omdreining til dryppingen gir seg etter hver tur.Du har vel fettkopp i enden av det tynne røret som viser på bildet?Jeg klarer liksom ikke gå fra båten når det drypper vann inn i den.Samtidig er det vel riktig som de andre sier at der er mest mulig vann i hylsa for det gir best kjøling.Overdreven fettbruk presser på pakning og gir varmere hylse. Hei. Det ser ut som jeg har samme hylse jeg også, men lurer på om den tåler litt kast fra akslingen ?` Jeg har litt kast, men de som jeg har hvert i kontakt med sier at det er en fleksibel hylse og dermed tåler litt kast. Når jeg har giret tilkoblet kommer det litt vann inn fra hylsa, men da jeg kobler i fra stopper det å dryppe. malo22 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Ja, når jeg først har plastikkbåt ville det vært greit og ikke ha noe sjøvann i kjølen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Først til malo22: når du først har fått kast, så vil det bare tilta og aldri avta. Forsøk å undersøk om det skyldes feil oppretting av motor, skjev aksel, feil akseloppheng eller feil med propell. Så til M/S Bastard: jeg deler synspunktene om at det er greit å ha pakkboks uten saltvannslekkasje, men da må du over på andre typer enn hva du har i dag. Både Volvo, Vetus og Sleipner Motor (blant flere) har i dag tette pakkbokser hvor det ikke kommer saltvann inn i kjølen. Spørsmålet er hvor mye penger man vil legge inn i dette. Det kan hende at propellakslingen din har fått noen spor etter slepemerker på gammel pakkboks som gjør at også akslingen må skiftes ut. Jeg har selv opplevd det. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Ja, jeg får leve med det jeg har inntil videre. Lager meg ett kar som jeg kan montere under pakkboksen, for og samle opp de dråpene som kommer. Så får jeg bytte dette ut med noe nytt og mere moderne som ikke lekker, ved en senere anledning. Er en del andre ting som er viktigere fremover nå, båten skal shines opp en del Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jeg glemte å spørre om diameter på aksel og vanlig omdreiningstall - om dette finnes? Opp gjennom årene har jeg nok brukt alt for mye ressurser på å oppnå helt tett pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Har ikke målt aksel enda, men vil tippe på 35-40mm. Motor har maks turtall på 2600 i følge boka. Gearet mener jeg er ett prm newage 260, da skal utvekslingen på dette være enten 1,96:1 eller 2,94:1 Er usikker på hvilken utveksling jeg har. Gearet sitter langt nedi båten, og jeg har ikke kommet til og få sett på skiltet som jeg ser sitter der. Har ikke fått sjekket hvilket turtall jeg kan oppnå ved forskjellige hastigheter, da jeg nettopp har montert turteller som jeg ikke har fått kalibrert. Dette er noe som jeg skal få til om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
malo 22 Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Hei roaldbj Takk for svaret. Som du sikket har lest har jeg en Nanni 43hk i min malo22. Her for en uke siden oppdaget jeg at de 2.bakerste motofestene var løs. Når jeg belassta motoren med full vridning på propelen gikk motoren ca1.cm til siden og gikk tilbake når den ikke var belasstet på de 2 bakerste festene. De fremre festene sitter godt. Motoren står på gummilabber. Er det mulig å justere noe på akslingen i nærgeten av giret ? odd hugo Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Hei Malo 22.Hva hylsa tåler vet jeg ikke,men jeg løsna kobling mellom gir og aksling i vår.Da var der ingen slark i noen ende så jeg tror ikke den tåler noe særlig.Høres ikke bra ut med disse løse motorfestene.Slikt sliter på gir,lager og reverseringen i akslingen som jeg regner med du må ha siden propellen er vribar.Husk at hele skyvkraften tas opp av aksling og overføres til gir og motorfester,hvis du da ikke har trustlager støpt fast i skroget.Det kan vel tenkes siden du har vribart propellanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
malo 22 Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Hei Malo 22.Hva hylsa tåler vet jeg ikke,men jeg løsna kobling mellom gir og aksling i vår.Da var der ingen slark i noen ende så jeg tror ikke den tåler noe særlig.Høres ikke bra ut med disse løse motorfestene.Slikt sliter på gir,lager og reverseringen i akslingen som jeg regner med du må ha siden propellen er vribar.Husk at hele skyvkraften tas opp av aksling og overføres til gir og motorfester,hvis du da ikke har trustlager støpt fast i skroget.Det kan vel tenkes siden du har vribart propellanlegg. Er ikke sikker på om det er trustlager. Sender et bilde så kan de se om det er det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Der er nok ingen trustlager, det må nok vere på innsida av skroget. Eg regner med at trustlageret er inn i gearet. Det som er mest vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Amigossa Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Heisan. Hvis du ikke kan se flere gjenger på mutteren, da er det nok lurt å putte inn en ny pakning eller to.Husk det er "meget viktig" at du kutter pakningen riktig.Du skal ha samme åpning mellom endene som pakningen er tykk.Hvis du kutter slik at pakningen ligger butt i butt, da blir det aldri tett. Det må være plass for expansjon. Tiltrekking: Normalt skal du kunne snurre aksling en rundt med neven, skru inn pakningsmutterer til du kjenner det begynner å knipe og så 10 mm. tilbake på mutteren.Da blir det bra.Kjør 10 - 20 min.og kjenn på hylsa om det er noe varme .I tilfelle slakk et halvt tørn på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Volvo Penta sin "svarte dong" med leppetettinger, har jeg og den lekker veldig! Har seilbåt, så vannlekkasje på akslingen er ikke bra! Dongen er standard montert fra fabrikk, og det er bare fordi den er billig! Volvo dong koster ca 600, Sleipner koster ca 1500. Har kjøpt ny nå, Sleipner med oljesmøring og simmeringer til tetting. Det blir bytting til våren. Den er veldig vanskelig å bytte, da motorflensen på akslingen også er utført på billigste måte. Flensen er skrudd med en stor bolt inn i enden på akslingen samt att det er kilespor. Flensen må varmes for å slippe akslingen! Videre ser det ut som akslingen er montert innenifra ved produksjon! Må nok bruke en del F-ord til våren når den skal byttes. Trangt er det også! Orginal utførelse synes jeg er både billig og dårlig! Båten er 2005 modell og "dongen"er utslitt. Hadde ny snekke i 1986 som jeg bygde selv(Biam 800) og i den monterte jeg Sleipnerhylse med talgpakning, den er ikke byttet ennå i følge ny eier! Godt jeg skrur selv, for å få en mekaniker til å gjøre jobben blir dyrt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.