Sun Flyer Startet 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2008 Vi må ta en parallell til seilbåtversjonen av dette. Hva forventer vi at båtene skal tåle? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hifo Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 HELDIGvis så går ikke vi så lett på grunn som en kjølbåt gjør , når de SKAL inn på de samme plassene som oss motorfolk. jeg stemte 5-8 knop. avhengig av treff da. bomm stopp er nok det noe fort ja. reprasjon ikke nødvendig umiddelbart ,selv om der antagelig bør fixes noe etterhvert. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
benq Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Har sett "Skorgenessjark" gå på skjær i marsjfart, 7-8 knop og bare rullet av igjen. Om det ble skade vet jeg ikke ,men båten fortsatte ut fjorden så langt jeg kunne se den, og den fløt fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Dette er jo et helt håpløst spøsmål kommer jo helt an på hva en treffer. Men det er vel kun seilbåter som går på grunn ? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 som du sier ; håpløst - vi gikk på et skjer for et par år siden med 28 sandvik og det var såvidt vi seg forover - det ble en real bråstopp så di som tror/mener di kan gå på i 6-7 knop uten å få skade .-ja da har dere flaks med hvordan skjæret ser ut - sklir du oppå tåler det mye men er det skarp kant så spruter glassfibern -treverket Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Finnes motorbåter av plast, tre, jern, aluminium. Alle har de forskjellig styrke. Pollen må presiseres mere nøyaktig skal det bli noe fornuft ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Pollen må presiseres mere nøyaktig skal det bli noe fornuft ut av det. Det hender jeg må si meg enig med Hansi, selv om det ikke er ofte...... Det virker nesten som Sun Flyer begynner å gå selveste poll generalen her på fprumet i næringen med etter mitt syn lite gjennomtenkte poller... men det er nå mitt syn da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
27 knop Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Det virker nesten som Sun Flyer begynner å gå selveste poll generalen her på fprumet i næringen med etter mitt syn lite gjennomtenkte poller... men det er nå mitt syn da... Enig her: Dette spørsmålet har uendelig med avhengighetsfaktorer hvor hvert tilfelle er unikt. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Spørsmålet burde kanskje vært - Grunnstøting, hva bør en motorbåt/seilbåt tåle uten å få en kritisk skade? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Som sagt så kommer det helt og holdent an på hva du treffer hvor du treffer det om det er en glatt stein sandbanke eller skarpe steiner eller en crete cement . Så alt har sin pris. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Så da spiller det egentlig liten rolle hvor mye båten tåler Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Samme svar som på seilbåt. Båter skal tåle å gå på grunn med det som er forsvarlig fart når det er fare for grunnstøtning. Forsvarlig fart er etter min vurdering godt under 4 knop.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Men det er vel kun seilbåter som går på grunn ? Er det større sjangs for å gå på grunn og skade båten hvis den stikker dypt? Finnes motorbåter av plast, tre, jern, aluminium. Alle har de forskjellig styrke. Pollen må presiseres mere nøyaktig skal det bli noe fornuft ut av det. Det skjønner jeg, men gidder ikke å starte fem forskjellige poll'er. Kan ikke folk bare begrunne svaret sitt, da? Så får vi et inntrykk av hva folk forventer av de forskjellige konstruksjonene. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hifo Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 jeg tror\vet at de fleste motorbåter med kjøl og flyndre , nesten ikke tar skade annet enn kosmetisk når man fiser over ei grunne i snekkefart . en seilbåtkjøl er vel brattere i forkant ?? og vil da ta hardere nedi og ikke slik oppå like lett som en motorbåt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seilaren Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 snekkefart . en seilbåtkjøl er vel brattere i forkant ?? og vil da ta hardere nedi og ikke slik oppå like lett som en motorbåt. Kommer ann på om seilbåten er langkjølt eller har finnekjøl... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
hifo Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 tenkte faktisk på deg når jeg skrev det :-) har ikke du langkjøl? tror du har lagt ut ett bilde av en slik en . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seilaren Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jo, det stemmer. Har langkjøt båt, og kunne aldri tenkt meg noe annet. Hvertfall ikke på en så liten båt. Forrige eier gikk ganske kraftig på grunn. Men det fikset jeg greit med litt sparkel Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 16.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Mange langkjøler både på seilbåter og skøyter/snekker er innplastet. Da blir det jo litt tørking og plastring hvis man skader laminatet? Men ingen dyr reperasjon som på en planende båt, selvfølgelig.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
moosewine Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Det skal ikke mye fart til for å ødelegge et hekkaggregat, så jeg krysset av for 1 knop Uten at jeg noen gang har gått på grunn med motorbåt Det var først når det ble seilbåt jeg har vært borti moder jord et par ganger! Mye av grunnen til det tror jeg er at man bruker så mye mer "vann" når man seiler, man går ikke rett frem i leia...skjærgården utenfor Arendal som jeg kjente som min egen bukselomme med motorbåt er nå blitt ukjent farvann med seilbåt, har plutselig fått behov for å studere kart Sitér dette innlegget . Link to post
sap_2000 Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Kommer helt an på motorbåten... En snekke med lang dyp kjøl og flyndre kan komme uskadet fra en grunnstøting i relativt stor fart mens en båt (type Fairlane/ Princess) med fritthengende aksler og ror vil mest sannsynlig få skader om den driver på i kun 1/2 knops fart. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
TB2855 Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Jo, det stemmer. Har langkjøt båt, og kunne aldri tenkt meg noe annet. Hvertfall ikke på en så liten båt.Forrige eier gikk ganske kraftig på grunn. Men det fikset jeg greit med litt sparkel Sa du "LITT" sparkel Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Seilaren Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 :lol: Jada.. Det gråbrune du ser på bildet er primer. Jeg hadde ikke nok bunnstoff til å stoffe hele båten. Og den dagen jeg stoffet ferdig ble kamera glemt hjemme... Bildet var bare for å vise langkjøt båt.. Skaden var rett forran der som kjølen hviler på treklossen.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.