crew Startet 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2008 Vurderer å anskaffe meg en ny Webasto 2000 airtop i min 31 fot seilbåt til ekstra sommer/høstvarme. Trenger ikke være vinterdimensjonert. Noen som har erfaring med denne varmeren ? Driftsikkerhet , lett å montere , støy osv ? Sitér dette innlegget Link to post
hoevis Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Hei, Webasto er normalt meget driftsikker, enkel i bruk, kompakt og enkel og montere. Jeg benytter lampeolje da den soter mindre og dermed er betydelig mindre utsatt for driftsavbrudd. Monterer du bak i båten, som de fleste seilbåteiere gjør, er støyen uproblematisk. Men ved lange slanger til dysene, er det en stor varmegevinst i å isolere slangene. Selv har jeg brukt rørisolasjon av samme type som brukes på vannrør. Dyr, men effektiv. Anbefaler ikke mer en 2 dyser på 2 kw. Har forøvrig en 2000 S til salgs. Annonse på "marked" på Båtplassen. mvh hoevis Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Utrolig nok er det montert en slik som eneste varmer i min 43-foter. Kanskje den var stor nok når båten "bodde" i Kroatia... Varmeren er faktisk kraftig nok ned mot 6-7 grader. Den har alltid virket som den skal. Jeg bor i båten og den brukes mye nå for tiden. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
peso Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Webasto airtop er blant de beste varmere på markedet. har hatt både 2000 og 3200, begge veldige gode. normalt støynivå. anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Har ingen erfaring med Airtop 2000, men har selv en Airtop 5000 som ble montert inn høsten 05. Fungert feilfritt hittil og kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Siste modelene av Webasto har hatt del problemer med brennkammeren. Jeg har demontert en del av dem og sent til reperasjon. Dem lanserer nå ny type med ny brennkammer men erfaring er ikke kommet enno. Hvis du kjøper varmeren over desk har du garanti på desken men vis du kjøper komplet pakke hos autorisert innstallatør har du garanti ombord. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Og når kom siste modell av Webasto da Servicemannen ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Jeg så den i høst. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Ok, du skriver at de siste modellene har hatt problemer med brennkammer, mulig å være litt mere konkret ? Fint hvis du kan legge ut info. Har disse varmere som har fått problemer eksempelvis gått mye eller lite og hva er årsaken til problemene. Er det drivstoffet som er problemet eller er det selve brennkammeret som er for dårlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Dette er varmere i båter som er levert etter vår 2006. Dem har fått ny brennkammer men hvorfor den ødelegges har jeg ikke fått avklart. Noen grunn til dem har kommet med ny brennkammer Fleste disse båtene har kun hatt 6-7 måneder bruk i året men jeg har ikke opplevt dette på eldre varmerer fra dem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Takk for fin info. Greit å vite hvis problemer skulle oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
crew Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Siste modelene av Webasto har hatt del problemer med brennkammeren. Jeg har demontert en del av dem og sent til reperasjon. Dem lanserer nå ny type med ny brennkammer men erfaring er ikke kommet enno. Hvis du kjøper varmeren over desk har du garanti på desken men vis du kjøper komplet pakke hos autorisert innstallatør har du garanti ombord. Gjelder dette også nye airtop 2000 ? Interessant det med forsikring, det hadde jeg ikke tenkt på, men kjenner du forsikringstiden ? Ett år, to år ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Så lenge en kjøper et nytt produkt i Norge og det blir forskriftsmessig installert gjelder vel kjøpsloven. Sitér dette innlegget Link to post
crew Svart 17.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 Jeg har ikke satt meg inn i kjøpsloven, men det virker vel rimelig at kjøper man over disk og har en klage så må produktet leveres inn til selger for evt retting -- altså at man ikke har krav på retting om bord ? Er varmeren installert i båten av selger har man vel krav på retting om bord ? En helt annen ting #Servicemannen#: Ser at noen er opptatt av brenselkvalitet. Jeg bruker diesel direkte fra tanken. Jeg har over tid brukt både Hammerdown og Bioprotect som tilsetting til dieselen for å forhondre vann/dieseldyr. Kan dette være en årsak til problemer med varmere ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2008 eg har over tid brukt både Hammerdown og Bioprotect som tilsetting til dieselen for å forhondre vann/dieseldyr.Kan dette være en årsak til problemer med varmere ? Skal ikke påstå hverken det ene eller andre men har nå i 3 år brukt Alron dieseltilsetning på båten. Diesel til varmer tas direkte fra hovedtank. Har ikke hatt noen problemer med varmer siden den ble installert høsten 05. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2008 Har en slik varmer i min båt. Usikker på hvor gammel den er men tror den er fra da båten var ny i 97. Har fungert helt upåklagelig hos meg. Måtte bytte filter på slangen en gang. Eneste er at den kanskje er litt liten til vinterbruk og bråker en del fra eksosen. Men det siste er nok fordi de som monterte har vært kjipe og skippet eksosdemperen. Sitér dette innlegget Link to post
crew Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Da var varmeren montert. Lurer på å isolere luftslangene , men har det egentlig noen effekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.