Sylvester Startet 2.Mai.2004 Del på Facebook Startet 2.Mai.2004 Er det noen som har det samme problemet som jeg ? I løpet av et halvt år har jeg skiftet hoved bryter( batteri velger, jeg har 2 batterier, 105 ah + 130 ah),to ganger. Den første begynte å smelte, den andre ( større type) ble det så mye slark i, att jeg ikke kunne kjenne om den var på eller av.Er det noen som kan anbefale en batteri velger det er fornøyd med? da blir jeg :flag: :flag: Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Erstatt den med to enkle, solide hoved-brytere og ordn lade-fordelingen på en annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 2.Mai.2004 Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Blue-sea batterivelger vil være av en kvalitet du blir fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 2.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2004 Blue-sea batterivelger vil være av en kvalitet du blir fornøyd med. Hvor kan jeg kjøpe denne batterivelgeren, selges den i Stavanger området ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
BEG Svart 3.Mai.2004 Del på Facebook Svart 3.Mai.2004 Erstatt den med to enkle, solide hoved-brytere og ordn lade-fordelingen på en annen måte. Helt enig Ingar. Har tilgode å ha sett en batterivelger som tåler store strømstyrker. Hvis man har et startbatteri med trøkk i, bør man ha en bryter som tåler mye mer enn disse. (Sønnac High Duty batterier 185Ah, gir 1.900 A ved 20 grader pluss). Husk at en startmotor er tilnærmet kortsluttet ved innslaget, slikt blir det gnist/varme av om ikke bryteren er riktig dimmensjonert. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Martin_ Svart 4.Mai.2004 Del på Facebook Svart 4.Mai.2004 Bytt til laderelè eller skilledioder. Batterivelgeren er ikke en god løsning. Det beste er om begge batteribankene lades samtidig. Man må også huske på at hvis man betjener batterivelgeren mens dynamoen lader, er det stor sannsynlighet for at dynamoen blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Tenkte å benytte lysdioder som angir hvilken av mine 2 batteri banker som er koplet til forbruk. Koplingen jeg har tilsier at jeg burde hatt en to-polet batteri velger. Den ene polen velger batteribank - den andre svitsjer 12V mot lysdiodene. Noen som vet om slike batterivendere finnes i handelen ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lotus Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Tenkte å benytte lysdioder som angir hvilken av mine 2 batteri banker som er koplet til forbruk. <{POST_SNAPBACK}> Hva er problemet? Vet du ikke hviken bank som er forbruk og hvilken som er start og trenger lysdioder for å holde oversikten i bryterverdenen? Eller har du 2 forbruksbatterier du bytter mellom som du ikke klarer å ha kontrollen på? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Mai.2005 Del på Facebook Svart 27.Mai.2005 Hva er problemet? <{POST_SNAPBACK}> Bare det at vender/hovedbryter (av 1-2-ALL typen) står veldig dumt plassert.. vanskelig å se hvilken stilling den står i. Men med lommelykt å litt @#!... går det å lese av... Tenkte 2 lysdioder ville gjøre det litt enklere. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
peso Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 bytt til 2 enkle brytere istedet. Da får full oversikt, uten dioder Timex Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Hvorfor to-polet?? Du kan jo bare kopple diodene på de respektive poler for bankene, og mot jord. OBS!!! Med en motstand imellom, enten jord eller på pluss siden, slik at du ikke "blåser dioden med en gang.!!! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gerhard Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Hvorfor to-polet?? Du kan jo bare kopple diodene på de respektive poler for bankene, og mot jord. OBS!!! Med en motstand imellom, enten jord eller på pluss siden, slik at du ikke "blåser dioden med en gang.!!! Faxen <{POST_SNAPBACK}> Nei det hjelper nok ikke, De vil alltid lyse (når det er strøm på batteriet) og ikke fortelle noe om bryteren. Egentlig litt vrient spørsmål dette Geir. Jeg har aldri hørt om en slik bryter du spør om. Det nærmeste jeg kommer er en separet bryter som du gjør det til vane å sette i samme stilling som den egentlige bryteren. Ingen sikker løsning altså... Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 (redigert) Kjøp lysdioder for 12 volts drift, mye lettere å koble opp samtidig som de er lette å montere. Biltema varenummer: 43-870,43-871,43-872 eller 43-046. For å koble dette opp med en enkel bryter blir det problemer- tenker......... XD3P Redigert 29.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Nei det hjelper nok ikke, De vil alltid lyse (når det er strøm på batteriet) og ikke fortelle noe om bryteren. Egentlig litt vrient spørsmål dette Geir. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det har jeg også funnet ut..hehe.. at de begge vil lyse og at det er vrient.Men av og til stirrer man seg blind - og en enkel løsning kan ligge der rett forran deg ... men jeg har ikke sett den enda. Jo to enkle brytere blir den nest beste løsningen, eller siste utvei. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 (redigert) Hei. Dette burde gå med en transistor. Bilde av dårlig kobling slettet! Lars H. Rettelse: Ouuups, var nok litt rask nå. Redigert 29.Mai.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Hei. Dette burde gå med en transistor. Bilde av dårlig kobling slettet! Lars H. Rettelse: Ouuups, var nok litt rask nå. <{POST_SNAPBACK}> Tenkt i de baner her og, men har ikke funnet rett løsning.Skal samtidig være enkelt uten å bruke for mye "hvilestrøm". Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Whistler Svart 29.Mai.2005 Del på Facebook Svart 29.Mai.2005 Hvis batterivenderrattet har nese kan du bruke "nesen" til å lukke en krets. Enten med poler montert flatt under nesen, eller med "kobber-/messingører" som på tegningen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Følgende må utdypes nærmere og til det har jeg ikke tid til akkurat nå: Koble diodene OVER KONTAKTENE PÅ DIN VELGER. Når denne kontakten er lukket så ligger det garantert ikke spenning over den og lysdioden lyser IKKE. Åpner Lukker du denne kontakten så ligger det 12V over den DERSOM DU HAR MINST EN LITEN FORBRUKER AKTIVT TILKOBLET. På denne måten lyser alltid lysdioden til den banken som du IKKE bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Følgende må utdypes nærmere og til det har jeg ikke tid til akkurat nå: Hei. Egentlig ikke jeg heller, men jeg ser umiddelbart en hake med den løsningen, og det er at når venderen står i stilling OFF med en aldri så liten forbruker innkoblet vil begge LED'ene lyse! Har en liten kobling klar, men den krever en AND IC og en vender, så da blir det mye dill! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Hei. Egentlig ikke jeg heller, men jeg ser umiddelbart en hake med den løsningen, og det er at når venderen står i stilling OFF med en aldri så liten forbruker innkoblet vil begge LED'ene lyse! Har en liten kobling klar, men den krever en AND IC og en vender, så da blir det mye dill! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Da mener du 12 v fra batteri og 12V fra lader mot & IC'en gir Høy ut mot dioden ? Har du forslag, så kan jeg lage det på ett lite print. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ternen32 Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 batterivelger Her er løsningen, da trenger du ikke lenger tenke på det.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Krapyl Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 batterivelger Her er løsningen, da trenger du ikke lenger tenke på det.. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes. Har en slik i båten. Ikkeno spenningsfall og ingen brytere å huske på. Helautomatisk. Virker enten strømmen kommer fra generator, lader, vindmølle eller hva det skal være. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirT Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 Tiltredes. Har en slik i båten. Ikkeno spenningsfall og ingen brytere å huske på. Helautomatisk. Virker enten strømmen kommer fra generator, lader, vindmølle eller hva det skal være. <{POST_SNAPBACK}> Jeg ønsker selv å ha kontroll med hvilken batteri/bank som lades/eller belastes. Det har du ikke med rele'. Med to ulike batteribanker som lades i paralell (servicebank på 220 Ah og startbatteri på 60Ah) får laderegulatoren en nærmest intetsigende spenning å regulere på. La oss si statbatteriet er full-ladet og servicebanken på 50%... Laderen forholder seg til resultantspenningen og guffer på med strøm.. startbatteriet får mer enn det skal ha - mens service banken får for lite. Derfor ønsker jeg å ha manuell velger. Da kan jeg overvåke spenning og strøm først på startbatteriet og bytte til lading på servicebanken etterpå. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ternen32 Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 I tresnekka jeg hadde for 2 år siden (Min mor hare den nå). Så var det koblet slik at jeg hadde 2 voltmeter (1 for forbruksbatterier og 1 til start) når jeg vridde om velger så så jeg der hvilke batteri som ble ladet opp samtidig jeg hele tiden hadde full kontroll på hvor mye spenning som var på batteriene. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mai.2005 Del på Facebook Svart 30.Mai.2005 La oss si statbatteriet er full-ladet og servicebanken på 50%... Laderen forholder seg til resultantspenningen og guffer på med strøm.. startbatteriet får mer enn det skal ha - mens service banken får for lite. <{POST_SNAPBACK}> Hvis startbanken er full og laderen guffer på kopler nevnt rele umiddelbart og servicebanken får det den trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.