Jump to content

Batteri velger

Sylvester

Recommended Posts

Er det noen som har det samme problemet som jeg ? :sailing:

I løpet av et halvt år har jeg skiftet hoved bryter( batteri velger, jeg har 2 batterier, 105 ah + 130 ah),to ganger.

Den første begynte å smelte, den andre ( større type) ble det så mye slark i, att jeg ikke kunne kjenne om den var på eller av.Er det noen som kan anbefale en batteri velger det er fornøyd med? da blir jeg  :flag: :flag: :flag: :flag: :flag:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Blue-sea batterivelger vil være av en kvalitet du blir fornøyd med.

:sailing:

Hvor kan jeg kjøpe denne batterivelgeren, selges den i Stavanger området ?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Erstatt den med to enkle, solide hoved-brytere og ordn lade-fordelingen på en annen måte. :seeya:

Helt enig Ingar. Har tilgode å ha sett en batterivelger som tåler store strømstyrker. Hvis man har et startbatteri med trøkk i, bør man ha en bryter som tåler mye mer enn disse. (Sønnac High Duty batterier 185Ah, gir 1.900 A ved 20 grader pluss).

Husk at en startmotor er tilnærmet kortsluttet ved innslaget, slikt blir det gnist/varme av om ikke bryteren er riktig dimmensjonert.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Bytt til laderelè eller skilledioder. Batterivelgeren er ikke en god løsning. Det beste er om begge batteribankene lades samtidig. Man må også huske på at hvis man betjener batterivelgeren mens dynamoen lader, er det stor sannsynlighet for at dynamoen blir ødelagt.

• 1 år senere...

Tenkte å benytte lysdioder som angir hvilken av mine 2 batteri banker som er koplet til forbruk.

Koplingen jeg har tilsier at jeg burde hatt en to-polet batteri velger.

Den ene polen velger batteribank - den andre svitsjer 12V mot lysdiodene.

Noen som vet om slike batterivendere finnes i handelen ?

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Tenkte å benytte lysdioder som angir hvilken av mine 2 batteri banker som er koplet til forbruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er problemet? Vet du ikke hviken bank som er forbruk og hvilken som er start og trenger lysdioder for å holde oversikten i bryterverdenen? Eller har du 2 forbruksbatterier du bytter mellom som du ikke klarer å ha kontrollen på?

Lotus

Hvorfor to-polet??

Du kan jo bare kopple diodene på de respektive poler for bankene, og mot jord. OBS!!! Med en motstand imellom, enten jord eller på pluss siden, slik at du ikke "blåser dioden med en gang.!!!

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Hvorfor to-polet??

Du kan jo bare kopple diodene på de respektive poler for bankene, og mot jord. OBS!!! Med en motstand imellom, enten jord eller på pluss siden, slik at du ikke "blåser dioden med en gang.!!!

Faxen

<{POST_SNAPBACK}>

Nei det hjelper nok ikke, De vil alltid lyse (når det er strøm på batteriet) og ikke fortelle noe om bryteren.

Egentlig litt vrient spørsmål dette Geir. Jeg har aldri hørt om en slik bryter du spør om. Det nærmeste jeg kommer er en separet bryter som du gjør det til vane å sette i samme stilling som den egentlige bryteren. Ingen sikker løsning altså...

Gerhard

Nei det hjelper nok ikke, De vil alltid lyse (når det er strøm på batteriet) og ikke fortelle noe om bryteren.

Egentlig litt vrient spørsmål dette Geir.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det har jeg også funnet ut..hehe.. at de begge vil lyse og at det er vrient.

Men av og til stirrer man seg blind - og en enkel løsning kan ligge der rett forran deg

... men jeg har ikke sett den enda.

Jo to enkle brytere blir den nest beste løsningen, eller siste utvei.

Hei.

Dette burde gå med en transistor.

Bilde av dårlig kobling slettet!

Lars H.

Rettelse: Ouuups, var nok litt rask nå.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Følgende må utdypes nærmere og til det har jeg ikke tid til akkurat nå:

Koble diodene OVER KONTAKTENE PÅ DIN VELGER. Når denne kontakten er lukket så ligger det garantert ikke spenning over den og lysdioden lyser IKKE. Åpner Lukker du denne kontakten så ligger det 12V over den DERSOM DU HAR MINST EN LITEN FORBRUKER AKTIVT TILKOBLET. På denne måten lyser alltid lysdioden til den banken som du IKKE bruker.

Følgende må utdypes nærmere og til det har jeg ikke tid til akkurat nå:

Hei.

Egentlig ikke jeg heller, men jeg ser umiddelbart en hake med den løsningen, og det er at når venderen står i stilling OFF med en aldri så liten forbruker innkoblet vil begge LED'ene lyse!

Har en liten kobling klar, men den krever en AND IC og en vender, så da blir det mye dill!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Egentlig ikke jeg heller, men jeg ser umiddelbart en hake med den løsningen, og det er at når venderen står i stilling OFF med en aldri så liten forbruker innkoblet vil begge LED'ene lyse!

Har en liten kobling klar, men den krever en AND IC og en vender, så da blir det mye dill!

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Da mener du 12 v fra batteri og 12V fra lader mot & IC'en gir Høy ut mot dioden ?

Har du forslag, så kan jeg lage det på ett lite print.

Tiltredes.

Har en slik i båten.

Ikkeno spenningsfall og ingen brytere å huske på. Helautomatisk.

Virker enten strømmen kommer fra generator, lader, vindmølle eller hva det skal være.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ønsker selv å ha kontroll med hvilken batteri/bank som lades/eller belastes.

Det har du ikke med rele'.

Med to ulike batteribanker som lades i paralell (servicebank på 220 Ah og startbatteri på 60Ah) får laderegulatoren en nærmest intetsigende spenning å regulere på.

La oss si statbatteriet er full-ladet og servicebanken på 50%...

Laderen forholder seg til resultantspenningen og guffer på med strøm..

startbatteriet får mer enn det skal ha - mens service banken får for lite.

Derfor ønsker jeg å ha manuell velger. Da kan jeg overvåke spenning og strøm

først på startbatteriet og bytte til lading på servicebanken etterpå.

I tresnekka jeg hadde for 2 år siden (Min mor hare den nå). Så var det koblet slik at jeg hadde 2 voltmeter (1 for forbruksbatterier og 1 til start) når jeg vridde om velger så så jeg der hvilke batteri som ble ladet opp samtidig jeg hele tiden hadde full kontroll på hvor mye spenning som var på batteriene.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

La oss si statbatteriet er full-ladet og servicebanken på 50%...

Laderen forholder seg til resultantspenningen og guffer på med strøm..

startbatteriet får mer enn det skal ha - mens service banken får for lite.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis startbanken er full og laderen guffer på kopler nevnt rele umiddelbart og servicebanken får det den trenger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...