Jump to content

Batteri velger


Sylvester

Recommended Posts

Hvis startbanken er full og laderen guffer på kopler nevnt rele umiddelbart og servicebanken får det den trenger.

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget mitt er at når releet legger inn service banken sammen med startbatteriet, kopler den ikke ut startbatteriet..

Det oppstår da en ny resultantspenning, som laderegulatoren må forholde seg til.

Den vil som oftest være lavere og laderen guffer på.

Da vil startbatteriet - som allerede var tilnærmet toppladet - fortsette å få en spenning over polene,

som er høyere enn hva det burde ha vært for ett oppladet batteri.

 

Er det da grunn til å frykte koking på startbatteriet ?

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Hva er problemet? Vet du ikke hviken bank som er forbruk og hvilken som er start og trenger lysdioder for å holde oversikten i bryterverdenen? Eller har du 2 forbruksbatterier du bytter mellom som du ikke klarer å ha kontrollen på?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

 

Bare det at vender/hovedbryter (av 1-2-ALL typen) står veldig dumt plassert.. vanskelig å se hvilken stilling den står i.

Men med lommelykt å litt @#!... går det å lese av...

Tenkte 2 lysdioder ville gjøre det litt enklere.

 

Geir    :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Går det ikke litt over styr i denne strenge nå?

Hvorfor skal du ha en lysdiodeløsning som du antagelig er den eneste båteieren i verden som har?

En masse greier for å få en diode til å lyse fordi dine brytere er "veldig dumt plassert" og vanskelig å se hvilken stilling de står i.

 

Få deg 2 enkle brytere og plasser dem på "et veldig lurt sted" :smiley:

 

Verre er det ikke.

 

Og hva gjør du siden? Et rele? Skilledioder? Det er opp til deg. Lysende dioder kan du glemme.

 

 

Lotus

 

PS:

 

Du har en fulladet startbank og en halvladet forbruksbank.

Du starter motoren.

Du tøffer avgårde.

Du lader begge banker.

 

Du har akkurat ladet ut startbanken din 1%. Dette tar det lang tid å få tilbake. Dessuten har du ikke maks ladespenning før forbruksbanken din begynner å bli full. Inntil da har startbatteriet ditt nærmes bare fått vedlikeholdsladespenning. Ikke er det sultent heller, så ikke spiser det særlig mye strøm. Koking og overlading er ikke en aktuell problemstilling de nærmeste timene.

 

Og startet du ikke en gang? Bare satte seil? Startbatteriet dit tåler ladingen likevel.

Og du? Du har fortsatt bryterene dine. De er jo til å brukes selv om de står krøkkete plassert. Koble vekk startbatteriet den ene gangen hvert skuddår som du kommer i denne situasjonen da vel!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...