Jump to content

Beste håndholdte VHF til under 1000 kroner?

SRA

Recommended Posts

Da jeg tok VHF/SRC sertifikat i vår ble vi advart mot en rimelig Cobra håndholdt, tror det var HH125VP som omtales her. Instruktørern i fra Telenor Maritim Radio fortalte at importøren hadde prøvd å få radioen godkjent her i Norge flere ganger, men at den hadde blitt underkjent. Nå var den godkjent i et søreuropeisk land og var derfor lovlig å selge her, men at vi måtte styre unna. Det største problemet er at den ikke tåler vann. Den har IP kalsse 64, en håndholdt VHF bør ha IP x7, som betyr at den kan ligge på en meters dyp i 30 min.

Boatersland har Standard Horizon HX-600S på tilbud til $97 fram til jul, normal pris er $165. Dette er en DSC håndhold som hvis den kobles til en GPS via ladestasjonen kan sende DSC nødanrop.

HX-600S @ Boatersland

En USA modell fungerer like bra som en europeisk modell, eneste forskjellen er vel at det sannsynligvis er umulig å få lagt inn L kanalene. Om det er lovlig eller ikke hadde ikke jeg brydd meg om.

SRA ønsker en ekstra VHF, så da antar jeg han har en VHF med konsesjon allerede, da er det bare å kjøpe en til uten å oppgi noe til Telenor. Hvis en kjøper sin første modell og den er en USA modell, er det jo bare å oppgi en tilsvarende Europeisk modell til Telenor. Da jeg fylte ut søknadskjemaet mitt hadde jeg enda ikke kjøpt VHF, men det var et felt der hvor en skulle skrive hva slags radar en har. Resultatet ble at Telenor har brukt navnet på radaren min som VHF modell :lol:

Har nå funnet et enda billigere alternativ i UK, men denne har ikke Litium Ion batteri.

Standard Horizon HX-270E er tilgjengelig for £61 hos Yachtbits

HX-270E

Pga. mer liberale forskrifter er elektronikk duppeditter blitt mye billigere her på berget.

Så også for VHF radio utstyr. De er jo nå rimeligere i anskaffelse enn hva PR radioer (walkie-talkie) var i sin tid.

Men medaljen har en bakside. Det er mye "billig dritt" på markedet.

Kjøper du en håndholdt VHF til under tusenlappen, er det disse du får.

En håndholdt radio bør være vanntett (IP67/68) ha solid kasse, LiOn batteri og

ha god kvalitet/guffe på lyd i høyttaler og klar god lyd på sending.

Det finnes også radioer som flyter om du skulle miste den overbord.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Da jeg tok VHF/SRC sertifikat i vår ble vi advart mot en rimelig Cobra håndholdt, tror det var HH125VP som omtales her. Instruktørern i fra Telenor Maritim Radio fortalte at importøren hadde prøvd å få radioen godkjent her i Norge flere ganger, men at den hadde blitt underkjent. Nå var den godkjent i et søreuropeisk land og var derfor lovlig å selge her, men at vi måtte styre unna. Det største problemet er at den ikke tåler vann. Den har IP kalsse 64, en håndholdt VHF bør ha IP x7, som betyr at den kan ligge på en meters dyp i 30 min.

Boatersland har Standard Horizon HX-600S på tilbud til $97 fram til jul, normal pris er $165. Dette er en DSC håndhold som hvis den kobles til en GPS via ladestasjonen kan sende DSC nødanrop.

HX-600S @ Boatersland

Dette virker litt merkelig. Jeg har solgt 3-4 stk i min forretning, og det har ikke vært noe problem med registering hos Telenor

Den billige Cobraen er lovlig å selge i Norge, men de advarte mot den siden den ikke tåler et fuktig klima.

Som nevnt lenger oppe i tråden har jeg en HH325EU som brukes i skjærgårdsjeepen. Har nå lagt der og slengt i hele sommer uten at jeg har merket noe spesielt. De gangene den har vært i bruk har den også fungert. Men nå er vel ikke min modell av de billigste selv om den ble kjøpt billig.

Jeg har en ICOM , IC-M125 brukt til salgs. Selges rimelig :sailing:

Send en pm med pris...

De engelske modellene skal være ok.

De er produsert for Europa.

Produsentene har egne utgaver av modellene for Europa og USA.

Ser du f.eks HER ser du at de har egne modeller for USA og Europa.

De norske utgavene har også L1 L2 L3, eller F1 F2 F3 lagt inn i tillegg.

Men frekvensene til disse kanalene kan vel likevel benyttes på engelske apparater, så da er de vel fullt ut brukbare..?

• 4 måneder senere...

Bare sånn til informasjon så kan Cobra Marine VHF HH125VP programmeres til våre Maritme kanaler, også de som brukes i Canada og de som brukes i USA.

Radioen har en meny der man selv velger hvilken standard man ønsker.

Jeg har denne radioen og den bruker de Norske frekvensene, ikke noen problemer.

Det er en særvane at folk hyler og skriker om ting dem ikke selv har eller selv har greie på. Blir fort mye synsing av sånt (er sikkert sånn selv også)

Men den Cobraen går helt fint an å bruke i Norge, og den er lovlig også.

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...