Jump to content

Trimming / Volvo hekkaggregat

Solo

Recommended Posts

:flag:

Under kjøring så 'synker' hekkaggregatet 1 'hakk' på måleren ca hvert kvarter etter at jeg har trimmet det i marsjfart.Har sjekket litt rundt innvendig for å se etter lekkasje i hydraulikken.

Ikke store problemet da jeg bare etter-trimmer under kjøring.

Er det det noen som har samme erfaringen?Er det noe å bry seg om?

:seeya:Var i Florø i helgen.............flott båtmesse..... noen andre?Så iallefall ingen vimpler.

Jeg hadde samme problem for en tid tilbake. Problemet var imidlertid litt værre hos meg da drevet seg inn med en gang man satte båten i fart forover. Det viste seg at en av ventilene i powertrimpumpa var gåen. Dette var en gammel pumpe, sort utførelse med integrert oljereservoar i pumpen. Denne kunne det ikke skaffes deler til lenger og ny pumpe måtte anskaffes (8500 uorginalt - Volvo skulle ha 12000). Antar du har den nye utgaven med separat oljebeholder under selve pumpen? Mener å huske at det kostet ca. 700-800 kr. pr ventil til denne pumpen. Alternativ så går det jo an å bytte om ventilene som sørger for at drevet går ut/inn.

Før du gjør noe med pumpen må du imidlertid sjekke oljenivået på beholderen og kvaliteten på oljen. Det neste blir innvendige og utvendige slanger/tilkoblinger og selve sylindrene. Kan også være at det er en intern lekkasje i sylindrene som gjør at trykket minker?

Under kjøring så 'synker' hekkaggregatet 1 'hakk' på måleren ca hvert kvarter etter at jeg har trimmet det i marsjfart.Har sjekket litt rundt innvendig for å se etter lekkasje i hydraulikken.

Ikke store problemet da jeg bare etter-trimmer under kjøring.

Er det det noen som har samme erfaringen?Er det noe å bry seg om?

Jeg har det samme - særlig det ene drevet "kryper" litt innover (KAD 32). Har ikke fulgt med hvor lang tid det tar, men det er kun merkbart når jeg kjører lengre strekninger. Har bare vent meg til å justere en gang i blant.

Jeg spurte han som har vedlikeholdet på båten og motorene, og fikk inntrykk av at dette var ganske vanlig, og ikke noe å bry seg om.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Fikk det samme problemet på mitt DPA drev. Og fant fort ut at en av hydraulikksylindrene var sprunget lekk (tæring). Dermed greide ikke hydraulikksystemet å holde drevet. Etter litt kjøring opp og ned ble selvfølgelig også oljen hvit. Så også at perler av hydraulikkolje kom ut ved drevet. Drevet hadde "gammelt" sett hydraulikksylindre (firkant-form i endene av sylindren). Denne gamle type er ikke lenger å få tak i (iflg lokal volvo forhandler) , så jeg måtte lage en reodor felgen løsning for å tilpasse den nye typen, som har annen form. Men dette er jo en annen historie......................

:fishing:

:seeya:Var i Florø i helgen.............flott båtmesse..... noen andre?Så iallefall ingen vimpler.

Hadde store planer om båttur til Florø denne helgen, men båten står fortsatt på land og eg jobbet på Laurdag og fant ut at eg måtte bruke søndagen i båten.

Var det mange båter? Var saga der med sin nye?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...