toro Startet 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2004 Jeg har en Yanmar 1GM 6,5 hk i seilbåten. Jeg må holde på en stund for å få den til å starte (når den er kald). Er det noen som har noen råd til hva jeg kan gjøre med det. Når den er varm starter den med med en gang. Det er nye batteri. toro Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Har nok ikke et klart svar, men anbefaler deg å titte på denne siden: www.yanmarhelp.com (du må titte i disscusion forum i menyen) mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Jeg har en Yanmar 1GM 6,5 hk i seilbåten. Jeg må holde på en stund for å få den til å starte (når den er kald). Er det noen som har noen råd til hva jeg kan gjøre med det. Når den er varm starter den med med en gang. Det er nye batteri. toro Jeg har en Yanmar 1GM10 (8-9HK) med akkurat samme karakteristikk. Jeg kan i hvertfall fortelle litt om dte jeg har funnet ut. For å få startet min må jeg "kinne" den i gang på starteren når den er kald. Når den går, funker den helt ok. Ifm. oppstart når den er kald, ryker den mye svart sot røyk i starten. Når den går ryker den ikke noe særlig. Det er irriterende, og jeg har ikke funnet løsning på problemet forløpig. Jeg fikk byttet til ny dyse i fjor (den gamle vår slitt, sannsynligvis pga. litt vann i dieselen), men dette hjalp ikke. Nå skal en huske at det ikke er forvarmer på disse motorene, noe som nødvendigvis gjør at de er litt trege å starte når de er kalde, så det er ikke nødvendigvis noe unormalt i det. Et motorverksted jeg snakket med sa også det at det blir ofte endel røyk under oppstart fra disse motorene (jeg tenker da på Yanmar 1GM). Årsaken på min motor kan ellers være at høytrykkspumpa for dieselen også er slitt og bør overhales, men etter å ha diskutert problemet mitt med en kar fra Asker Elektrodiesel, avventer jeg litt. Han anbefalte å få sjekket kompresjon først for å eliminere eventuelt andre årsaker først. En annen ting jeg ikke har sjekket er om startmotoren er 100%. Hvis ikke denne drar motoren fort nok rundt, kan dette være en årsak. Selv om du har nytt batteri, klarer vel ikke en "sliten" starter å utnytte dette skikkelig. Jeg har også min i en seilbåt, noe som gjør at motoren går svært lite. Det er ikke mange timene jeg har brukt den. Så jeg har også en teori om at fordi den går så lite, så blir den "sur". Tenkte jeg skulle prøve å kjøre den mer en normalt i sommer for å se om den blir nedre. Dette er litt søkt, men det er jo et forsøk verdt. Forløpig har jeg valgt å ikke gjøre noe mer, siden jeg får startet hver gang, og motoren går fint forøvrig. Det blir fort dyrt å prøve alt mulig rart. HVis du finner ut årsaken, er det flott hvis du deler den med oss andre, for jeg hadde likt å få en litt mer lettstartet motor jeg og. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Brumle Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 At en motor uten forvarming starter noe tregere en med forvarming, er naturlig hvis kompresjonen er lik på begge, Prøver en å starte en moderne diselmotor uten litt gløding må en nok kynne på starteren da også. Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Smådieselene til Yanmar er bygd for å startes uten gløding, selv med kuldegrader. Her ville jeg sjekka kompresjonen, mest sansynlig at denne ikke er så god. Du kan jo få en pekepin på hvordan den er med å ta tak i reimhjulet og tørne motoren, ikke vanskelig på 1GM10. Kan du klare å tørne den sakte mens du hører en svak suselyd, så er det lufta som går ut et eller annet sted. Du har en lekasje som da fører til dårlig kompresjon. Hvis du mistenker starteren, prøv å kinne mens du tar av kompresjonen. Når du får god fart på motoren vipper du spaken tilbake. Tenner den ikke nå, er det ikke starterens feil. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Hadde en slik motor i min forrige båt, men 2 syl. 15 hk. Vi hadde båten i 9 år, og den hadde total alder på 12 år da vi solgte den. Motoren var meget lettstartet uansett temperatur. Jeg var ute med båten så sant den ikke var frosset inne. Ville teste kopresjon i h.h.t. spec. først og få dieselpumpen sjekket deretter. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 19.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2004 Har selv ikke hatt denne motoren du beskriver, men har selv hatt samme problem med mine motorer. Solgte desverre nettopp campingbussen vår en Volvo på 12 meter. Denne hadde vi stående i fjellet vintertid. Var ikke gløding, men startet den opp 1 - 2 ganger i mnd. Det jeg har gjort er å bruke håndpumpa (vet ikke om du har det, men antar det) og pumpe inn så mye diesel som jeg klarer. Åpner ingen lufteskruer. Når jeg har godt trykk har motorene som regel kommet nokså lett. Føler at dieselen renner litt tilbake når den står over tid. Dette har jeg også gjort med båtmotorene når disse ligger en stund. Dette gjør jeg FØR jeg begynner å kjøre startmotoren. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.