Jump to content

hvor kjøpe kjølspiker

Bt83

Recommended Posts

Har vært på fartøyvernsenter sommer. Der vet de ALT om trebåter - Tar en telefon dit, mange gode, skattefinanserte båtbyggere som kan sikker hjelpe deg. http://www.fartoyvern.no/

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

I kjølen på min 25fots sjark brukte jeg galvanisert skipspiker/båtskiper. Fungerte veldig greit, nesten alle de gamle var tært/rustet vekk. Visst du får ei syl/skrujern under hode på de gamle spikerne kan du se om du greier og "vippe" hode av uten makt. Det kunne jeg og slo inn nye der det trengtes.

Spikrene fikk jeg kjøpt på Jama Marina, men du får de hos trebåten.

Hei holder på å resturere en 19 fots trebåt. Har nå skiftet nesten all søm i båten og skal nå til å skifte spiker i kjølen . Har prøvd å søkt inne på forumet ,men finner ikke noe svar på dette. noen som veit hva spiker som skal brukes.

Langs kjølen bruktes tradisjonelt båtsøm/spiker. Fåes både i galvanisert og kopper, bla. hos

http://www.faannessen.no/

Profesjonelle båtbyggere har begynt å gå over til syrefaste treskruer langs kjøl, stilk og stevn. Det har fordelen at de ikke så lett slipper taket, f, eks. dersom fuktige bord står på land en frostnatt (sprenger ut). Etter vanlig vinteropplag er båten vanligvis tettere ved sjøsetting da bordene ikke klarer å "svelle ut" skruen.

En slipper også prosedyren år om annet å gå over hver spiker med ett hammerslag for å trekke til igjen.

Ved skifte er skruer absolutt å foretrekke fordi de mer enn "fyller ut" det gamle spikerhullet. Man har også brukt å sette dem mellom hver spiker og lar spikeren stå.

:santa: Ha en god jul.

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...