ptt Startet 20.Desember.2008 Del på Facebook Startet 20.Desember.2008 Hei , kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på d5 og d5l, hvilke tilleggs moduler som må til ,og hva kan man kjøre med d5l som man ikke kan med d5 , kan man kjøre over 50 bt med d5l Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Hei , kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på d5 og d5l, Ja, det kan jeg godt, selv om jeg har svart på de samme spørsmålene flere ganger tidligere. D5 er det gamle "Kystskippersertifikatet", mens D5L er "Fritidsbåtskippersertifikat" ofte kalt "Kystskipper light" hvilke tilleggs moduler som må til , Det finnes ingen direkte matrise for overgangen og hva som trenges i tillegg. Dette er i utgangspunktet to forskjellige sertifkater. Men i grove trekk kan man vel si at hovedforskjellen ligger i lastelæren som man har en del mer av på D5. I tillegg må man for å løse D5-sertifikat ha fullt sikkerhetskurs, ROC og attest fra sjømannslege. Det er også langt strengere krav til fartstid for D5 enn for D5L. Hvis du sikter mot D5 må du være oppmerksom på at dette nå er et "yrkessertifikat", underlagt kravene i STCW, noe som bl.a. innebærer at man må ha minst ett års "effektiv tid ombord" for hver femårsperiode. og hva kan man kjøre med d5l som man ikke kan med d5 , I utgangspunktet er grensen for D5L 50 bt, mens den for D5 er opp til 500 bt. kan man kjøre over 50 bt med d5l Nei, ikke uten videre, men det finnes en del gamle dispensasjoner ute og går. Man er imidlertid blitt langt mer restriktive med slike disper nå enn man var for få år siden. For mer utfyllende opplysninger henvises til Kvalifikasjonsforskriften 687. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2008 Del på Facebook Svart 20.Desember.2008 Eller en kan bruke denne link til å leke seg litt med. Sitér dette innlegget Link to post
Ponty Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Ok, så slik jeg skjønner det så må man ta fullstendig D5 kurs + eksamen for å få rett til å løse D5 sertifikat selv om man har D5L fra før...? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Ja. D5 i seg selv funker vel heller ikke uten godkjent fartstid etter en 'minimumsfrekvens'. Jeg hadde ikke fartstid, og ble tvangsredusert til D5LA for en del år siden. Den gangen ringte det meg en gubbe fra Sjøfartsdirektoratet for å forklare at min eventuelle karriere som skipfører var over. Om jeg ikke omgående fikk ræva i gir og kom meg til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Det samme skjede med meg. D5 utgikk fordi fartstiden min var blitt for gammel Fikk D5L som plaster på såret. Men greit nokk det har ikke tenkt å jobbe som skipper og heller ikke kjøpe meg lystbåt på over 50 bt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Bårdp skrev On 23.9.2018 at 14.38: .... D5 utgikk fordi fartstiden min var blitt for gammel Fikk D5L som plaster på såret. Men greit nokk det har ikke tenkt å jobbe som skipper og heller ikke kjøpe meg lystbåt på over 50 bt. Ja, det er den vanlige løsningen. Noen får D5L og andre får D5LA, det avhenger litt av hvilken konvensjon som lå til grunn da man en gang i tiden fikk sitt D5-sertifikat utstedt - pluss et element av tilfeldigheter i SDir ... Men de 50 brt eller BT er forlengst borte, nå er det kun 15 - 24 meter skroglengde som teller. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bårdp Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Hva er forskjellen på D5L og D5LA? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 Nå har jeg hatt det kommersielle Dekksoffiser klasse C før, men har råka opp for fartstid for ca 15 år siden. Kan jeg ta hyre ett år, og friske opp sertifikatet, eller er løpet kjørt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2018 Del på Facebook Svart 26.September.2018 (redigert) D5LA gjelder for å føre inntil 20 meter båt WW. Eller var det 24 meter. Uten A er det vel en geografisk begrensning. Redigert 26.September.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Bårdp skrev for 14 timer siden: Hva er forskjellen på D5L og D5LA? D5L er begrenset til "Stor kystfart", dvs hele norskekysten pluss Skagerak og Kattegat for å si det litt forenklet. D5LA har ingen geografisk begrensning, dvs det gjelder "World wide" BØstrøm skrev for 14 timer siden: Nå har jeg hatt det kommersielle Dekksoffiser klasse C før, men har råka opp for fartstid for ca 15 år siden. Kan jeg ta hyre ett år, og friske opp sertifikatet, eller er løpet kjørt? "Dekksoffiser kl C" er et ukjent begrep for meg. De yrkesertifikatklassene vi har i Norge er fra D1 "Sjøkaptein", nedover til D5 tidligere kalt "Kystskipper" og vi får etterhvert D6 og D7 for yrkesfartøy med 8 - 24 meters lengde. Hulda skrev for 14 timer siden: D5LA gjelder for å føre inntil 20 meter båt WW. Eller var det 24 meter. Uten A er det vel en geografisk begrensning. Det er 24 meters skroglengde, men ellers korrekt. :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bårdp Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Måtte lete fremm det blåe kortet og der står det D5LA og ser ut til å vare livet ut så da klarer jeg meg vell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 @Bårdp, da fikk vi krangla oss til samme kortet da vi ble loppa for kystskipper'n :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Gjelder D5L / D5LA for alle fartøy, eller kun de som er registrert i NOR/NIS? Kan man f.eks. eie/leie og føre stor båt i Middelhavet med et slikt sertifikat (D5LA), evt. ha stor båt liggende i Sverige (og føre den)? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Poseidon Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 (redigert) Vaagen skrev for 1 time siden: Gjelder D5L / D5LA for alle fartøy, eller kun de som er registrert i NOR/NIS? Kan man f.eks. eie/leie og føre stor båt i Middelhavet med et slikt sertifikat (D5LA), evt. ha stor båt liggende i Sverige (og føre den)? De såkalte "Yachtsertifikatene" er nasjonale sertifikat, det er altså flaggstaten som utsteder dem etter egne regler og for flaggstatens egne fartøyer. Dvs et norsk D5L / D5LA gjelder som sertifikat på norskflagget fartøy. Men mange flaggstater, kanskje de fleste, godtar andre lands yachtsertifikater som kompetansebevis og gir dermed tillatelse til å føre flaggstatens fartøy. Kroatia har laget en grundig oversikt over "alle" aktuelle lands sertifikater og der ser man f.eks at norsk D5L gir rett til å føre kroatisk fartøy opp til 100 brutto og D5LA gir rett til å føre kroatisk fartøy opp til 500 brutto - uten at jeg skjønner hvorfor forskjellen skulle være så stor. Men listen viser at de norske sertifikatene nyter stor respekt. Redigert 27.September.2018 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vaagen Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 (redigert) Takk for ryddig gjennomgang! Jeg ser at i Kroatia kan man føre opp til 30 gt med båtførerbevis, det er vel oftest større båter enn 15 meter? Redigert 27.September.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.