Jump to content

Hva er forskjellen på d5 og d5l


ptt

Recommended Posts

Hei , kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på d5 og d5l,

Ja, det kan jeg godt, selv om jeg har svart på de samme spørsmålene flere ganger tidligere.

D5 er det gamle "Kystskippersertifikatet", mens D5L er "Fritidsbåtskippersertifikat" ofte kalt "Kystskipper light"

hvilke tilleggs moduler som må til ,

Det finnes ingen direkte matrise for overgangen og hva som trenges i tillegg. Dette er i utgangspunktet to forskjellige sertifkater. Men i grove trekk kan man vel si at hovedforskjellen ligger i lastelæren som man har en del mer av på D5. I tillegg må man for å løse D5-sertifikat ha fullt sikkerhetskurs, ROC og attest fra sjømannslege. Det er også langt strengere krav til fartstid for D5 enn for D5L.

Hvis du sikter mot D5 må du være oppmerksom på at dette nå er et "yrkessertifikat", underlagt kravene i STCW, noe som bl.a. innebærer at man må ha minst ett års "effektiv tid ombord" for hver femårsperiode.

og hva kan man kjøre med d5l som man ikke kan med d5 ,

I utgangspunktet er grensen for D5L 50 bt, mens den for D5 er opp til 500 bt.

kan man kjøre over 50 bt med d5l

Nei, ikke uten videre, men det finnes en del gamle dispensasjoner ute og går. Man er imidlertid blitt langt mer restriktive med slike disper nå enn man var for få år siden.

 

For mer utfyllende opplysninger henvises til Kvalifikasjonsforskriften 687.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 9 år senere...

Ja. D5 i seg selv funker vel heller ikke uten godkjent fartstid etter en 'minimumsfrekvens'. Jeg hadde ikke fartstid, og ble tvangsredusert til D5LA for en del år siden. Den gangen ringte det meg en gubbe fra Sjøfartsdirektoratet for å forklare at min eventuelle karriere som skipfører var over. Om jeg ikke omgående fikk ræva i gir og kom meg til sjøs.

Link to post
Bårdp skrev On 23.9.2018 at 14.38:

.... D5 utgikk fordi fartstiden min var blitt for gammel Fikk D5L som plaster på såret. Men greit nokk det har ikke tenkt å jobbe som skipper og heller ikke kjøpe meg lystbåt på over 50 bt.

 

Ja, det er den vanlige løsningen.
Noen får D5L og andre får D5LA, det avhenger litt av hvilken konvensjon som lå til grunn da man en gang i tiden fikk sitt D5-sertifikat utstedt  -  pluss et element av tilfeldigheter i SDir ...

Men de 50 brt eller BT er forlengst borte, nå er det kun 15 - 24 meter skroglengde som teller.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Bårdp skrev for 14 timer siden:

Hva er forskjellen på D5L og D5LA?

D5L er begrenset til "Stor kystfart", dvs hele norskekysten pluss Skagerak og Kattegat for å si det litt forenklet.

D5LA har ingen geografisk begrensning, dvs det gjelder "World wide"

 

BØstrøm skrev for 14 timer siden:

Nå har jeg hatt det kommersielle Dekksoffiser klasse C før, men har råka opp for fartstid for ca 15 år siden. Kan jeg ta hyre ett år, og friske opp sertifikatet, eller er løpet kjørt?

"Dekksoffiser kl C" er et ukjent begrep for meg.
De yrkesertifikatklassene vi har i Norge er fra D1 "Sjøkaptein", nedover til D5 tidligere kalt "Kystskipper" og vi får etterhvert D6 og D7 for yrkesfartøy med 8 - 24 meters lengde.

 

Hulda skrev for 14 timer siden:

D5LA gjelder for å føre inntil 20 meter båt WW. Eller var det 24 meter. Uten A er det vel en geografisk begrensning.

Det er 24 meters skroglengde, men ellers korrekt. :-)

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Vaagen skrev for 1 time siden:

Gjelder D5L / D5LA for alle fartøy, eller kun de som er registrert i NOR/NIS? Kan man f.eks. eie/leie og føre stor båt i Middelhavet med et slikt sertifikat (D5LA), evt. ha stor båt liggende i Sverige (og føre den)?

 

De såkalte "Yachtsertifikatene" er nasjonale sertifikat, det er altså flaggstaten som utsteder dem etter egne regler og for flaggstatens egne fartøyer.

Dvs et norsk D5L / D5LA gjelder som sertifikat på norskflagget fartøy.

Men mange flaggstater, kanskje de fleste, godtar andre lands yachtsertifikater som kompetansebevis og gir dermed tillatelse til å føre flaggstatens fartøy.

Kroatia har laget en grundig oversikt over "alle" aktuelle lands sertifikater og der ser man f.eks at norsk D5L gir rett til å føre kroatisk fartøy opp til 100 brutto og D5LA gir rett til å føre kroatisk fartøy opp til 500 brutto  -  uten at jeg skjønner hvorfor forskjellen skulle være så stor.
Men listen viser at de norske sertifikatene nyter stor respekt.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...