Nils Gullhav Startet 20.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2008 Vann i båt om vinteren Hva gjør folk i båter som brukes om vinteren med vann? Det med å ha båten disponibel om vinteren er relativt nytt for meg. 2. sesong. Etter gårsdagens tur til julebord i Oslo med påfølgende overnatting funderer jeg over dette. Forøvrig kan Herbern virkelig anbefales vinterstid – fornuftig pris Jeg har tappet ned anlegget for alt vann med støvsuger, som jeg har gjort i alle år med andre båter. Men opplever egentlig at med båten i vann blir det ikke frost inni, ikke kondens engang. Jeg har en ovn på 200-(400)w stående på. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1268...upkey=009003010 Båten er for øvrig godt isolert i konstruksjonen, en Nauticat 33 Vil det egentlig holde å kun la kranene stå åpne når jeg ikke er i båten for å forhindre skader ved veldig nærme minusgrader. Selve vanntanken vil jo ikke fryse i og med at den ligger i ”vann”, kun skroget i mellom den og sjøen. Båten ligger i miljø som det ikke blir is i utgangspunktet. Samt bobleanlegg. Det vil jo være mer bekvemt å ha vann fra springen tilgjenglig hele vinteren også. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2008 Min erfaring er at det skal bli veldig kaldt over lengre tid før det er noen fare på ferde med hensyn til frostskader. I tillegg har du ovn ombord og et godt isolert skrog. Tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. Det du kan gjøre og som omtrent ikke koster noen ting er på installere et termometer som viser maks / min temp på den mest utsatte plassen for å følge med på temperaturen hvis du er usikker. Vil gi deg en god indikasjon på forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2008 Siste jeg gjør før de stenger vannet i havnen før vinteren er å fylle vanntankene, må jo ha litt vann gjennom vinteren. Har et uttak på badeplatformen og dette stenger jeg av og tapper tomt inne i båten. Ellers er vannopplegget operativt som vanlig hele vinteren. Setter gjerne på litt varme i salongen de få periodene der er veldig kaldt men her på Karmøy er det normalt ikke kaldere enn -5 om vinteren, unntaksvis en uke eller to med betydelig kaldere men det er mange vintre mellom hver gang der blir -10... Avslått vannpumpe og en åpen kran er eneste forholdsregler ellers, har aldri hatt trøbbel med det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Andante4 Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Jeg bor i en N33, har gjort det i snart 3 år, og selv ikke i harde vintre i Oslofjorden er ferskvann noe problem. Riktignok har jeg landstrøm om bord, men har du en ovn på ca 400W i motorrommet, er det aldri fare for frost i vanntanken, men det kan være fornuftig å sette kraner åpne og skru av trykkpumpa dersom du er fraværende i streng kulde. Sjøvannet blir ko aldri kaldere enn null. Jeg har med 5 liter om bord hver kveld, fyller det på tanken, og går aldri tom for ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 I morgen har jeg planer å etterfylle vanntankene på Astor. Har i alle vintre hatt fulle vanntanker og etterfyllt midtvinters. Jeg har 2 x 400 liter og har en frostvakt akter samt en isolasjonsmatte over tankene. Alle åpne sluser inn til båtens indre er tettet med sølvteip slik at kald trekk ikke slipper inn. I motorrommet har jeg svak varme på. Det holder vannsystemet frostfritt. Dette passer i vår båt. Tenk nøye gjennom om det finnes "kuldehøl" der vannsystemet ditt ligger ombord. Jeg føler det er fint å kunne hente ut varmt og kaldt vann vinteren i gjennom. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaRaymond Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Sjøvannet blir ko aldri kaldere enn null. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.