Jump to content

Ferskvann i båt vinterstid.

Nils Gullhav

Recommended Posts

Vann i båt om vinteren

Hva gjør folk i båter som brukes om vinteren med vann?

Det med å ha båten disponibel om vinteren er relativt nytt for meg. 2. sesong.

Etter gårsdagens tur til julebord i Oslo med påfølgende overnatting funderer jeg over dette. Forøvrig kan Herbern virkelig anbefales vinterstid – fornuftig pris :smiley:

Jeg har tappet ned anlegget for alt vann med støvsuger, som jeg har gjort i alle år med andre båter. Men opplever egentlig at med båten i vann blir det ikke frost inni, ikke kondens engang. Jeg har en ovn på 200-(400)w stående på. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1268...upkey=009003010

Båten er for øvrig godt isolert i konstruksjonen, en Nauticat 33

Vil det egentlig holde å kun la kranene stå åpne når jeg ikke er i båten for å forhindre skader ved veldig nærme minusgrader. Selve vanntanken vil jo ikke fryse i og med at den ligger i ”vann”, kun skroget i mellom den og sjøen.

Båten ligger i miljø som det ikke blir is i utgangspunktet. Samt bobleanlegg.

Det vil jo være mer bekvemt å ha vann fra springen tilgjenglig hele vinteren også.

Hilsen Nils :smiley:

Min erfaring er at det skal bli veldig kaldt over lengre tid før det er noen fare på ferde med hensyn til frostskader. I tillegg har du ovn ombord og et godt isolert skrog. Tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg. Det du kan gjøre og som omtrent ikke koster noen ting er på installere et termometer som viser maks / min temp på den mest utsatte plassen for å følge med på temperaturen hvis du er usikker. Vil gi deg en god indikasjon på forholdene.

Siste jeg gjør før de stenger vannet i havnen før vinteren er å fylle vanntankene, må jo ha litt vann gjennom vinteren. Har et uttak på badeplatformen og dette stenger jeg av og tapper tomt inne i båten. Ellers er vannopplegget operativt som vanlig hele vinteren. Setter gjerne på litt varme i salongen de få periodene der er veldig kaldt men her på Karmøy er det normalt ikke kaldere enn -5 om vinteren, unntaksvis en uke eller to med betydelig kaldere men det er mange vintre mellom hver gang der blir -10...

Avslått vannpumpe og en åpen kran er eneste forholdsregler ellers, har aldri hatt trøbbel med det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 år senere...

Jeg bor i en N33, har gjort det i snart 3 år, og selv ikke i harde vintre i Oslofjorden er ferskvann noe problem. Riktignok har jeg landstrøm om bord, men har du en ovn på ca 400W i motorrommet, er det aldri fare for frost i vanntanken, men det kan være fornuftig å sette kraner åpne og skru av trykkpumpa dersom du er fraværende i streng kulde. Sjøvannet blir ko aldri kaldere enn null. Jeg har med 5 liter om bord hver kveld, fyller det på tanken, og går aldri tom for ferskvann.

I morgen har jeg planer å etterfylle vanntankene på Astor. Har i alle vintre hatt fulle vanntanker og etterfyllt midtvinters. Jeg har 2 x 400 liter og har en frostvakt akter samt en isolasjonsmatte over tankene. Alle åpne sluser inn til båtens indre er tettet med sølvteip slik at kald trekk ikke slipper inn. I motorrommet har jeg svak varme på. Det holder vannsystemet frostfritt. Dette passer i vår båt. Tenk nøye gjennom om det finnes "kuldehøl" der vannsystemet ditt ligger ombord.

Jeg føler det er fint å kunne hente ut varmt og kaldt vann vinteren i gjennom.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...