Jump to content

Årets første tur med bi-smak

enter4u

Recommended Posts

I helga foretok jeg årets første tur med båten. Pent vær på lørdag, og noen pils ble det også.

Men i natt kom etterdønningene. Tilfeldighet? Kanskje! Men jeg spør likevel. Fikk skikkelige mage-problemer i natt med diverse do-besøk. Jeg hadde ikke gjort rent vann-tankene mine. Men det eneste det vannet brukes til er tannpuss og kroppsvask+til å koke kaffe på. Kan det være litt gammelt vann i tankene som har herjet med magen min? Og hvordan gjør man ren tankene på best mulig måte?  :sailing:

Hei.

Hvorfor du ble dårlig, aner jeg ikke, men ta en titt på artikkelen til Peggie Hall der hun beskriver rensing av tank og slanger til kranene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Du sier ikke så mye om mengden pils, eller om det var cognac til også? Eller kanskje endel Karsk på natta?

Kan fort bli en farlig blanding for magen vet du  :lol:

Ellers får man jo slike klortabbeletter til å ha i tanken/e, tror man får de på apoteket.

Merket selv litt magetrøbbel inatt etter første overnatting i helga, men jeg drakk ikke vann fra tanken i det hele tatt.

Kanskje øl var gått ut på dato  :lol:

Fortsatt god sommer!    :sailing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Vi drikker aldri vann fra vanntankene ombord. Brukes kun til vask/oppvask/tannpuss/koking. Vi har en hendig 10-liters kanne med tappekran som vi fyller med drikkevann når vi er på steder hvor dette finnes. Kanna har vi funnet en grei plass til ombord hvor den ikke er i veien, men samtidig lett tilgjengelig.

Anbefaler og og tømme tanken fyll opp med nytt vann tilsett klorin og la det stå i et døgn sett slangen i og la den renne over i noen timer da har du en ren og fin tank.

Dette gjør jeg to til tre ganger i sessongen og vanne er nokså rent. Men ha altid med en dunk med vann fra springen i tillfelle.

Vi har aldri blitt dårlige av vanne i båten etter en skikkelig rens med klorin .Rederinnen har også gått til anskaffelse av en vannkanne med filter for og være på den sikkre siden når vi har med oss barn på tur.

Har i alle år drukket vann rett fra båtens tank - ingen her ombord har noen gang blitt sjuke av det. Tømmer tankene før vinteren - og i sesongen har vi nok ganske høyt forbruk med derpåfølgende rask utskiftningstakt. liten sjangs for å få gammelt vann hos oss nei.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tømmer systemet for vinteren, fyller opp med vann + en liter klorin ved sesongstart. Skjyller ut neste dag. Tilsetter Micropur ved vær fylling.

Bruker vannet til alt, aldri hatt problemer.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...