Jump to content

Maxi seilbåter, Kjøpetips...


Cruise

Recommended Posts

Såg litt på maxibåtene selv tidligere i høst. Utenom Maxi Fenix er det ikke alle som liker linjene, men det synes nå jeg er ikke så farlig.

 

Men ellers har Maxibåtene rykte som solide og velbygde båter. Spesiellt de mindre Maxibåtene (f.eks. Maxi 77) får du utrolig mye båt for pengene. Se også denne tråden der det ble diskutert Maxibåtene en del:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=47886

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Da jeg selv er på utkikk, som du ser om du besøker linken som Fanafjord la inn, kjøpte jeg det siste nummer av Seilas på lørdag og leste artikkelen om en 12-åring som med hjelp fra far har sin egen 77. Det stod ikke så kjempemye om selve båten, men de synes den var riktig så trygg og stabil da de var ute med den i kuling. Så det virket som at det bare er en "løp-og-kjøp" type båt :)

 

Er en god del av dem på finn.no for tiden, og en del fine 84ere og.

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Dette er 77 mod Maxi 77 til salgs. Kom akkurat inn.

 

Maxi 77 er solide båter, tunge som tåler mye seilføring. Har seilt de mye, og har hatt noen grunnstøtinger i fobindelse med regatta. Kalkulert risikol. Men vi fikk pallen i Færdern med den. Det var 75 mod, skiftet røstjern, ny seilgarderobe med spinn. Den hadde vi mye morro med.

Den hadde utenbordsmotor.

Vi sees!

Link to post

Ja om du ikke har för store krav på bekvämlighet..... :smiley:

 

finns dom som dratt i Maxi68'or

 

går du opp til en Maxi 84 så får du litt mer 'langtursbåt'

 

jepp rutorne har en tendens att sprikke på 77or eldre enn 77......de har för mange skruver...skroget flexer litt i hard sejling

da sprikker rutorna.

 

efter 77 (tror jag det var) blev det 2 rutor på var side festet med skruv endast i hörnen....da blev det bedre..

 

og efter 78 (tror jag det var) kom båterne med tie-rods orginalt montert.....(ett vant inne i båten bakom ryggstödet, fra röstjernet ned till bunn i båten)

 

http://www.maxispecialisten.se/

 

säljer sådana så att du kan eftermontere i de tidl årsmodellerne....

S/Y Gunga Din

Link to post

De var nok komfortable med et relativt høyt risikonivå.

Det er det det er snakk om når det gjelder havkryssing i den eller den båten: hvor høyt risikonivå er man komfortabel med.

Det er alltid en risiko. Selv de som seiler over i en 130 fots Oyster med et mannskap på 6 har en risiko som er høyere enn om man sitter i lenestolen hjemme med styrthjelm, setebelter og redningsvest på. :smiley:

Skal man ha med familien - spesielt unger - er komfortabelt risikonivå veldig lavt. Om man bare har seg selv å tenke på så får men legge lista et sted som ikke volder søvnproblemer. Så er det bare å dra.

S/Y Surprise

Link to post

Røstjernene er beslagene som fester vantene til skroget. Poenget er å fordele belastningen over et større område slik at et relativt lettbygget skrog ikke blir deformert og tar skade av de store belastningene fra vantene. På Maxi 77 var røstjernene for dårlig dimensjonert, slik at skroget ble deformert. Kanskje ikke så mye, men nok til at vinduene begynte å lekke. Derfor ble det ettermontert tierods. Dette er vel egentlig innvendige røstjern i form av stålstenger som tar opp belastningen fra vantet og fordeler den på den innvendige konstruksjonen. Maxi 84 ble konstruert med tierods fra fabrikken, som fordeler belastningen ut på skottet foran salongen. Se bildet nedenfor.

 

48_2023482676.jpg

Her ser du tierodsene på hver side av salongen i M84

 

40_586083295.jpg

Tierod på M77. Jeg vet ikke om denne er ettermontert eller original

Bundin er bátleysur maður

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har selv en Maxi 77, 81 mod - her er noen av mine erfaringer

 

- Båten er veldig godt egnet som "1. seilbåt" - den er helt grei å håndtere, og du får enormt mye båt for pengene.

- Det beste med båten er cocpit - den er veldig stor ift båtstørrelsen, fin å ligge i, god plass ved middag etc.

- Orginal innenbordsmotor er saltvannskjølt, dvs 30 år med saltvann rett i støpegodset. Mange MD 5 motorer får "febertokter" når de blir eldre. Min fungerer utrolig nok helt topp etter at jeg byttet termostathuset. Så sjekk motoren nøye dersom du går for en med innenbordsmotor.

 

- Tips: bytt puter/putetrekk, gardiner og tepper. Orginalfargene er mørkt 70- talls. Bytter du til f.eks lyseblått får du en "ny" båt.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Jeg har seila Maxi Fenix i to år, og er veldig fornøyd. Jeg betalte 200 000 (ny volvo penta 10 hk, nyere seil, rulleforseil, wallas varmeapp, VHF, GPS, autopilot). Som en etterfølger til Maxi 84, ble Fenixen satt i produksjon på 80-tallet. Men den har et moderne design som gjør at den ser mer ut som en 90-tallsbåt. Den har gode seilegenskaper, og er mye brukt i regatta-sammenheng. Den er også ganske lys og fin innvendig. Her får du mye god båt for pengene! Se mer her: Hjemmeside Fenix-klubben

 

sommer2009_150.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...