Jump to content

Den energiøkonomiske båten


avmønstret5

Recommended Posts

Vi snakker mye om el.opplegg ombord her på plassen, men kanskje noe mindre om det vanskelige, å bruke minst mulig , men få mest mulig igjen.

Utgangspunktet kan være å dekke strømbehover på lengre turer i en seilbåt, noe som kan være en krevende øvelse. Med minst mulig motorlading skal en ha strøm mange ting som oppleves som en nødvendighet i dag - om det er det, er selvfølgelig også et spørsmål.

Kan nevne i fleng: Kjøleboks, vannpumpe, el.toa, lys, og nav. lys - dette er kanskje primærbehovet.

Men en kan også nevne ting som er nokså vanlig i dag: El.selvstyring, radar, PC, kartplotter, TV , baugrøster osv.

HVordan skal en på best mulig måte dekke disse behovene m/minst mulig antall batteri (med minst mulig energibruk) på minst mulig plass med minst mulig motorlading?

- og til billigst mulig pris? Kanskje med utgangspunkt i en slags snittstørrelse - en 37 fots seilbåt med 40 hk dieselmotor?

Link to post
Share on other sites

Praktisk båtägande hadde en artikkel i siste nummer som tar opp dette. Det er flere utfordringer knyttet til dette, men mye løses med vindaggregater og solcellepaneler. Batteriebanken er også viktig, en liten bank som dyputlades blir fortere ødelagt enne en stor bank som det relativt sett tappes lite av. Slik at det blir å finne hva man selv tror er nok.

I vår båt har jeg et 60 amp startbatteri et 60 amp til baugpropell og 220 amp til øvrig forbruk. Det lades av solcellepanel og bruk av motor. Det er sjeldent jeg behøver å koble til landstrøm.

Link to post
Share on other sites

En fin tråd du har startet Pettersand, la oss håpe den gir mange gode svar. Jeg vil oppfordre alle til å tenke seg om før de poster egne erfaringer som løsning. Dette på grunn av at behovet for strøm variere ut fra båtens energibehov og brukermønster.

 

Et naturlig sted å begynne mener jeg er å definere hvilke behov man har. Hvor mye strøm bruker man i båten hvert døgn for eks.

Hvis du tror strømforbruket er av en viss størrelse, så fortell dette til presten i menigheten pleier jeg å si, for jeg har liten nytte av å vite hva du tror på eller om noe.

Link to post
Share on other sites

for jeg har liten nytte av å vite hva du tror på eller om noe.

 

Jeg må likevel stille et spøsmål som jeg tror kan ha noe i seg.

 

Dette blir ikke aktuellt for seilbåter med foldepropell, men hva finnes det til å utnytte den energi som er i en roterende fastpropell under seilas?

Link to post
Share on other sites

Man kan selvsagt ikke spare på bruken av lanterner selv om man har lite strøm. Det er bedre å bytte til mindre strømkrevende lanterner med led. Det kan man selvsagt gjøre andre steder også, lampeolje lyser fint og.

For langtur seilere som ønsker seg radar kan man på de fleste modeller sette på en guard funksjon, radaren vil da ta ett par sveip med jevne mellomrom og gi alarm om den detekterer ekko.

Link to post
Share on other sites

Det finnes systemer som omdanner energien fra propeller til elektrisk energi. De systemene som monteres inni båtene og som drives av fremdriftspropellen er lite utbredt. Jeg tror det koster litt mer enn det smaker for folk flest, og så bremser det båten i tillegg.

 

Med mindre vi får flere som er villige til å betale for å spare miljøet, så tror jeg markedet her er etablert for ettertiden. Det vil si litt i overkant av 0 kunder.

 

Så finnes det Duogen som er en kombinasjon av vindmølle og slepegenerator. Denne har vist seg å være et bra alternativ for mange. Ikke en braksuksess i Norge vil jeg påstå, men noe mer utbredt nedover i Europa og over dammen litt syd.

 

Hadde jeg hatt seilbåt, så hadde trolig jeg endt opp med en duogen. (Håper jeg får julekort av den Norske importøren for denne reklamen).

Link to post
Share on other sites

Ja DuoGen for rosende omtale, men kan ikke finne noen pris, den sikkert nokså kostbar. Noen med erfaringer med denne dingsen? Jeg tenker vel også - hvor ikke bruke en akseldynamo på den roterende propellen, en mye billigere løsning skulle en tro og den den vi vel ikke bremse mer enn DuoGen?

Link to post
Share on other sites

En viktig tiltak kan jo være å installere LED for kabinbelysning og lanterner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen ligger vel i at en løsning med dynamo på akslingen er vanskelig å tilpasse og få til å virke. Det brukes vel permanentmagneter i de mest vellykkede løsningene, og en Duogen ble ikke utviklet over natten. Suksessen ligger nok mye på forskning.

 

Så har man jo ganske god kontroll på en duogen, det vil si heise den opp under regattaer og ellers når man ikke ønsker å bli forbiseilt. Jeg har tilbrakt mye tid i seilbåt, og det er jo alltid slik at når man ser en annen seilbåt i nærheten så vekkes konkurranseinstinktet.

 

Jeg fikk tilbudet om å bli importør en gang i tiden men takket nei. Det er sikkert Maritim eller Seatronic som er importør. Det er samme produsent som produserer D400. Finner du denne så nærmer du deg en som kan levere.

Link to post
Share on other sites

Hvis man installerer LED belysning så reduseres strømforbruket til ca 20 %. Jeg føler allikevel det er viktig å tenke gjennom sakene slik at man kan putte pengene inn først der det er mest akutt.

Jeg vil si at for noen så er det viktig å se på hva man ikke kan klare seg uten i båten. Det vil si at for en som skal krysse hav så er autopiloten viktigere enn LED inne i alle spotlysene. Man kan jo tross alt spare strøm også ved å skru av noe lys.

Men så har noen kanskje et helt annet behov, hvor da båten brukes uten landstrøm og mye lys på inne. Hvis man da aldri ellers seiler om natten, så kan det være en ide å prioritere LED i innebelysning og LED i ankerlanternen.

 

Bare for å kaste ut noen ideer.

Link to post
Share on other sites

Jo da enig med deg - Det beste amph er jo den amph som blir aldri brukt. Min Liste over prioriterte strømforbrukere i en seilbåt (da går jeg ut fra deg jeg kjenner 30 -fot turseiler):

 

 

Absolutt viktig:

Autopilot

Ekkolodd/dybdemåler

Kartplotter eller Nav.PC

VHF

Belysning

Lanterner

Vannpumper

Varmeovn (vifte)

Batterilader til Kamera, Ipod o.l.

 

Kjekkt å ha:

AIS

Vindinstrument

Navtex

Radar

 

Klarer meg godt uten

Elektr. toalett

Elektr. vinsj

Fjernsyn

Baugthruster

 

Har jeg glemt noe?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

En ting som de fleste i dag nok bruker er Kartplotter , tok en liten titt på manualene til den jeg hadde sist og den jeg har i dag og om jeg ikke har sett feil så brukte den jeg hadde sist 40W mens den jeg har i dag bruker 10W (garmin 4010 kontra Ray C80) så valg av slikt utstyr kan nok også spille en rolle.

Lanterner i LED og et par lamper inne i LED vil nok også gjøre susen.

Nå har vel også veldig mange både manuell og elektrisk pumpe til vann i pentry og har derfor valget mellom å bruke strøm eller ikke til den delen. En annen ting er å isolere kjøleboksen godt samt flytte kjøleboksmotoren ut fra skapet det kjøleboksen står

Link to post
Share on other sites

Nå liker jeg utviklingen i diskusjonen. En ting jeg har anbefalt seilere å sette seg inn i er hvordan man kan spare strøm når man er i en nøddrift periode. En slik tankegang er fruktbar da det fremmer forståelsen for både strøm og sikkerhet. Her er jeg på sviktende grunn og kan ikke bidra med så mye. (Kan for lite om hva man strengt tatt er avhengig av for å finne frem til destinasjonen.

 

For noen år siden hadde jeg kurs i dette for langturseilere. De fleste forsto at dette var viktig, ikke bare for teknikkens del men også i tilfelle noen ble skadet under seilasen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å spare strøm, er det mange som fremhever kjøleboks fremfor kjøleskap. Noe sparer en nok på det, men ikke mye. Å, jo da sier du nok, all den kalde luften renner ut av kjøleskapet hver gang du åpner døren. Det er for så vidt korrekt, men luft har så liten varmekapasitet, at det kreves svært lite av strøm for å få luften ned på rett temperatur igjen.

 

Det en kan spare strøm på ifb. kjøleskap/boks er at en f.eks. under frokosten tar ut melkekartongen, skjenker opp melk og setter inn melkekartongen umiddelbart før den rekker å bli oppvarmet. Væske som melk, brus, øl osv. har en helt annen varmekapasitet og trenger lang gangtid på skapet/boksen før temperaturen er tilbake på "kjøleskaptemperatur". Og egentlig er det jo melken, brusen, ølet osv. som det er viktig at er kalt, - ikke luften i skapet?

 

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En ting som de fleste i dag nok bruker er Kartplotter , tok en liten titt på manualene til den jeg hadde sist og den jeg har i dag og om jeg ikke har sett feil så brukte den jeg hadde sist 40W mens den jeg har i dag bruker 10W (garmin 4010 kontra Ray C80) så valg av slikt utstyr kan nok også spille en rolle.

Lanterner i LED og et par lamper inne i LED vil nok også gjøre susen.

Nå har vel også veldig mange både manuell og elektrisk pumpe til vann i pentry og har derfor valget mellom å bruke strøm eller ikke til den delen. En annen ting er å isolere kjøleboksen godt samt flytte kjøleboksmotoren ut fra skapet det kjøleboksen står

På en tidligere båt (Hero 101) hadde jeg vett til å beholde det gamle vannopplegget med fotpumper da jeg ble moderne og innstalerte trykkvann m/el.pumpe. I strømkniper har jeg ofte savnet å kunne slå av vannpumpa.

Jeg har også lært at kjøleboksen kan en slå av om natta, og at kompressoren trenger mye luft så kjølig som mulig.

 

El. do er skjelden helt nødvendig, men faren for tilstoppelse er nok mindre enn med pumpedo. Jeg har bad/do i senterlinjen på båten, m/ lange slanger til septik og ut - så el. doet er vel noe av det siste jeg vil unnvære etter mange års praksis som "doåpner".

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke som mål å la være å bruke strøm. Strømmen forenkler en masse ting og hvis jeg ikke bruker den, blir mangt og meget veldig tungvindt.

I havna har det været noen seilbåter som har seilt jorden rundt. Disse har hatt noen feite solcellepaneler montert i en passende bøyle. Bøylen plasseres ofte på hekken og i bøylen finnes gjerne en radar også..

 

Solcellepaneler har ingen bevegelige deler og er 100% vedlikeholdsfrie. Etter 20 år skal de fortsatt kunne levere 90% av den opprinnelige kapasiteten.

Skandinavia om sommeren er jo som skapt for solcellepaneler. Med 18 soltimer i døgnet rundt St. Hans her sør, er et solcellepanel gull verdt.

 

Nå ser jeg at mitt panel på 95W koster 5100 kroner. Panelet gir meg over 6A ladestrøm på gode soldager. Og det på en 0,54 m² brutto flate. Slett ikke verst.

 

2 slike solcellepaneler. Drøye 10.000 kroner. Ingen stor kostnad for livsviktig strøm til en millionbåt. I snitt 10A i 10 timer gir 100Ah pr soldag.

Link to post
Share on other sites

Til nødnavigasjonen har jeg en bærbar gps som jeg f.eks kan slå på 5 minutter en gang i timen for å sette posisjon i kartet. Har ellers byttet ni spotter inne i led. Samme med seil-lanternene. Ankerlys mangler jeg. Noen som har noe å anbefale her?

Sterk og billig led ankerlandterne har Biltema. Har brukt den i høst og den fungerer utmerket.

 

Bruk av solcellepanel nokså vanlig på båter som er på lengre turer og det er en bra løsning når sola skinner. Solcellepaneler burde for øvrig være standardutrustning på alle båter- integrerte i skrog/overbygg (Hallo båtbygger!). Men når gråværsdagene kommer, ofte om høsten som jeg opplevde, da kommer strømkrisa. Hvor lenge skal en irritere sine båtnaboer med ladekjøring?---skal en ta løs å forate sin gode kaiplasse for å ta en "ladetur" ? eller skal en bare stenge av alt å gå tilbake til førstrømalderen?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å spare strøm, er det mange som fremhever kjøleboks fremfor kjøleskap. Noe sparer en nok på det, men ikke mye. Å, jo da sier du nok, all den kalde luften renner ut av kjøleskapet hver gang du åpner døren. Det er for så vidt korrekt, men luft har så liten varmekapasitet, at det kreves svært lite av strøm for å få luften ned på rett temperatur igjen.

 

Det en kan spare strøm på ifb. kjøleskap/boks er at en f.eks. under frokosten tar ut melkekartongen, skjenker opp melk og setter inn melkekartongen umiddelbart før den rekker å bli oppvarmet. Væske som melk, brus, øl osv. har en helt annen varmekapasitet og trenger lang gangtid på skapet/boksen før temperaturen er tilbake på "kjøleskaptemperatur". Og egentlig er det jo melken, brusen, ølet osv. som det er viktig at er kalt, - ikke luften i skapet?

 

Lars H. :santcheers:

[/quo

Gode tips.

Det har vært fint med flere innspill fra kjølefronten. Kjøleboks/skap er vel den største strømslukeren ombord. Jeg mener at her er mye strømsparende nytt. Noen med ferske kjølekunnskaper?

Link to post
Share on other sites

Hva med ledningstverrsnitt, spenningsfall og kortest mulige ledninger.

Når vi får redusert spenning frem til forbrukeren på grunn av en av de nevnte faktorer, så fører ikke den reduserte spenningen til strøm sparing, men varmeutvikling!.

Så se på annlegget, sørg for at -(jord) går kortest mulig vei, og med størst mulig ledningstverrsnitt. Som regel er det bare + som behøver å gå innom sikrings/bryterpanel.

Vedlikehold av kontaktpunkter er også essensielt. Kryp strøm, og dårlig kontakt gir også unødig forbruk!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...