Jump to content

Den energiøkonomiske båten


avmønstret5

Recommended Posts

Sol og vind er gode energikilder for langturseilere, men om den lengste turen man har er 2 døgn seilas, vil jeg påstå man har mer igjen for å investere i skikkelig dynamo,regulator, og batteribank. Selv en moderne volvo seilbåtmotor med stor batteribank leverer lett mer enn 1.5Ah med strøm i minuttet under motorgange. Ettersom motoren gjerne går et gitt antall minutter i døgnet uansett, er det like greit å utnytte denne energien.

 

-Ellers sparer man fort inn et solcellepanel ved å bytte ankerlanternen til LED, og muligens ytterligere et panel ved å etter isolere kjøleboksen. (min kjøleboks trekker 5A, og går nærmere 50%)

Link to post

Hei Seiljåtten

Jeg er enig i at dynamo og batterikapasitet er det som kanskje ”duger” mest for de fleste, og det er kanskje her de fleste har mest utbytte av en oppgradering. Så ser jeg at BMP også har et fornuftig syn på hvordan batteriene virker i praksis når de installeres i en båt.

 

Diskusjonen rundt batterier og regulatorer har til tider tatt litt av og det er derfor kanskje best å la dette emnet ligge inntil videre.

 

Når det gjelder kjøleskapet ditt, så synes jeg dette bruker strøm i overkant av hva jeg ville akseptert, og så går motoren til kjøleskapet ditt like lenge pr. døgn som jeg har logget i de ”verste” tilfellene.

 

Det koster ganske mye ladestrøm å fylle 50-60 Ah inn på batteriene pr. døgn tatt i betraktning at man også har et tap i ladeeffektivitet på mellom 10 og 25 %.

 

Ellers logget jeg nylig ladningen i en Bavaria med Volvo motor og 115 ampere dynamo. Jeg fikk langt i fra så gode tall som du viser til, men her er også problemet at batteribanken er underdimensjonert og motorrommet blir for varmt.

 

Dynamoen ladet 118 ampere i begynnelsen, så det er stort potensial til å få gode resultater når de grunnleggende tingene er mer optimale.

Link to post

Hei Ole Petter

 

Fryseboksen min er langt i fra ideell, ettersom den er dårlig isolert i den øvre delen. Derfor har jeg såpass høyt strømforbruk. Nå har jeg riktignok logget det strømforbruket midt på varmeste sommeren, men det er jo da man ser det. Senere på sesongen går kjøla mi mye mindre. Uansett er jeg enig i at det er mye å hente i å isolere nettopp denne kjøla, fordi den er en versting. Når det er sagt kan jeg fryse ned is om jeg setter den på fullt, så den er ihvertfall kraftig nok.

 

Når det gjelder båten, så har jeg fjernet endel spenningsfall fra den gang den gikk ut av samlebåndet. Blandt annet 4 doblet batteribanken, fjernet diodeskilleren, og økt tverrsnittet. Ellers er jeg kanskje enig i at man ikke skal gå i detaljer på dette med lading i denne tråden her, bla. fordi temaet lading er såpass mye omtalt andre plasser.

 

Det som jeg imidlertid synest er litt viktig, er at folk velger en batteribank som står i størrelse med hva motoren kan lade opp, og da er det kjekt å nevne at denne volvo dynamoen er et stort steg i riktig retning fra en motorleverandør. Dessverre følger ikke seilbåtprodusentene opp denne dynamoen, og leverer for små batterier til den. Nå har jeg seilt rundt med båten min i 6 år, og gjort meg endel tanker rundt dette med strøm i båt. En av disse tankene er at vi ikke lenger har strøm som tema ombord etter at 140Ah forbruksbatteri og 60A dynamo ble byttet ut med 560Ah/115A.

Link to post

Dette er sikkert tatt opp i en annen tråd, men kan ikke gjentas ofte nok!

 

Monterer du en ladac på en dynamo, så vil ladac-en ta hensyn til ladespenning og temperatur på batteriene. Blir batteribanken for stor i forhold til hva dynamoen klarer å gi i lading, blir det problemer!

 

Fikk skjema fra Ladac og utførte dette til punkt og prikke! De hadde fått alle data med hensyn til batterier og dynamo.

 

Dynamoen brant opp!! Fikk av forhandler av ladac forklart at det måtte ha vært feil på dynamoen? Ny dynamo og ny ladac. og tenk det samme skjedde igjen.

 

Problemet var verken ladac eller dynamo. Problemet var at batteribanken var alt for stor for dynamoen, og at ladac ikke tok hensyn til varmeutviklingen i dynamoen, og at dynamoen ikke fikk nok kjøling.

 

Større dynamo ble montert og nå sto ikke ladac høyt i kurs hos meg, så jeg monterte Sterling. Luftslange ble lagt slik at denne blåste rett på dynamoen for bedre kjøling.

 

Etter dette var det ikke lengre noe problemer.

 

Til Pettersand: Du bør ikke velge ladac hvis du har en stor batteribank. Ladac som sakt tar ikke hensyn til temperaturen på dynamoen. Velg heller et produkt fra Sterling som tar hensyn til dynamoen. Da er størrelsen på batteribanken ikke noe problem. Dynamoen vil da levere maks av hva den er bygd for uten å gå istykker. Større batteribank vil selvfølgelig kreve lengre opplading.

Link to post

Jeg er nok litt kjent med det problemet du er inne på Vidar B, derfor er jeg usikker på om dynamoen tåler det ekstra ladetrykket dersom jeg øker forbruksbatteribanken fra 220 A til ca 340 A, og også setter inn en Ladac. Jeg har også en batteribank for start & anker vinsj på 70 A som jeg har tenkt å utvide til 140 A. Jeg styrer lading og forbruk over hovedbryter, Det er jo ikke all verdens batteribanker heller, tenker jeg.

Men er det fare for å brenne opp dynamoen bør jeg vel se på andre løsninger?

Link to post

Normalt skal en dynamo gå i metning og ikke brenne opp, men dette er dessverre ikke alltid tilfelle. Temperaturen kan stige ujevnt slik at komponenter allikevel tar skade. Normalt har dette ikke vært noe problem på dynamoer opp til 60-70 ampere, men blir dynamoen kraftigere øker også faren for at dynamoen blir for varm..

 

Det varierer litt fra dynamo til dynamo, men man kan konkludere med at en kraftig dynamo med kompakt hus er mer utsatt enn en tilsvarende dynamostørrelse i et større hus. Jeg har også opplevd at dynamoer går i stykker fordi statorviklingene kortslutter. Dette kommer av at viklingene begynner å bevege på seg som følge av den økte belastningen.

 

Har man en dynamo med godt lakkerte viklinger så vil denne lakken redusere luftgjennomstrømningen, og da må huset få tilsvarende ekstra luftkjøling.

 

Slik lufting er ikke lett å få til hvis dynamoen har innvendige vifter, for uansett hvor man setter inn kjølingen så klarer man ikke å få sirkulert kjølingen i dynamoen. Dynamoer med utvendig frontmontert vifte er litt mer medgjørlig da man kan styre luftkjølingen inn bak.

 

En spenningsregulator med temperatursensor på dynamoen er greit nok, men man kan ikke komme bort fra at hovedproblemet ikke er løst hvis regulatoren hele tiden skruer av ladningen.

Link to post

Solcellepanel og vindmøller ser ut til å bli framtidens strømsupplement. Energien er gratis og miljøvennlig, men i tillegg av væravhengigheten har dette noe flere ulemper. Jeg vil nødig ligge sammen med båt med vindgenerator- alle jeg har sett i drift bråker, noen også infernalsk, og en del typer gir også vibrasjoner i båten.

Når det gjelder paneler så går jo også effekten drastisk ned når en ikke har 90 grader mot sola. Effektiv plassering, og at det ikke kommer for mye i veien er generelt en utfordring. Og så skal monteringen også tåle en kuling ++.

Noen som har gode forslag/løsninger på disse ulempene?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...