Jump to content

riktig kjøp av kartplotter/ekkolod?

Superkul

Recommended Posts

Jeg tror plotteren er en gammel modell. Reagerer på at den har NMEA 0183 og ikke NMEA 2000 som er standard idag.

Da kan den kanskje ikke vise Cmap 3D heller.

Det er nok en grunn for at den er satt ned i pris. :wink:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

hehe nei 3D er ikke så viktig for meg men mangler det andre vesentlig ting når 3D ikke er der osv -

jeg valgte denne pga pris og at det er ekkolodd med proffgiver inkl + 3års garanti + 1 mnd retur rett uansett årsak

så kom med utspill - har ikke så peiling på detta - har kjørt kart på pc men trenger no stabilt som tåler sjøsprøyt

det hender det kommer ei bøtte eller 2 selv om vi sitter på flygern

Hvis du har tenkt på radar engang i fremtiden, vil jeg anbefale en plotter som passer til den nye broadband radaren, som kommer i handelen neste år.

Jeg har selv Northstart M121, som er en utmerket plotter/ekkolodd (12" skjerm).

Den har full utnyttelse av CMAP Mega Wide kartbrikke og veldig bra AIS interface.

Den er klar for den nye broadband radaren.

Likeledes er Simrad og Lowrance plotter modeller. (Og IKKE Raymarine)

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

radar er heller ikke aktuelt - det finnes ganske mye her i verden jeg ville hatt før det

desuten blir det litt mye på engang - jeg liker dubbeditter og snacs til skuta men ......

jeg ville ha ekkolodd og plotter i ett og sammenlignet priser og str på skjermer

ser jeg må minst 40 % oppover for å få tilsvarende.........

hvis jeg gidder å koble autopiloten til den holder det vel med nmea 0183??

jeg kan omformulere spørsmålet litt : er denne bra nok til den prisen ??? får jeg noe bedre tilsvarende?? i 8 "??

:santcheers::santa::santcheers::santa::santcheers:

gleder meg at det ikke er flere som dømmer kartplottern/ ekkoloddet nedenom og hjem - bør vere greit kjøp ........

sitti og fundert på kart på pc og kjent angeren et par ganger (etter å bestillt den)

men da må jeg ha så mye ræl : pc - strømadaptern - gps - kart +kartleser -program .......... + at den den tåler dårlig sjøsprøyt..

Tilegg må jeg sette opp ekkolodd .......... blir vel greit med alt i ett (håper jeg)

hvordan legger man opp ruter på en plotter - spør flaut da jeg har bare kjørt med pc og mus :blush:

eneste ulempen???

pc kan jo være greit å ha i reseve med gamle karta og ha usb gps liggende .... pc er jo alltid med alikevel - desuten kan jeg bruke den til navigeringen di få gangene jeg sitter inne (ikke fengsel) :lol::lol:

:santcheers::santa::santcheers::santa:

Å ha en egen dedikert plotter er en bedre løsning enn PC med alt tilbehør syntes jeg.

Jeg begynte også med PC sammen med en Furuno GPS. Funket bra, men mye ledninger.

Kjøpte etterhvert plotter som kunne stå ute (har seilbåt) og slapp løpe frem/tilbake til kartbordet.

Det er ganske enkelt å bruke menyene til å lage ruter på de fleste plotterne. Helt elementært i grunnen...

Du har "musepeker" og "museknapp" på disse også. På plotteren min går jeg inn i menyen, velger: Ny Rute (evt. gir navn) og går tilbake til hovedskjerm/kartet.

Jeg stiller pekeren på stedet jeg ønsker første waypoint og markerer med enter-knappen. Flytter så pekeren til neste punkt

mens jeg observerer at kurslinjen går der den bør gå, og gjenntar dette helt til ruten er ferdig. For å ta i bruk ruten når den tid kommer, går jeg inn i menyen og velger ruten, den vises nå i kartet. Jeg peker på det nærmeste waypointet og klikker enter og ruten er startet. Nå kan jeg enten styre manuellt, med vindroret eller la autopiloten bli styrt av plotteren.

Hvordan din plotter brukes vet jeg ikke, men den er sikkert ikke vanskeligere enn andre.

Ta med deg plotteren hjem. Skaff deg en ekstra strømkabel som passer og en passende 12V strømforsyning (batterieliminator).

Så bruker du den hjemme til å legge opp ruter og bli skikkelig kjent med bruken frem til du kan ta den i bruk ombord.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Helt enig GeirT. Jeg anbefaler også at eiere av elektroniske navigasjonssystemer tar dette med seg hjem og avsetter endel timer fordelt over flere dager til å gjøre seg kjent med alle, absolutt alle funksjoner. En pålitelig kar fortalte en historie om en båteier som hadde seilt en betydelig distanse og som i etterkant var storfornøyd med plotteren. Kilden forteller videre at plotteren under hele seilasen hadde stått på i simulator-funksjon!

Som ekstrautstyr til de fleste plottere får man "PC-Planner". Da tar man kun kartbrikken med seg hjem fra båten og kan simulere det meste på PC'en hjemme. Man kan også legge opp ruter i ro og mak hjemme i stua for så og ta brikken med seg tilbake i båten , slå på plotteren og ruta er klar.

Denne funksjonen syntes jeg er trivelig, lærerik og enkel i bruk. Koster heller ikke all verden...

Før kursen legges opp kan man i oppsettet legge inn alarmer på dybde og avstand til land/hindringer til siden slik at man får et varsel om kursen man legger opp kommer for nær farer. Nyttig...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...