Jump to content

cmd qsd 4.2 350 hk , noen som har denne maskinen?

KaRsK

Recommended Posts

en svak motor , egner seg kun for lette båter opp til 28 fot , på større båter 6 tonn så ville du tapt 8 til 10 knop i forhold til D6 350

Må bare spørre hvordan du vet det ? Det skal jo være toppmodellen til CMD. I antall HK så står den ikke tilbake for D6-350, men den har lavere dreiemoment. CMD har 704 nm på 2600 rpm mens Volvo har 856 nm ved 2000 rpm. Det er jo en forholdsvis stor forskjell i dreiemoment, med vil ikke det være mest aktuelt ved aksellerasjon og med veldig tunge båter når de skal opp i plan. Når det gjelder toppfart så er det vel HK som betyr mest, og der er de nesten like.

Eller tar jeg helt feil ?

/Øystein

Har 4,2 320 hk 06 modell og er fornøyd. Har ikke vært et eneste problem. Har Bravo 3 drev md 22 pich foran og 24 bak. Bayliner 2858 fullastet med 7 voksne 31.5 knop. Vanlig toppfart med 2-3 personer 33/34 knop. Med større pitch foran regner jeg med jeg kunne fått 3 kn mer på topp. Båten veier 4000-4500kg alt ettersom hvor fullt det er..... Det stod en 7,4 liter bensiner i båten før, som jeg skrudde ut. Det sies at den da hadde en toppfart på 32 kn, men det tror jeg ikke den klarte fullastet.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hvordan jeg vet det, ja har vell solgt motorer siden 1993 , så har jo lært noe etterhvert. Var en kunde som hadde en slik motor Mercruiser 350 hk og båten var ca. 6 tonn og gikk 26 knop . Og de sjekket motor at ikke det var noe galt med den . samme båt med D6 350 , ville garantert gått 33 til 34 knop , kanske 35 og .

Jeg og er overasket hvor mye sterkere de er enn Mercruiser , samme sak i forhold med Volvo kad 300 som går 29 knop i en SEA RAY 315 , men med D6 310 går samme båt nesten 39 knop , så er dreimomentet som avgjør dette. mye hk fungerer greit på lettere båter, men for og få toppfart på tyngre båter er det dreimoment som avgjør.

Jeg har ingen motorer jeg favorierer framfor en annen , jeg skaffer det kunden vil ha. Men ser jo hva som er best, Drevene til Volvo er jo i en helt annen klasse en problemdrevene som tar mye power fra motor med Mercruiser bravo 3 , og med varmgang problem i toppen som de har hvis ikke man har drevkjøling på de.

så for denne karen med lett båt er Mercruisern grei . MEN ikke på tyngre båter

Her er motoren i sin opprinnelige farge (sølvgrå) og avstamning: http://vmmotori.it/uploads/doc/1679.pdf

Brosjyrer m.m. her http://vmmotori.it/en/02/03/dettCatGen.jsp?catId=114

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hvordan jeg vet det, ja har vell solgt motorer siden 1993 , så har jo lært noe etterhvert. Var en kunde som hadde en slik motor Mercruiser 350 hk og båten var ca. 6 tonn og gikk 26 knop . Og de sjekket motor at ikke det var noe galt med den . samme båt med D6 350 , ville garantert gått 33 til 34 knop , kanske 35 og.

Det har vel noe med propellstørrelse å gjøre. På en tung båt kan man jo kjøre med større propell jo større moment motoren har, og dermed får man også utnyttet hestekreftene på fullgass fullt ut uten at propellen blir for liten for dette.

Omvendt vil i en lettere båt en lettere motor gi større toppfart når maks. effekt på to forskjellige motorer er identisk (såfremt det ikke er større effekttap i en type drev enn i en annen type ?)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Beste motor? http://www.volkswagenmarine.no/index.php?i...d2=12&kat=1

400 kg og 700 Nm allerede ved 1.900 omdr/min. Stiveste pris også kanskje :nonod:

tingen er at jeg har en slik motor for hånd med bravo 3 XR drev .. som visstnok skal være ett bra drev .. DieselRacing ?

har hatt en 41 motor i båten før og disse 2 motorenen veier noenlunde det samme .. eneste jeg er usikker på er om cmd `n trenger litt lengre plass i motor rommet.. har prøvd å lese spec på begge motorene , men klarer ikke bli enig med det jeg leser :(

så håpet noen hadde hatt en 41 eller likens i båten før en cmd for å få svaret på det :)

kom gjerne med flere innspill om denne motor og dettte ganske så nye drevet som mercruiser har kommet med

Jeg og er overasket hvor mye sterkere de er enn Mercruiser , samme sak i forhold med Volvo kad 300 som går 29 knop i en SEA RAY 315 , men med D6 310 går samme båt nesten 39 knop , så er dreimomentet som avgjør dette. mye hk fungerer greit på lettere båter, men for og få toppfart på tyngre båter er det dreimoment som avgjør.

Akkurat der må jeg komme med et svar. Jeg har selv en Sea Ray 315 med KAD 300. En kjenning i samme havna som jeg hadde tilsvarende båt med D6-310 og en leverandør hadde en CMD 4.2L-320. Min båt er desidert mest langsom opp i plan. Sea Ray 315 har v-bunn på 22 grader (dersom jeg husker korrekt) og er generelt sett baktung. Jeg bruker fort 25-30 sekund fra gåfart til 20 knop med lastet båt. På samme tid har båten med CMD 320 nådd 30 knop.

Angående toppfart så gjør jeg 30-31 knop. D6-310 gjorde 36 knop og CMD 320 gjorde 35 knop. Siden en knop til/fra kan skyldes mye så vil jeg påstå at D6-310 og CMD 320 er tilnærmet likestilte. Men du kan ikke sammenligne KAD 300 og D6-310. KAD 300 har 272 HK (målt på propell) og 576 NM ved 3400 rpm. D6-310 har 298 HK (tilsvarende målt på propell) og noe over 700 NM ved ca 2500 (dersom jeg husker feil). CMD 320 er tilnærmet lik CMD 350 når det gjelder NM, men har 30 HK mindre. Jeg synes å huske at CMD 320 har et maks NM på ca 700 ved 2600 rpm.

Jeg tviler ikke på at Volvo kan være et bedre valg en CMD for noen båter. Ekstra dreiemoment betyr en del dersom du har en tung båt. På den andre siden så er D-serien tunge motorer som i noen tilfeller kan gjøre båten enda mer baktung. F.eks. så måtte både Windy og flere andre båtprodusenter "bygge om hekken" fordi D-serien gjorde at båten ble for tung i hekken og gikk for langt ned i sjøen.

Nå er jeg ikke noen ekspert på området, men siden du tok fram Sea Ray 315 som et eksempel så måtte jeg komme med en kommentar. Siden jeg har denne båten så kjenner jeg den veldig bra, og har prøvd den med forskjellige motoralternativer. Selv mener jeg at en av fordelene med CMD er valget av propeller. Volvo har C serien for KAD og G (tror jeg) for D6. Med Volvo kan du ikke blande f.eks. C3 og C4. Med CMD kan du, dersom du bruker Bravo-3 drev, ha 22 pitch foran og 24 bak (som eks.). Korrekt valg av propeller har veldig mye å si for båten. Jeg har C4 standard på min båt. Dersom jeg setter på C3 får jeg en akselerasjon tilsvarende D6 eller CMD 320, en en toppfart som stopper på 27-28 knop (et en marsjfart på 22 knop). Men C4 har jeg marsjfart på 24-25 knop, men tilsvarende 10-15 sekund lenger aks opp til 20 knop.

Dersom jeg skulle byttet motor hadde jeg alvorlig vurdert CMD 350 versjonen. Den passer den båten veldig bra, samtidig som den er en del rimeligere enn tilsvarende D6-350. Men siden jeg ikke har vunnet i Lotto enda får jeg holde ut med KAD'en. Den går som en klokke og stopper i alle fall aldri grunnet dysefeil....

God jul

:smiley: Øystein

I min båt satt det 2 stk 40-motorer, ble så byttet til 1 stk mercruiser 4,2 D-tronic. Det går akkurat i lengden. CMD'en er nok noen cm lengre enn Volvoen (har jo større sylindervolum). Har ikke sjekka om QSD er helt identisk i lengde med D-tronic, de har forskjellig varmeveksler så noen få cm kan det jo skille.

Drevene til Volvo er jo i en helt annen klasse en problemdrevene som tar mye power fra motor med Mercruiser bravo 3 , og med varmgang problem i toppen som de har hvis ikke man har drevkjøling på de.

Bravo 3 anbefales ikke til tyngre båter. I følge CMD og Mercruiser skal ikke båter over 5 tonn ha Bravo 3 med mindre det er dobbelinstallasjon.

Tror også de har sagt at Bravo 3 ikke skal benyttes på saktegående båter (dvs med toppfart under 30+ knop).

Det er det som har ført til Bravo-3 sitt dårlige rykte. Drevene er blitt benyttet i båter som ikke skulle hatt dem, samtidig som de også er blitt benyttet i "gamle båter hvor bensin er blitt byttet med diesel". Dieselversjonen heter Bravo 3X (og 2X). Synes det er merkelig at du ikke har fått med deg dette dersom du har solgt motorer og drev i over 10 år.

Fortsatt god jul

:drink: Øystein

Angående toppfart så gjør jeg 30-31 knop. D6-310 gjorde 36 knop og CMD 320 gjorde 35 knop. Siden en knop til/fra kan skyldes mye så vil jeg påstå at D6-310 og CMD 320 er tilnærmet likestilte. Men du kan ikke sammenligne KAD 300 og D6-310. KAD 300 har 272 HK (målt på propell) og 576 NM ved 3400 rpm. D6-310 har 298 HK (tilsvarende målt på propell) og noe over 700 NM ved ca 2500 (dersom jeg husker feil). CMD 320 er tilnærmet lik CMD 350 når det gjelder NM, men har 30 HK mindre. Jeg synes å huske at CMD 320 har et maks NM på ca 700 ved 2600 rpm.

En CMD 4,2 350 er et opptrimmet versjon av 320'en. D6 350 er mer enn bare en opptrimmet 310. Den har kompressor i tillegg - og det er her dreimomentet kommer inn i bildet.

Problemet til CMD er nok at de ikke har drev som tåler så kraftig dreimomentutvikling som det D6 350 har. Om jeg husker rett er det ca 900 nm på 2000 rpm på D6 350. På mine D6 435 er det ca 1000 nm -men det er først på 2500 rpm - antakelig for å spare IPS drevet (her er det i tillegg et kløtsj system for å ta opp kreftene)

D6-350 er en tyngre motor med større moment for tyngre båter.

QSD-350 er en lettere motor for lettere båter i singelinstallasjon, og bedre egnet for dobbelinstallasjon da 2 stk D6 veier mere enn flesk :lol:

Dessuten; Mercruiser Axius skal jo være genialt.

I min båt satt det 2 stk 40-motorer, ble så byttet til 1 stk mercruiser 4,2 D-tronic. Det går akkurat i lengden. CMD'en er nok noen cm lengre enn Volvoen (har jo større sylindervolum). Har ikke sjekka om QSD er helt identisk i lengde med D-tronic, de har forskjellig varmeveksler så noen få cm kan det jo skille.

40 moteren er vel lillebroren til 41 ?? eller tar jeg feil

40 har 4 sylindre og 41 har 6 sylindre ..

så hvis du har fått plass til den motoren der det tidligere har stått en 40 motor så må den vel nødvendigvis passe hos meg også :)

40 moteren er vel lillebroren til 41 ?? eller tar jeg feil

40 har 4 sylindre og 41 har 6 sylindre ..

Du tar nok litt feil men det er jo seint på kveld :wink:

Hele 40-serien opp til KAD300 har 6 sylindre med 3,6 liter slagvolum.

Det som skiller dem oppover i rekkene er bl.a. kjøling, topper (12 eller 24 ventilers), innsprøytningssystem, kompressor osv.

Hadde nok ikke fått plass til mercruisern med 6 sylindre hvis motorrommet hadde vært designa spesiellt for rekkefirer eller V8.

knapt med plass i lengden, masse i bredden: :lol:

P1010263.jpg

Øystein, jeg har fått med meg det at de ikke anbefaler bravo 3 til båter over en hvis vekt . Yanmar forhandlere vil ikke engang selge hvis kunden har tung båt og 1 motor . Yanmar fikk selv problemer med masse drev som gikk til h.. etter kort tid.

Den SEA RAY 315 er oppgitt i alle salg annonser siste år til 29 knop med KAD 300 , og jeg har levert en samme båt hvor kunde oppga 38.8 knop med D6 310 .

hva CMD 350 i samme båt gjør kan jeg ikke si noe om fordi jeg ikke vet noen som har den i den båten.

At Bravo 3 har dårlig rykte og sjelden holder mere enn 400 timer er ikke kundene sin feil, er feil konstruksjon av drevet som er problemet, blir for varmt i toppen av drevet og oljen expanderer opp i beholder . De fleste som har disse drev vil se saltavleiring på toppen av gearhus, hvit hinne som legger seg der. Jeg sa til Mercrusier allerede i 1997 at de har ett problem med overoppheting i toppen av drevet , jeg måtte erstatte 5 drev selv på 300 hk diesel som bare gått noen få timer på grunn av denne feil. Etter jeg fikk montert drevkjøler så holdt drevene lenger, og om bravo x osv . så mener jeg at de trenger drevkjøler fortsatt for og holde lenger.

Hvorfor trenger ikke volvo drev drevdusj ? er de for at drevene er bedre eller? Hvorfor er de ikke varmgang i toppen av gearhus på de?

Hvis man monterer 22 pitch foran og 24 bak på Bravo 3 , så vil belastingen bli enda større og samme med varmgang . mere fart men lavere levetid på drevet, er utrolig at de på Mercruiser bruker så mange år på og finne ut ett slikt problem og ikke klare løse det, skulle tru de er like sløve i hodet som GM Motors er med og finne ut like effektive motorer i bilene som Mercedes og Toyota har.

hehe.. da lærte jeg noe nytt.. vet ikke hvor jeg hadde det at 40 var 4 sylindret :)

men kan jo ihvertfall dra den slutningen at passer 41 motoren så passer den nye 4.2 350 hk også skulle jeg mene.

angående bravo 3 XR .. noen som vet forskjellen på x og xr ? forsto at 350 hk kun leveres med xr type drev , så vil tro det er sterkere enn vanlig x ..

noen som vet?

Hei igjen Mr. Import.

Ser av profilen din at du nok har mer erfaring enn meg her. Når det gjelder Sea Ray 315 og KAD 300 kunne jeg nok også fått den opp i 33-34 knop hvis jeg hadde kjørt med tom vanntank, lite last og kun 100 liter diesel og godt opp fra C4 til C5 propellsett. Og jeg tror kanskje at han som fikk sin D6-310 i 39 knop hadde gått opp en størrelse på propellen. D6'en har vel uansett nok kraft til at han fikk en anstendig aksellerasjon.

Det jeg stiller spørsmål ved er om dagens CMD i kombinasjon med Bravo 3x er så dårlige som enkelte vil ha det til. De siste årene har vi sett flere og flere båtprodusenter bytte fra Volvo til CMD. Det har riktignok vært "mindre båter", men Askeladden brukte jo CMD også på den nye 11 meteren deres (med Zeus drev). Og ryktene sier at Bavaria også skal tilby CMD som et alternativ til Volvo (de gjør det allerede hvis du vil ha bensin).

Når det gjelder nye Sea Ray båter så leveres de med Yanmar og Bravo 3x (260hk x 2 på f.eks. Sea Ray 355). Og Sea Ray 355 er en båt på nesten 6 tonn (lastet) men så har den også dobbelinstallasjon.

Jeg synes bare det er vanskelig å tro at store båtprodusenter som Bavaria og Sea Ray ville tilbudt disse kombinasjonene dersom det virkelig var så mye problemer med dem. Dette er jo å nye båter med de nye Bravo 3x (og 2x) drevene.

Utfordringen med drev er jo at de har et vist arbeidsområde. Dersom en tar et "gammelt" Bravo 3 drev som sto på en 300 hk bensinmotor, og bytter ut motoren med en 300 hk diesel så vil det bli probelemer. Tilsvarende hvis du f.eks. bruker Bravo 3x drev på en CMD 320 HK plassert i en Sun 33 (de gjorde det noen år). Sun 33 er ikke er "hurtiggående" båt. Her skal du ha Bravo 2x. Tilsvarende kan jeg chipe/tune min KAD 300 til å yte godt over 300 hk samt øke momentet med 15-20%, men jeg vet ikke om DP-G drevet til Volvo hadde likt det særlig godt. Går ut fra at det var en grunn til at Volvo kom med DP-H drevene til D4/D6 serien.

Det som skal bli interresant er å se hvordan de nye drevene fra Yanmar fungerer i praksis. De kommer vist nok på markedet neste år og skal støtte motorer opp til 400 hk.

Uansett valg av motor så sier jeg :santa: .

/Øystein

:smiley:

Slutningen som bør dras er at CMD 4,2 literen er noe lengre enn 41-motoren. Da er det bare å finne fram cm-målet og finne lengdedata på nettet :wink:

Toppfarten er avhengig av effekt.. Uomtvistelig faktum... Uansett om det er hurtigruta eller GH14.

Om denne effekten kommer i form av èn Nm og en million rpm eller motsatt er prinsipiellt uvesentlig, men i praksis vil det ha betydning i forhold til hvilken virkningsgrad man oppnår mhp utveksling og propelldiameter og -stigning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...