roaldbj Startet 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2008 Jeg fikk i går vinterutgaven av tidsskriftet Fjord og Friluft som gis ut av Oslofjordens Friluftsråd. Tidsskriftet er på 32 sider. Det er ytterst sjelden at jeg leser et tidsskrift side for side, men vinterutgaven 2008 er et unntak. Jeg synes at tidsskriftet fortjener en egen tråd. Jeg nevner her litt av innholdet: - Flott beskrivelse av Råde kommune som åpner strandsonen for allmenheten, en avtale med hytteeiere. - Hytta på Nordre Lauer som 15. september i år ble åpnet av Oslofjordens Friluftsråd. - Humlungen som nå har blitt endel av kystled Oslofjorden. - Fire nye hytter som er åpnet av Oslofjordens Friluftsråd. - Beskrivelse av Ytre Vassholmen som endel av kystleden. - Beskrivelse av gratisbok som omtaler kyststien fra Udevalla til Moss. - Flott beskrivelse og turkart for Mølen i Hurum. - Gamle minner fra Bergholmen nær Oscarsborg. - Oppdatering omkring nye svaibøyer i Oslofjorden bl.a. ved Horten og nær Son - Forsvaret omtalt som skjult støttespiler for friluftslivet. - Beskrivelse av nye arter i Oslofjorden. - Befaringer i Oslofjorden. - Omtale av ny friluftsguide for vestsiden av ytre Oslofjord (Filtvedt - Drammensfjorden - Vestfold). Jeg ble medlem av Oslofjordens Friluftsråd i år i forbindelse med de nye svaibølgene som ble lagt ut. Jeg kommer til å opprettholde medlemsskapet i 2009. Jeg kan trygt anbefale å lese artiklene i "Fjord og Friluft". Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Jeg nevner her litt av innholdet:- - Flott beskrivelse og turkart for Mølen i Hurum. - - Omtale av ny friluftsguide for vestsiden av ytre Oslofjord (Filtvedt - Drammensfjorden - Vestfold). - Som du kanskje vet, har jeg interessert meg litt ekstra for Kommersøya i Sandebukten og samlet litt historikk osv. fra stedet her. Så, har bladet fått med seg noe fra Kommersøya? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Vinterutgaven 2008 av Fjord og Friluft har ikke noe om Kommersøya. I forhold til din lenke står det heller ikke så mye om Kommersøya på nettsiden til Oslofjordens Friluftsråd: http://www.oslofjorden.org/Kommersoya.html Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hei. Hadde vel ikke ventet å finne så mye nytt der. Jeg har faktisk blitt kontaktet fra flere hold angående min samling av stoff fra øya. Fikk bl.a. forespørsel fra en Stig-Tore Lunde ved Nord-Jarlsbergmuseene om de kunne få bruke stoff fra min nettside til en rapport om industriens kulturminner i Vestfold.! Ellers tar jeg gjerne imot stoff om Kommersøya fra de som måtte ha noe å bidra med. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oslofjord Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 .... tidsskriftet Fjord og Friluft som gis ut av Oslofjordens Friluftsråd. Tidsskriftet er på 32 sider....... Hvorfor brukes våre interkommunale skattekroner til lage et blad på 32 sider ? Hvorfor får ikke da alle husstander i oslofjorden denne blekka ? Hvorfor ikke bare informasjonen ut på internett ? Med sugerør i statskassa leker dette interkommunale organet at de er en forening....hvorfor ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Ser poenget ditt. Jeg var også tilhenger av dette synet - inntil jeg begynte å sette meg inn i arbeidet til Oslofjordens Friluftsråd. Etter min oppfatning har denne organisasjonen vært en pådriver for allemannsretten. Kanskje tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Helt enig at vi trenger et Oslofjordens Frilufsråd som fortjener masse skattepenger. 80 % av budsjettet bør gå til å kjøpe opp arealer for alment bruk. 10 % av budsjettet bør gå til å betale skarpskodde advokater som hjelper kommuner med å bane seg vei på strandbaronenes enemerker. 5 % av budsjettet bør gå til skjærgårstjeneste 2 % av budsjettet bør gå til informasjon på internett 3 % av budsjettet bør gå til kontorkostnader. Utgivelse og salg av bøker og kart bør kun kun være aktuelt hvis det er selvfinansierende. Utleie av kystledhytter må da være selvfinansierende alerede med når OFF mottar hytter gratis/billig som de leier uit til stive priser (??) Kutt ut foreningsleken ! OFF er ikke sjøspeider, SFO eller pensjonistforening og bør heller ikke bli det ! OFF er sikkert en hyggelig klubb med et hyggelig blad.....men de bør ikke ha koseklubb for medlemmer, men friareal for alle. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hei salt, du har mye mer rede på dette enn meg. Jeg oppfatter at OF har bidratt positivt til allmennhetens bruk av Oslofjorden. Er dette feil? Hadde utviklingen likevel gått i allmennhetens forrang? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Selvfølgelig har FFO bidratt positivt....skulle bare mangle med de bevilgninger de har fått i årenes løp. Jeg har slett ikke rede på hva de driver med på sine kontorer og tanken bak å lage støtteforening.....men håper de husker på at målet er frialer og ikke et stort og mektig OFF som er statens mann når det passer og grasrotbevegelse når det passer. De er sikkert dyktige, men det er vel IKKE et interkommunalt organs oppgave å lage en grasrotbevegelse...(hvor det ikke finnes medlemmer, men kun støttemedlemmer.... ) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg fikk for et par dager siden vimpel for 2009 og Årsberetning og regnskap 2008 fra Oslofjorden Friluftsråd. Jeg må innrømme at jeg er den første til å meddele at jeg får stadig mer positiv innstilling til OF. Det er planlagt flere bøyer som er interessante for meg både ved Bile, Løvøysund og på sør-vest delen av ytre Oslofjord (bl.a. Kløvningen, Sandø, Tallakshavn og Burø). Regnskapet synes å være ordentlig. Anbefaler flere å se på http://www.oslofjorden.org/portal/page/por...isplaypage=TRUE. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg fikk for et par dager siden vimpel for 2009 og Årsberetning og regnskap 2008 fra Oslofjorden Friluftsråd.Jeg må innrømme at jeg er den første til å meddele at jeg får stadig mer positiv innstilling til OF. Jeg deler synspunktet til roaldbj og er kritisk positiv. Så får jeg vurdere dette rådets arbeid etterhvert. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Litt OT: jeg har nå kjøpt NSSR vimpel! (På messa i Lillestrøm - og en flott Revo Pico DAB radio som er helt fantastisk!!). Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (redigert) Hvorfor brukes våre interkommunale skattekroner til lage et blad på 32 sider ? Støttemedlemmene bidrar med kr. 580 000 til Friluftsrådets inntekter. Det skulle formodentlig dekke det meste av informasjonsbladet. Tilføyd: Forøvrig enig med Salt, bladet er så fint at det burde vært sendt til alle husstander. På den annen side ville det blitt en kostbar affære for skattebetalerne. Redigert 30.Mars.2009 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Litt mer OT: Utløper ikke leiekontrakten til Oslofjorden Friluftsråd i 2010. Mener også å lest et sted at KNBF godt kunne tenke seg en noe mer maritim beliggenhet. Hmmm......Tro om Redningsselsakpet har mer å fremleie utover det som Den Norske Veritas disponerer på Høvik? Bare noen tanker............. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg er nok ganske dum og har vanskelig for å skjønne saker og ting, likevel synes jeg at OF gjør en god jobb. Jeg gleder meg til å bruke endel av bøyene til sommeren. Vimpelen kommer til å henge i masta i båten vår. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Har noen gjort seg erfaringer med fortrinnsretten for OFF-medlemmer til de blå bøyene? Har noen hevdet sin rett som medlem eller blitt bedt om å hekte seg av til fordel for et medlem? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg ønsker aldri å kreve fortrinnsrett, men derimot samværsretten, det vil si at vi kan ligge side ved side ved bøya. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 I denne saken er jeg enig med salt. Bare en korrigering: Det er ikke en interkommunal forening, men en forening der kommuner, fylkeskommuner og noen foreninger er medlemmer. OF (og de andre friluftsrådene) drives for skattebetalernes penger (bidrag fra medlemskommunene) og medlemsforenings-medlemmenes penger. Dessuten penger fra Direktoratet for naturforvaltning. (joda, så har vi støttemedlemmene) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Stemmer det at det er en grense for hvor store båter som kan benytte seg av bøyene? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kompismannen Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Stemmer det at det er en grense for hvor store båter som kan benytte seg av bøyene? Leste et sted på websidene dems at maks båtvekt er 8 tonn. Man kan også ligge flere båter, men da kan sikkert ikke båtene tilsammen veie mer enn 8 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 (joda, så har vi støttemedlemmene) Poenget her er vel at særfordelen som støttemedlemmene nyter godt av — mottak av medlemsbladet — formodentlig dekkes av medlemsavgiften, mens fordelen som allmennheten nyter godt av — bl.a. tilgang til friarealer — dekkes av skattebetalerne. Ingen av delene kan vel sies å være urimelige? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2009 Jeg ser én betenkelig ting med disse bøyene. Jeg seilte i maksvær inn til Søndre Missingene i sommer med seilbåt som stikker rundt 3 meter dybt. Så å gå inn til den lille bryggen eller komme inn til fjellet med baugen kan by på litt utfordinger i havnen der. Vårt eneste valg i den åpne naturhavnen er å ligge på svai for anker, og bruke jolla i land. Men den blå OFF-bøya lå jo midt i bukta og sperret også den muligheten for oss. Det er ikke plass til å svinge rundt for anker uten å treffe den bøya, når dybden er 10 meter og du ønsker å ankre forsvarlig med nok kjetting ute. Og med en båtvekt på 17 tonn, er vi jo langt utenfor alle grenser av hva den bøya klarer. OFF har satt 8 tonn som maksvekt. Derfor så vi oss nødt til "å snu i døra", og gå videre til en annen naturhavn, til stor skuffelse for ungdommene ombord. Så her har OFF faktisk fortrengt andre båter til fordel for de som kan ligge i OFF-bøyene. Andre steder hvor jeg har møtt på bøyene, har de ikke gjort det. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
oslofjord Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) Poenget her er vel at særfordelen som støttemedlemmene nyter godt av — mottak av medlemsbladet — formodentlig dekkes av medlemsavgiften, mens fordelen som allmennheten nyter godt av — bl.a. tilgang til friarealer — dekkes av skattebetalerne. Ingen av delene kan vel sies å være urimelige? Adminstyrasjonen er ca 13 ansatte. Administrasjon koster penger i alle organisasjoner. Medlemsbladet koster ikke bare papir, blekk og frimerker men også adminstrasjonkostnader som husleie osv. Spørmålet er om de relativt få medlemskontigentene fra støttemedlemmer finansierer administrasjonen av støttemedlemene eller om de blir subsidiert av offenlige midler.(Selv om vi ser bort fra bøyene som åpenbart bruker offentlige penger og offentlige friarelaler.) Jeg mener nå uansett at sekretariatet bør ha skarpskodde kyniske jurister som kan hjelpe kommunale byråkrater i kampen mot strandlinjebaroner og ikke å bruke tid på bygge opp en grasrotorganisasjon med medlemsblad. Er OOF en "gjøkunge" som ble skapt for å vær en et interkommunalt organ men nå har funnet ut at den heller vil være en stor grasrotbevegeles med suksess målt i antall støttemedlemmer ?? Redigert 31.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 (redigert) det vil si at vi kan ligge side ved side ved bøya. Men bare Swiften alene er vel for tung til å bruke bøyene? Maks 8 tonn, din er vel henimot 12? Eller hvordan er nå dette med deplasement osv.... Redigert 31.Mars.2009 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Astor Svart 31.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2009 Jeg hadde tenkt å melde oss inn i år men da går vi over maksvekt 8 tonn. Vår veier 13 tonn tom. Vet ikke om KNBFs sine bøyer hars amme grense? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.