Superkul Startet 26.Desember.2008 Del på Facebook Startet 26.Desember.2008 hva foretrekker du ombord og hvorfor??? ulemper og fordeler Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
JanS/EIR Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Æh----- du må visst se litt på oppsettet av denne pollen, jab? Måtte svare ja på alle tre spørsmål for å bli registrert der, og da blir vel det hele feil? Forøvrig--Fortsatt trevlig jul! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
JanS/EIR Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Men for all del, spørsmålsstillingen er interessant nok! Er selv i tenkeboksen for hva jeg skal velge. Det er selvsagt av betydning å se på sitt eget behov her, samt å skjele noe til økonomi i forhold til bruken. Fortsatt ha en fine dag då. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 hehe tidlig på morran enda .............. får ikke gått inn og redigert - får håpe en moderator kan gjøre det ...... ja jeg er skikkelig i tvil ........ jeg må ha meg nytt ekkolodd og har bestilt plotter/lodd men er mye å ta hensyn til og ikke minst hvor vanskelig er det fks å legge opp rute på en plotter kontra pc med mus osv Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
TrondT Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 God morgen. Jeg har en Garmin 420S og en Asus eee med usb mus ombord. Det er fordeler og ulemper med begge to. Når jeg kjøpte Garminen var pris en viktig del av regnestykket og det ble derfor 420'en som kun har 4" skjerm, jeg ser i ettertid at den absolutt kunne vært noe større. Asus'en har større skjerm og dermed er det lettere å "holde oversikten". Bakdelen med Asus'en er som med alle bærbare pc'er at den er lyssvak og må derfor kunne plasseres utenfor direkte sollys for at man skal kunne se noe. På dette er plotteren enormt mye bedre, kan faktisk ikke sammenlignes i det hele tatt. En annen fordel med pc er at den lett kan startes opp hjemme for planlegging av ruter og lignende, dette er vanskeligere/dyrere å få til med en plotter (ihvertfall hvis det skal gjøres lovlig). I tillegg er det et hav av forskjellige sw å velge til pc med allslags forskjellige funksjoner og i mange sw er du heller ikke bundet opp mot en type kart, du kan i mange tilfeller ha flere typer kart installert samtidig og bruke etter behov. Asus'en går på 12v og det kan kjøpes lighteradapter til den, derfor ble akkurat den valgt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sun Flyer Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Jeg har pc, men ønsker meg kartplotter siden den kan stå ute i all slags vær samt bruker mindre strøm. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har hatt begge deler og var fornøyd med begge deler, og vil nok fortsette med begge deler... For de som lurer så er begge deler kartplotter og pc.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skibsplast ohoi Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har kartplotter med ekkolodd i båten, og pc med kart hjemme, samt en liten stabel med sjøkart. Har ikke greid å se fisk på loddet enda, men det er at godt hjelpemiddel til å finne fiskeplasser. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
hifo Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 har pc med c-map kartprogram og gps.. er egentlig kjempefornøyd. men skjønner også at man ikke skal stole blindt på den når jeg av og til befinner meg 20m på land. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Astor Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Inne i styrhuset var pc-en helt grei. Men oppe på soldekket finner jeg min nye Garmin 4010 mye bedre. Mer lyssterk skjerm og kabling som er godt montert. Når jeg brukte pc-en måtte jeg ha med adapter til strøm og det ble mer løse ledninger. Kartplotter i dag både oppe og nede.- Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bidevind Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Kartplotterens naturlige plass er ved styreposisjonen og da er den ( i min cockpit) utsatt for vær og vind og da er det utenkelig med noe annet enn en dedikert kartplotter. Ruteplanlegging gjør jeg ikke på "waypoint-nivå" da jeg ikke kjenner vindretning og ikke på forhånd kan planlegge seilingskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Inne i styrhuset var pc-en helt grei. Men oppe på soldekket finner jeg min nye Garmin 4010 mye bedre. Mer lyssterk skjerm og kabling som er godt montert. Når jeg brukte pc-en måtte jeg ha med adapter til strøm og det ble mer løse ledninger. Kartplotter i dag både oppe og nede.- Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
TideRace Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Flushmonterte plottere oppe og nede. Dermed er de fastmontert og "vekk". Enkel betjening via dedikerte funksjonsknapper og ikke mus og tastatur hvis vær og bølgehøyde slår seg vrang. Kart, ekkolodd, kurs og gps-data, m.m. på samme sted. Mitt hovedargument er at plotterens lyssterke skjerm er overlegen de fleste laptop`er. Unntaket er spesialløsninger, men akk så dyre og kompliserte... Flere av mine venner har investert i og tviholdt på utrolig gode (og dyre) pc-baserte kartprogrammer, men i dag har de alle konvertert til plotter grunnet problemstillingen sollys/ lesbarhet. Jeg brukte pc noen år, men klarte aldri å plassere en bærbar på et fornuftig sted. Det har i tidligere båter kostet meg to stk som har sklidd ned og havnet på dørken (joda, de var egentlig sikret), og 2 stk som viste seg å ikke tåle saltvann . Jeg har fremdeles med pc og ekstern gps, men nå som backup og reserve. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Jeg har begge deler hvor PCen med programmet Raytech RNS v 6.1 er koblet til nettverket ombord. For meg er det ingen tvil om at det går mye raskere å lage ruter med PCen. Alle andre operasjoner går også raskere på PCen. På litt lengre seilaser planlegger jeg alltid turen på PCen og sjekker seilingssporet i etterkant også på PCen. Jeg har to skjermer i E-Serien til Raymarine på henholdsvis øvre og nedre styreposisjon. Lysstyrken på disse er 1000 nits. Til sammenligning er lysstyrken på C-serien 400 nits. ("Nits" anvendes for for å angi lysstyrken på dataskjermer. Dette er identisk med candela per kvadratmeter - cd/kvm.) Jeg bruker aldri PCen på øvre posisjon, dels fordi den er alt for lyssvak (Dell Latitude D830) og dels fordi regn og saltvann fort tar knekken på den - har hittil fått havarert to PCer ombord på grunn av litt saltvann på tastaturet. Så et lite poeng jeg er svært opptatt av: Jeg bruker hovedsakelig skjermene til radar. Min beskjedne erfaring med radar er at denne må brukes daglig ombord uansett værforhold slik at man blir vant til å justere den i forhold til bølger og siktforhold. Navigasjonen utfører jeg med papirkart. Etter at vi fikk den fantastiske Kystkartserien (http://www.nautisk.no/sjoekart/norske_sjoe...atkart/kystkart) går det fint å bruke disse selv om det regner. Det er bare å tørke av dem i etterkant. Jeg forstår at de aller fleste fritidsbåtbrukere prioriterer kartplotter fremfor radar, men for meg er det omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Jeg har PDA med navigasjonsprogrammet Pocket Navigator, samt ekkolodd utenom. Funker greit, og er en billig løsning synes jeg. Kartplotteren blir aldri stjælt når den også er telefon, og havner alltid i lomma når jeg forlater skuta! Eneste som er litt negativt er at når telefonen ringer, blir så klart kartet borte. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
BMP Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har i dag Bærbar PC på navigasjonsboret og kartplotter ute. Men siden PC systemet er svært mye bedre en kartplotteren og jeg savner radarbildet som jeg har op PCen når jeg står ute, skal jeg nå montere en panel PC ute slik at jeg får samme bildet der. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har en kartplotter, av ett for meg ett ukjent merke, (Seastar eller no sånt noe). stor fin skjerm. Utrolig treig oppdatering og veldig følsom for sollys. Og ett meny oppsett som jeg finner plundrete å finne ut av. OK har ikke lest så mye i manualen ennå, for manualer er vel for pyser?? Har i tidligere båter hatt Garmin plottere og de har vært utrolig mye berdre både når det gjelder sollys, oppdateringer. Har også hatt ett mer fornuftig meny oppsett. Regner med at det blir anskaffelse av ny plotter i løpet av 2009. at det da blir Garmin skal en ikke se bort i fra. Har også en "vanlig" GPS som back up, + ett ekkolodd. PC har jeg ennå ikke hatt i båten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hans-Petter Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 jeg har pc med kartprogram og gps + papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Jeg har begge deler. Kartplotter til vanlig og så PC med sjøkart tilkobblet gps som backup. Og så til sikkerhet en liten Garmin handholdt GPS Ikke sjøkart men 1:50000 turkart med eksakt kystlinje. Dette er mer enn godtnok som backup når man i tilleg har papirkart til å plotte kurs. Og så til allersist også GPS i mobiltelefonen. Det skulle holde. Når du ta pollet på nytt ta mulighet for avkryssning for begge deler... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
hanssae Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Jeg bruker PC med Telchart på 15" skjerm ved styreposisjon nede , i tillegg står radaren selvfølgelig på hele tiden roaldbj Som backup nede har jeg Pronav Seiwa II med c-map brikker. På flybridge har jeg en fastmontert Raymarine 435i , ikke optimalt men hadde ikke plass til større for innfelling. Har i tillegg minst en PC til ombord og handholdt gps. Bruker kun plotter og radar til navigasjon , men har papirkart ombord dersom satelittene skulle ramle ned . . . . Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 papikart er alltid med Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hegra Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Hadde pc,men mitt problem var plasseringen da den stengte utsikten forover.Ser nå at der finnes mini pc med skjermer ned i 9 tommer og til lav pris.Noe for oss der plassen er avgjørende.9 tommer er vel fullt brukbart. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 jeg kjøpte meg en slik minipc men syntes skjermen ble litt i minste laget men dog da til alt man bruker pc til - hadde en bærbar med 17" skjerm og den ble litt for uandvennlig tung og drasse rundt på så jeg endte med envalig 15" så den blir nok stående nede til bacup og drittvær + værmelding etc Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
hanssae Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Glemte å nevne at skjermen nede er en innfellt 15" , pc'en ligger under setet. En løs laptop skaper etter min mening mere trøbbel enn gleder . Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Det kommer ann på plasseringen av laptop det, så mer trøbbel en glede kan jeg ikke helt forstå i alle sammenhenger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.