Mulligan Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har laptop. Bruker Maxsea navigasjonsprogram. Kan velge mellom tre GPS'er med en vender. Står på kartbordet (seilbåt). Ikkeno elektronisk hjelpemiddel brukes noensinne innaskjærs, så der står den godt. Bruker samme PC til email, ekkolodd o.a. Alternativet er en fastmontert sprutsikker PC. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Det kommer ann på plasseringen av laptop det Enig i det , men jeg liker ikke løs laptop Da ville jeg heller gått for en vanlig plotter , synest det blir uryddig med mye kabler , itillegg til at det somregel går ut over sikten ( motorbåt ) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har plotter oppe. pc nede... Liker pc best. Mye kjappere. men liker skjermen oppe best i sol lys,.. ;vh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 har pc med c-map kartprogram og gps.. er egentlig kjempefornøyd. men skjønner også at man ikke skal stole blindt på den når jeg av og til befinner meg 20m på land. Det er da det er kjekt å ha lært å navigere med papirkart. En bør vel alltid se på kartet på pc/kartplotter som om det var et papirlkart. Så en ser at båten er der den er og ikke der GPS`n tror den er. PC med TIKKI og andre kartprogrem. havneguider og egene uthavnskisser/foto. Og med en 17" nede og 17" oppe og en laptop i reserve. + alle papirkart med passer og parallellforskyver er en godt skodd. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hansi Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Har begge deler og det ene funker like greit som det andre til mitt behov. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Desember.2008 Del på Facebook Svart 26.Desember.2008 Hei, Har begge deler, Raymarine C80 nplotter med radar og echolodd samt ecdis kartmaskin som er fastmontert. Det skal nevnes at jeg har brukt PC i 10 år og plotter bare en sesong. Men jeg er av typen som setter meg rimelig godt inn i hvordan elektronikken fungerer. Plotteren og PC er koplet sammen slik at de kan utveksle data om nødvendig, men de er oppsatt med hver sin GPS sensor slik at de er uavhengig av hverandre Ser disse fordelene med plotteren: Egner seg bedre for utendørs montasje Mer lyssterk. Radar overlay. Lavere brukerterskel for de enkleste funskjonene Ser disse fordelene med PC/kartmaskin Kjappere oppdatereinger av kartbilde og båtens posisjon i kartet. Større oppløsning i kartet Større skjerm (vesentlig for mitt bruk) Mye enklere å konfigurere (Mange flere innganger for NMEA utstyr) Enklere å legge inn ruter Enklere å skifte kartprogram og kartdata Enklere å å operere om man går litt dypere i menyene (PC er mer intiutivt) Personlig liker jeg bedre å operere med mus og minikeyboard. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.