Medusa Startet 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2008 Når jeg trekker opp båten på slippen benytter jeg et sikkerhetstau i fall noe galt skulle skje med vinsja eller annet, så ikke båten raser ut igjen. Sikkerhetstauet drar vi opp manuelt i takt med vinsja og må hele tiden være parat til å gjøre det fast hvis noe skulle skje. Finnes det hurtiglås for tau som låser tauet om det går den gale veien, eller kan man lage til noe slikt? Tauet er av ganske stor dimensjon, ca 40-50mm. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 klatreutstyr butikker er ett godt tips (sportsnett.no). Søk taubrems Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 La det gå mellom to påler, eller tilsvarende, som en pullert. Om du legger tauet i "utgangsposisjon" er det jo ekstremt raskt å hive det en runde til rundt. Da kan man stoppe det meste på en kontrollert måte. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 DU kan bruke en prussik-knute, som brukes i klatring der man ikke bruker klemme. Det er en kort slynge, ca. 1 m. der endene er kyttet sammen av 5-6 mm. tau. Søk litt på nettet så finner du mange bilder av knuten. Her er et: I andre enden av slyngen fester du sikkerhetstauet. Denne knuten skal kunne gli langs tauet, men lser seg hvs den belastes. Teuet den glir langs bør nok være flettet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Jeg er sløv ang sikkerhetstau, men en gang fikk jeg det for meg å bruke det. Om det var for slippen var litt brattere enn den jeg vanligvis benytter eller hva vet ikke jeg. Men da båten var nesten helt oppe på hengeren, hørte jeg et høyt sprakende smell, og båten tok fart og bykset bakover, men stoppet heldigvis i tauet jeg hadde viklet rundt vinsjtårnet og holdt i hånda. Sømmen på vinsjbåndet som holder kroken hadde plutselig revnet og kun kroken hang igjen på båten. Nå har jeg vinsj med solid wire... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Medusa Svart 27.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Jeg burde ha nevnt at båten er 28 fot og nesten 5 tonn pluss en slippvogn på skinner som veier et tonn, så derfor har jeg et sikkerhetstau på¨40-50 mm. Er redd for at løsningene med klatreutstyr blir for smått. Jeg hadde håpet at det fantes løsninger med ferdige taulås... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det enkleste er det beste. Forusetter at tauet er festet i båten, da er det bare å vikle tauet rundt en "pullert" på land ved slippen, to tre tørn rundt en bjelke eller lignende fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det var da en voldsom dimensjon du benytter til sikringstau, Medusa? 40-50 mm er lite håndterlig og f.eks 44mm Danline kan du jo henge 4 av din båt med slippvogn i før du kommer opp i bruddlast. Med 26 mm har du fortsatt dobbel bruddlast i forhold til vekt, og du skal jo ikke henge båten i det, bare hindre at den glir ut på slippen. Som andre skriver, er noen tørn rundt et eller to rundholt -som tåler det- tilstrekkelig, samtidig som du får tatt opp slakk. Du bør prøve dette ut ved å ta de tørn du tror er nok, ta opp slakk og fire av slippvogna. Da ser du også hvordan båten reagerer på vogna. Pass på å holde armer og bein vekk fra tauet og bruk hansker! Ellers kan man jo lure på hvorfor du føler behov for sikringstauet. Er slippen så dårlig burde du finne deg en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hvilken lengde er det på slippen? Med andre ord, hvilken lengde trenger du på sikringstauet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Medusa Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Om vogna skulle rase ut så vil den nok få noe fart før vi får stoppet den med sikringstauet. Dermed så vil det bli et rykk som er mye større enn den belastninga som vil være på tauet når vogna står i ro. I tillegg liker jeg å overdimensjonere slik at jeg føler meg trygg. Hele lengden på banen er 30 meter. Det hele er nytt, men alt, inkludert vinsja, er selvproduser så man vet aldri. Man kan få brekasje i vinsj, blokker, innfestninger, osv. Som sakt, jeg liker å være sikker, så derfor sikringstauet... Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Men 4 ganger behovet da! hvor bratt er den slippen?? 90 grader eller noe? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Håp Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hvis du liker å overdimensjonere gjelder vel det for slippen også? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Har du vurdert et alternativ til sikringstau? Tenker på en "mekanisme" som sørger for at vogna ikke kan trille bakover. Vanskelig å være mer konkret uten å ha sett ditt system, men kan prøve: Hva hvis vogna sleper en 2X4 (eller noe annet solid) etter seg på tvers av skinnegangen, like bak hjulene. Dersom tau/wire skulle ryke, så vil denne fungere som en "stoppkloss" slik at vogna ikke går baklengs. Kanskje du vil konstruere noe i metall, eventuelt kombinasjon av metall/gummi (styrke og friksjon), men prinsippet er i alle fall skissert. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Håp Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Om vogna skulle rase ut så vil den nok få noe fart før vi får stoppet den med sikringstauet. Dermed så vil det bli et rykk som er mye større enn den belastninga som vil være på tauet når vogna står i ro. Forstår det slik av utgangspunktet for tråden at det er dette rykket du er redd for. Så hvis du hele tiden får tatt inn slakken og kan stoppe båten umiddelbart - altså uten et stort rykk - er dette ikke en problemstilling. Hvis du får et så stort rykk som du frykter, vil det uten tvil oppstå skader på vogn, båt og/eller personer. Da ville jeg latt være å bruke sikringstau og heller la båten gå på sjøen igjen. Så begrenser skaden seg kanskje til at slippvogna hopper av... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ja, enig Tipper farten på vogna ikke blir særlig stor før den når sjøen heller. Lengden på skinnegangen er 30 meter (kanskje mindre ved flo?), og høyden er kanskje i praksis 1-2 meter på flo sjø. Man kan regne ut farten den vil få uten friskjon. Det skulle bli det samme uavhengi av vekt tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hei Mekanisk lås som låser mot tau øyeblikkelig brukes til fallsikring. Her finner du et bilde http://www.lexow.no/default.asp?Product=137791107 Dette er noe de fleste leverandører av fallsikring har, og de finnes for tau opptil 20 mm. Et alternativ der du ikke får så mye tauverk rundt beina vil være å lage "slakkbrems" på vogna. Da fester du trekkwiren i vogna på en bjelke som ligger i lengderetninga av vogna. Bjelken hengsles med en bolt ca 1/3 fra trekkenden. Med stram wire ligger den horisontalt, men hvis wiren blir slakk/ryker tipper bakenden ned i bakken og stopper vogna. Lengde og vekt på bakenden må tilpasses vogna og hvor mye slakk du vil tillate før den skal låse. Dette vil virke både på vei opp og ned. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Medusa Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Bremseklossene til "Snekker'n" og låsebjelken til "mons" skal jeg sannelig vurdere. Takker for konstruktive svar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.