Jump to content

Hvordan få til hurtiglåsing av tau?

Medusa

Recommended Posts

Når jeg trekker opp båten på slippen benytter jeg et sikkerhetstau i fall noe galt skulle skje med vinsja eller annet, så ikke båten raser ut igjen.

Sikkerhetstauet drar vi opp manuelt i takt med vinsja og må hele tiden være parat til å gjøre det fast hvis noe skulle skje.

Finnes det hurtiglås for tau som låser tauet om det går den gale veien, eller kan man lage til noe slikt?

Tauet er av ganske stor dimensjon, ca 40-50mm.

DU kan bruke en prussik-knute, som brukes i klatring der man ikke bruker klemme. Det er en kort slynge, ca. 1 m. der endene er kyttet sammen av 5-6 mm. tau. Søk litt på nettet så finner du mange bilder av knuten. Her er et:

prussik.gif

I andre enden av slyngen fester du sikkerhetstauet. Denne knuten skal kunne gli langs tauet, men lser seg hvs den belastes. Teuet den glir langs bør nok være flettet.

Jeg er sløv ang sikkerhetstau, men en gang fikk jeg det for meg å bruke det. Om det var for slippen var litt brattere enn den jeg vanligvis benytter eller hva vet ikke jeg. Men da båten var nesten helt oppe på hengeren, hørte jeg et høyt sprakende smell, og båten tok fart og bykset bakover, men stoppet heldigvis i tauet jeg hadde viklet rundt vinsjtårnet og holdt i hånda. Sømmen på vinsjbåndet som holder kroken hadde plutselig revnet og kun kroken hang igjen på båten. Nå har jeg vinsj med solid wire...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det var da en voldsom dimensjon du benytter til sikringstau, Medusa? 40-50 mm er lite håndterlig og f.eks 44mm Danline kan du jo henge 4 av din båt med slippvogn i før du kommer opp i bruddlast.

Med 26 mm har du fortsatt dobbel bruddlast i forhold til vekt, og du skal jo ikke henge båten i det, bare hindre at den glir ut på slippen.

Som andre skriver, er noen tørn rundt et eller to rundholt -som tåler det- tilstrekkelig, samtidig som du får tatt opp slakk. Du bør prøve dette ut ved å ta de tørn du tror er nok, ta opp slakk og fire av slippvogna. Da ser du også hvordan båten reagerer på vogna. Pass på å holde armer og bein vekk fra tauet og bruk hansker!

Ellers kan man jo lure på hvorfor du føler behov for sikringstauet. Er slippen så dårlig burde du finne deg en annen.

Om vogna skulle rase ut så vil den nok få noe fart før vi får stoppet den med sikringstauet. Dermed så vil det bli et rykk som er mye større enn den belastninga som vil være på tauet når vogna står i ro. I tillegg liker jeg å overdimensjonere slik at jeg føler meg trygg.

Hele lengden på banen er 30 meter.

Det hele er nytt, men alt, inkludert vinsja, er selvproduser så man vet aldri. Man kan få brekasje i vinsj, blokker, innfestninger, osv.

Som sakt, jeg liker å være sikker, så derfor sikringstauet...

Har du vurdert et alternativ til sikringstau?

Tenker på en "mekanisme" som sørger for at vogna ikke kan trille bakover.

Vanskelig å være mer konkret uten å ha sett ditt system, men kan prøve:

Hva hvis vogna sleper en 2X4 (eller noe annet solid) etter seg på tvers av skinnegangen, like bak hjulene.

Dersom tau/wire skulle ryke, så vil denne fungere som en "stoppkloss" slik at vogna ikke går baklengs.

Kanskje du vil konstruere noe i metall, eventuelt kombinasjon av metall/gummi (styrke og friksjon), men prinsippet er i alle fall skissert.

Buster X med Yamaha 70

Om vogna skulle rase ut så vil den nok få noe fart før vi får stoppet den med sikringstauet. Dermed så vil det bli et rykk som er mye større enn den belastninga som vil være på tauet når vogna står i ro.

Forstår det slik av utgangspunktet for tråden at det er dette rykket du er redd for. Så hvis du hele tiden får tatt inn slakken og kan stoppe båten umiddelbart - altså uten et stort rykk - er dette ikke en problemstilling.

Hvis du får et så stort rykk som du frykter, vil det uten tvil oppstå skader på vogn, båt og/eller personer. Da ville jeg latt være å bruke sikringstau og heller la båten gå på sjøen igjen. Så begrenser skaden seg kanskje til at slippvogna hopper av...

Hei

Mekanisk lås som låser mot tau øyeblikkelig brukes til fallsikring. Her finner du et bilde http://www.lexow.no/default.asp?Product=137791107

Dette er noe de fleste leverandører av fallsikring har, og de finnes for tau opptil 20 mm.

Et alternativ der du ikke får så mye tauverk rundt beina vil være å lage "slakkbrems" på vogna. Da fester du trekkwiren i vogna på en bjelke som ligger i lengderetninga av vogna. Bjelken hengsles med en bolt ca 1/3 fra trekkenden. Med stram wire ligger den horisontalt, men hvis wiren blir slakk/ryker tipper bakenden ned i bakken og stopper vogna. Lengde og vekt på bakenden må tilpasses vogna og hvor mye slakk du vil tillate før den skal låse.

Dette vil virke både på vei opp og ned.

Lykke til

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...