Superkul Startet 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2008 gøy detta med poll og få en oversikt hva som brukes .... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BMP Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Du har jo glent de beste kartene Nå må du skjerpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 gøy detta med poll og få en oversikt hva som brukes .... Hva med kartprogramene, TIKI; Seaclear,Telchart, MaxSea, Fugawi danske/svenske /norske Levende sjø. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 har du : c map [ 8 ] [30.77%] bluechard [ 6 ] [23.08%] raytech rns v6.1 [ 4 ] [15.38%] fugawi navionics [ 2 ] [7.69%] navionics nav planer [ 1 ] [3.85%] pc planer c map [ 3 ] [11.54%] winchart neptun standard [ 1 ] [3.85%] winchart neptune pro [ 1 ] Har man ingen av disse må man krysse av på et eller flere likevell? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 gøy med poll men alltids noe man skulle gjort anderledes/glemt sukk Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BMP Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Ja og ingen av de overnevnte kartformater vil fungere på Olex, Seapro eller Transas for og nevne noen skikkelige systemer. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 di beste kartene er vel tatt med - c map og bluchart ruler markedet tror jeg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
BMP Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Det var en gang. Men nå etter at det begyner og komme krav til EKTIS på kartsystemene er det nokk bare kart utgit av nasjonale kartverk på s57 format som gjeler. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 di beste kartene er vel tatt med - c map og bluchart ruler markedet tror jeg Spørst om ikke du bør ta en kikk på markedet igjen Du må ha med Navionics som kartsystem, ikke bare planleggingsprogrammet i pollen din. Navionics brukes av Raymarine, Lowrance, Humminbird, Eagle, Geonav og kan også brukes på Furuno Navnet VX2. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Det var en gang. Men nå etter at det begyner og komme krav til EKTIS på kartsystemene er det nokk bare kart utgit av nasjonale kartverk på s57 format som gjeler. Neida. Andre lagringsformat kan fint brukes. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Navionics brukes av Raymarine, Lowrance, Humminbird, Eagle, Geonav og kan også brukes på Furuno Navnet VX2. Jeg har Navionics/Humminbird. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Det var en gang. Men nå etter at det begyner og komme krav til EKTIS på kartsystemene er det nokk bare kart utgit av nasjonale kartverk på s57 format som gjeler. hva er ektis Jeg har Navionics/Humminbird. så enkelt kan man svare siden jeg glemte så mye..... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Enzo Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Kartplotter Ray C80 Kartplotter/ekkolodd har dybdemåler ja PC med kart/GPS aldri eid men vurderer det om jeg finner tak i programvare billigere enn 5-6000.- som gjør PC bedre enn plotter Fremoverseende ekkolodd høres kjekt ut men det er vel rimelig unødvendig Papirkart japp det er det vi bruker til navigasjon kartsystem Navionics gold XL3 ? Radar unødvendig til vårt bruk i dag men om vi kommer oss avgårde på langtur så kanskje AIS totalt unødvendig har jeg kommet fram til Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Nautic path er et elektronisk kart som er aktuell for de som bruker Lowrance/Eagle sine kartplotter. Jeg kjøpte en Lowrance kartplotter for et par måneder siden med Navionics XL for Norge Sør og Nautic Path for hele Storbritannia. (Plotteren kom med Nautic Path som pakkedeal fra England) Jeg såg litt på Nautic Path rundt Shetland område og sammenliknet med Navionics (som også dekket Shetland) og må si at Nautic Path såg veldig bra ut - selv om det var veldig billig. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Salt Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Svaralternativene for papirkart var da litt sære; "bare papirkart og IKKE ønsker annet ja nei" Hva skal "nei" bety her, da? At man ikke har papirkart i det hele tatt? Jeg tolket det velvillig til at "nei" omfatter at man har papirkart i tillegg til elektronikk. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
JRK Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Hei, Det mangler fremdeles noen alternativer kartplotter/echolodd/radar og C-map. C-map kan være CM93, CF95, C-max, og det finnes enda et par varianter. Dette er viktig for sammenligningens skyld, da detaljhetsgrad og nøyaktighet er svært forskjellige. Har selv Raymarine C80 kartplotter med radar og echolodd, samt ecdis kartmaskin som er fastmontert. Det skal nevnes at jeg har brukt PC i 10 år og plotter bare en sesong. Men jeg er av typen som setter meg rimelig godt inn i hvordan elektronikken fungerer. Plotteren og PC er koplet sammen slik at de kan utveksle data om nødvendig, men de er oppsatt med hver sin GPS sensor slik at de er uavhengig av hverandre. Ser disse fordelene med plotteren: Egner seg bedre for utendørs montasje Mer lyssterk. Radar overlay. Lavere brukerterskel for de enkleste funskjonene Ser disse fordelene med PC/kartmaskin Kjappere oppdatereinger av kartbilde og båtens posisjon i kartet. Større oppløsning i kartet Større skjerm (vesentlig for mitt bruk) Mye enklere å konfigurere (Mange flere innganger for NMEA utstyr) Enklere å legge inn ruter Enklere å skifte kartprogram og kartdata Enklere å å operere om man går litt dypere i menyene (PC er mer intiutivt) Personlig liker jeg bedre å operere med mus og minikeyboard Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Har selv Raymarine C80 kartplotter med radar og echolodd, samt ecdis kartmaskin som er fastmontert. Det skal nevnes at jeg har brukt PC i 10 år og plotter bare en sesong. Hva er en kartmaskin for noe ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Det kan da umulig bli noe EKTIS med en kartmaskin. Det er da vitelig krav til to separate og adskilte anlegg som begge skal være Ektis godkjente og ha separate strømforsyninger og navigasjonssensorer. Daførst blir det EKTIS. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Hva er en kartmaskin for noe ? Du får unnskylde språkbruken min, men det er rett å slett en PC. Grunnen til at jeg kaller det kartmaskin er at den er laget spesielt for båtbruk og brukes kun til kartsystem. Liten EMC tett kasse. Drivspenning 12-24 Volt. Relativ liten prosessor, slik at den ikke trenger vifte. Ser at noen bruker begrepet EKTIS her. Regner med at vedkommende mener ECDIS. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Kartmaskin fra SAM. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Det kan da umulig bli noe EKTIS med en kartmaskin. Det er da vitelig krav til to separate og adskilte anlegg som begge skal være Ektis godkjente og ha separate strømforsyninger og navigasjonssensorer. Daførst blir det EKTIS. Hei for de som har interresse kan de jo lese her på wikipedia hvilke krav som gjelder for ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) http://en.wikipedia.org/wiki/ECDIS. Veldig enkelt forklart er dette em PC med mange serielinjeinnganger, gjerne 8, der man kan lese navigasjonsdata som: GPS, Radar, AIS, Vind, Gyro (Heading), Speedlog osv på NMEA format. Disse dataene kan du ta med inn i kartbilde, slik at både eget og andre fartøy angis. Du kan få frem vektorer for heading og sann kurs slik at du kan kompansere for sidevind og korrigere kursen for dette underveis, slik at totalt utseilt distanse blir kortere. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Når det kommer til og henvise til hva som er godkjent som EKTIS eller ikke tror jeg ikke Wikipedia er noen serlig pålitelig kilde da hven som helst kan legge in hva som helst der. Det er nokk bedere og forholde seg til resulusjonene til IMO. Har forøvrig prosjektert og instalert noen slike anlegg og det er nokk mer ommfattende en mann slulle tro om systemet som sådan skal bli EKTIS godkjent. I tilegg til at hardvare og softvarte skal være godkjent må også kartene som brukes være godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 ...... Har forøvrig prosjektert og instalert noen slike anlegg og det er nokk mer ommfattende en mann slulle tro om systemet som sådan skal bli EKTIS godkjent. ..... Etter at man har prosjektert og installert noen slike anlegg ville det være naturlig å vite at det skrives ECDIS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marwin Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Men TelChart var IKKE med her OK da, etter som jeg har Telchart med C-map, stemte jeg C-map.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.