motor Startet 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Båten vises feil på plotterbildet..For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Jeg har nå en Huminbird 757c med Navionics kart. Jeg opplever at båtens passering av staker ol. ikke samsvarer helt med virkeligheten. Dvs jeg rekker å passere staken med 5-10meter før plotteren tegner inn passering. Kan ikke huske at jeg opplevde det samme med min gamle Humminbird som hadde c-map kart. Noen som kjenner til eller har lignende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Lagt inn rett kartdata? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Har ikke lagt inn noen data. Trodde kartbrikken og plotteren ordna dette sjøl. Mulig det er noe jeg skulle ha gjort i så måte? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Måtte iallefall det på min Eagle-plotter med Navionics kart Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Hadde nøyaktig samme problem med min Garmin 520 i fjor. Kunne kjøre langs land f.eks., mens båten vistes i plotterkartet 50-100m feil. Det viste seg og være programfeil i en serie plottere i fra Garmin,s nye 4 og 5 serie. Fikk byttet i ny, og fungerte perfekt deretter. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Hva er det du gjør da. Detta har jeg ikke peiling på og mulig jeg ikke har lest bruksanvisningen som jeg burde. Trodde jeg ikke trengte å lese den. Siden menyoppbyggingen ol. er nesten lik på den nye som den gamle Huminbirden. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Hva er det du gjør da. Ja si det.... . Nå har jo ikke jeg samme plotter, men jeg gjorde jobben i sommer, og mener helt bestemt at det kom opp ett spørsmål ett sted. Har ikke bruksanvisningen her heller...... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Ok. Jeg får ta en nermere titt i bruksanvisningen når jeg drar ut på hytta til nyttårsaften. Men om det ikke er noe jeg kan gjøre selv. Hva synes dere er normalt. Bør ikke båten avtegnes ved siden av staken i korrekt sted/tid. Hva er akseptabelt avvik osv. Og, er det noen som hvet om det er mulig å "krympe" båtstørrelsen som avtegnes. Synes det er nokså stor. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Kan det være at den oppdaterer seg ca. en gang i sek??Med litt fart på båten ligger den foran plotteren?? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Mulig. Men dette oppleves også i lavere hastigheter,5-10knop. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Har sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2008 Det skyldes nok hovedsakelig at kartet du har ikke er korrekt. Sjøkartverket skriver dette om elektroniske kart/plottere: "Grunnlag for elektroniske kart som finnes på markedet er enten hentet fra eksisterende sjøkart eller direkte fra databaser for elektroniske kart som er basert på digitalisering/scanning av sjøkart. Grunnlaget vil i de fleste tilfeller bygge på sjømålingsdata hvor posisjoneringsnøyaktigheten er dårligere enn det som i dag er mulig ved bruk av moderne posisjoneringssystemer. I tillegg vil unøyaktigheter som følge av redaksjonelle tilpasninger, konstruksjonsunøyaktigheter i kartgrunnlaget, datumtransformasjoner, unøyaktighet i digitalisering etc her bli de samme også i de elektroniske kartene. Det betyr at for eksempel GPS eller DGPS systemer gir brukeren en posisjoneringsnøyaktighet som overstiger posisjoneringsnøyaktigheten i kartgrunnlaget." Altså, den posisjonen plotteren din viser (lengde/breddegrad) er riktig, men kartet som båten din plottes på er feil. M.a.o. Hadde de som tegnet kartene hatt GPS mottakere med stor nøyaktighet, hadde kartet blitt korrekt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
motor Svart 27.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Takk til Hafrsfjord for mail med brukerveiledningen til Eagle plotter. Skal se på dette nå når jeg drar ut til hytta/båten. Er det endringsmulighet på disse plotterne så harmonerer jo også dette med komentaren til GeirT, siden det vel er datumtransformasjoner vi kan "kalibrere". Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Du kan ikke "kalibrere" datum, det er et valg du gjør i menyen som forteller plotteren hvilket format kartet som brukes i plotteren har. Vanligvis er det WGS84 på de fleste elektroniske kartene. Utover dette resulterer også dette til feilvisning: - Kartene er tegnet feil (flere årsaker) - Stor unøyaktighet (Høy HDOP) på GPS'en på det tidspunktet du har feilen. (Dårlig satellitt fix/forhold) F.eks. er en holme/skjær 50m feil i kartet og det i tillegg er 50m nøyaktiget på GPS'en kan resultatet bli inntil 100m feil visning på plotteren. Unøyaktigheten for kart er størst utenfor og minst i oppmerket skipsled. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
avmønstret5 Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Det handller klart om det som Geir T skriver. Jeg har C-map i min plotter og har aldri opplevd dette i nordiske fravann (det betyr at vi har godt grunnlagsmateriale, men gir ingen garanti) I Middelhavet, som jeg har seilt en del, har jeg flere ganger "gått over" stokk og stein og vært lang inne i landet. Det er grei å ha i bakhodet når en seiler i litt mere ukjente farvann, stol aldri helt på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 27.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Da har jeg funnet fram bruksanvisningen til min Gamle Huminbird NS-25 som forklarer litt om dette med Kartdatum. Skal sjekke nå til uka om denne er i samsvar med korrekte data på kartet i forhold til plotteren. Det ser jo ut til å være enkelt å sjekke dette,evnt. endre. Men som noen av dere sier så er det trolig ikke dette som er årsaken. Jeg skal skifte båt til våren og da blir det også trolig ny plotter igjen. Selger vel med den gamle selv om den var ny i sommer. Det kunne i den sammenheng være interesangt å høre deres erfaring med andre plottere/kart om disse hvor store avvik dere opplever med hensyn til faktisk plassering/posisjon mot hva plotterbildet gjengir. Min tidligere NS-25 var tilnermet 100% korrekt i de farvann jeg var. Hvor stort avvik kan man akseptere? Får jeg ikke til bedring på min 757c så har jeg litt lyst til å reklamere til Belanor. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Jeg bruker Navionics Gold (2006) og Lowrance Global Map 5000C plotter. Brukte plotteren som "hovedkart" fra Førde til Sandnessjøen for et par år siden. Merket ingen avvik på de ca 300 Nm. Har også testet lokalt i trange farvann, mot staker og merket o.l. Plotteren har vist så riktig at jeg mener kartene må være basert på oppdaterte digitale kart. Mulig jeg tar feil, men spiller jo ingen rolle så lenge jeg ikke merker noe avvik. (Tidligere versjon av Navionics Gold viste noe avvik). Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Har heller aldti merket noe avvik av betydning på Navionics Gold . Staker, holmer og skjer passeres nærmest "på meteren". Bruker Eagle IntelliMap 642c iGPS. Den ene gangen plotteren ikke har fungert regner jeg med at var selvforskyldt etter å ha rotet inne i menyene . Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Navionics inngikk avtale allerede i 2005 om bruk av siste tilgjengelige digitale kart data. Skal du ha bedre grunnlagsmateriale enn dette må du begynne med egne sjøkartoppmålinger. Navionics begynte å ta i bruk det elektroniske materialet i 2005, da de inngikk avtale med Sjøkartverket. Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin. The S57 data provided by the NHS is based on their most recent surveys and is the basis for the Norwegian paper chart production and updates. The use of S57 data, in conjunction with data from digitized paper charts where S57 is not available, provides the best quality data for Navionics cartography. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Funnet noen løsning på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Løsningen er ikke annet enn å ha riktig kartdatum, og dernest oppdatert kartbrikke. Men stol ikke blindt på dette. Kryssreferanse mot kart/terreng er viktigst. Erfaringene fra seilaser man har hatt kan fortelle mye. men har dere gått i leden eller utenfor ? Innenfor leden er kartene som regel riktig. Det er utenfor jeg ville jeg ikke vært sikker. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Nå var det vel det jeg ymtet frampå om i første innlegget , men siden - motor - skulle teste ut tipsene han fikk, i nyttårshelga så hadde det jo vert moro å høre om han fant noe løsning på problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Viser igjen denne. Kart kan være svært feil. Og de kan være svært gode. Jeg er imidlertid ikke så gal at jeg går innaskjærs på kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 4.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Funnet noen løsning på problemet (Akkurat kommet hjem fra hytta nå) Nei egentlig ikke, men iflg. brukermanual så skulle jeg ha fått forespørsel om å akseptere oppdatering når jeg satte inn MMC/SD karbrikken. Jeg kan ikke huske at jeg fikk et slikt valg da dette ble puttet inn. Iflg. brukermanualen så er det via denne alle oppdateringer på plotteren skal gjøres. Kartdatum skulle oppdateres automatisk når brikken ble satt inn. Akkurat nå står båten på land i garage med blikktak, så jeg får heller ikke sjekket alle menyvalg. (tar ikke inn satelitter). Får vel ta meg en prat med Belanor å høre hva de mener der om avviket. Mulig de har en brikke med oppdateringer som kan løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2009 Jeg har nå snakket med Belanor og de har anbefalt med å "nullstille" apparatet. De har ikke vært borti at det skal være slike unøyaktigheter på disse plotterne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.