Jump to content

Humminbird 757c med Navionic. Båten vises feil på plotterbildet.

motor

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Båten vises feil på plotterbildet..

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Jeg har nå en Huminbird 757c med Navionics kart. Jeg opplever at båtens passering av staker ol. ikke samsvarer helt med virkeligheten. Dvs jeg rekker å passere staken med 5-10meter før plotteren tegner inn passering. Kan ikke huske at jeg opplevde det samme med min gamle Humminbird som hadde c-map kart. Noen som kjenner til eller har lignende erfaringer?

Ok. Jeg får ta en nermere titt i bruksanvisningen når jeg drar ut på hytta til nyttårsaften. Men om det ikke er noe jeg kan gjøre selv. Hva synes dere er normalt. Bør ikke båten avtegnes ved siden av staken i korrekt sted/tid. Hva er akseptabelt avvik osv.

Og, er det noen som hvet om det er mulig å "krympe" båtstørrelsen som avtegnes. Synes det er nokså stor.

Det skyldes nok hovedsakelig at kartet du har ikke er korrekt.

Sjøkartverket skriver dette om elektroniske kart/plottere:

"Grunnlag for elektroniske kart som finnes på markedet er enten hentet fra eksisterende sjøkart eller direkte fra databaser for elektroniske kart

som er basert på digitalisering/scanning av sjøkart. Grunnlaget vil i de fleste tilfeller bygge på sjømålingsdata hvor posisjoneringsnøyaktigheten

er dårligere enn det som i dag er mulig ved bruk av moderne posisjoneringssystemer.

I tillegg vil unøyaktigheter som følge av redaksjonelle tilpasninger, konstruksjonsunøyaktigheter i kartgrunnlaget, datumtransformasjoner,

unøyaktighet i digitalisering etc her bli de samme også i de elektroniske kartene.

Det betyr at for eksempel GPS eller DGPS systemer gir brukeren en posisjoneringsnøyaktighet som overstiger posisjoneringsnøyaktigheten i kartgrunnlaget."

Altså, den posisjonen plotteren din viser (lengde/breddegrad) er riktig, men kartet som båten din plottes på er feil.

M.a.o. Hadde de som tegnet kartene hatt GPS mottakere med stor nøyaktighet, hadde kartet blitt korrekt.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du kan ikke "kalibrere" datum, det er et valg du gjør i menyen som forteller plotteren hvilket format kartet som brukes i plotteren har.

Vanligvis er det WGS84 på de fleste elektroniske kartene.

Utover dette resulterer også dette til feilvisning:

- Kartene er tegnet feil (flere årsaker)

- Stor unøyaktighet (Høy HDOP) på GPS'en på det tidspunktet du har feilen. (Dårlig satellitt fix/forhold)

F.eks. er en holme/skjær 50m feil i kartet og det i tillegg er 50m nøyaktiget på GPS'en

kan resultatet bli inntil 100m feil visning på plotteren.

Unøyaktigheten for kart er størst utenfor og minst i oppmerket skipsled.

Geir :seeya:

Det handller klart om det som Geir T skriver.

Jeg har C-map i min plotter og har aldri opplevd dette i nordiske fravann (det betyr at vi har godt grunnlagsmateriale, men gir ingen garanti) I Middelhavet, som jeg har seilt en del, har jeg flere ganger "gått over" stokk og stein og vært lang inne i landet. Det er grei å ha i bakhodet når en seiler i litt mere ukjente farvann, stol aldri helt på plotteren.

Da har jeg funnet fram bruksanvisningen til min Gamle Huminbird NS-25 som forklarer litt om dette med Kartdatum. Skal sjekke nå til uka om denne er i samsvar med korrekte data på kartet i forhold til plotteren. Det ser jo ut til å være enkelt å sjekke dette,evnt. endre.

Men som noen av dere sier så er det trolig ikke dette som er årsaken.

Jeg skal skifte båt til våren og da blir det også trolig ny plotter igjen. Selger vel med den gamle selv om den var ny i sommer.

Det kunne i den sammenheng være interesangt å høre deres erfaring med andre plottere/kart om disse hvor store avvik dere opplever med hensyn til faktisk plassering/posisjon mot hva plotterbildet gjengir. Min tidligere NS-25 var tilnermet 100% korrekt i de farvann jeg var.

Hvor stort avvik kan man akseptere? Får jeg ikke til bedring på min 757c så har jeg litt lyst til å reklamere til Belanor.

Jeg bruker Navionics Gold (2006) og Lowrance Global Map 5000C plotter. Brukte plotteren som "hovedkart" fra Førde til Sandnessjøen for et par år siden. Merket ingen avvik på de ca 300 Nm. Har også testet lokalt i trange farvann, mot staker og merket o.l. Plotteren har vist så riktig at jeg mener kartene må være basert på oppdaterte digitale kart. Mulig jeg tar feil, men spiller jo ingen rolle så lenge jeg ikke merker noe avvik.

(Tidligere versjon av Navionics Gold viste noe avvik).

Navionics inngikk avtale allerede i 2005 om bruk av siste tilgjengelige digitale kart data.

Skal du ha bedre grunnlagsmateriale enn dette må du begynne med egne sjøkartoppmålinger. :wink:

Navionics begynte å ta i bruk det elektroniske materialet i 2005, da de inngikk avtale med Sjøkartverket.

Formal Agreement with Norwegian Hydrographic Service for S57 Data

Navionics and the Norwegian Hydrographic Service (NHS) recently finalized an agreement for the production of electronic marine charts in Navionics proprietary format using NHS S57 official digital chart data. This agreement was achieved thanks to the joint efforts of the Norwegian Hydrographic Service, Navionics and Belamarin.

The S57 data provided by the NHS is based on their most recent surveys and is the basis for the Norwegian paper chart production and updates. The use of S57 data, in conjunction with data from digitized paper charts where S57 is not available, provides the best quality data for Navionics cartography.

Løsningen er ikke annet enn å ha riktig kartdatum, og dernest oppdatert kartbrikke.

Men stol ikke blindt på dette. Kryssreferanse mot kart/terreng er viktigst.

Erfaringene fra seilaser man har hatt kan fortelle mye. men har dere gått i leden eller utenfor ?

Innenfor leden er kartene som regel riktig. Det er utenfor jeg ville jeg ikke vært sikker.

Geir

Funnet noen løsning på problemet

(Akkurat kommet hjem fra hytta nå)

Nei egentlig ikke, men iflg. brukermanual så skulle jeg ha fått forespørsel om å akseptere oppdatering når jeg satte inn MMC/SD karbrikken. Jeg kan ikke huske at jeg fikk et slikt valg da dette ble puttet inn. Iflg. brukermanualen så er det via denne alle oppdateringer på plotteren skal gjøres. Kartdatum skulle oppdateres automatisk når brikken ble satt inn.

Akkurat nå står båten på land i garage med blikktak, så jeg får heller ikke sjekket alle menyvalg. (tar ikke inn satelitter).

Får vel ta meg en prat med Belanor å høre hva de mener der om avviket. Mulig de har en brikke med oppdateringer som kan løse problemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...