Jump to content

Størrelse på skillerelè ved montering av ny ekstern regulator

TideRace

Recommended Posts

Jeg har planer om å montere en høyeffektsregulator på dynamoen.

Dynamoen er en Hitachi 80A (Yanmar 6LP).

Det er 2 batteribanker; 3x102Ah (forbruk) og 1x102Ah (start).

Mellom forbruk- og startbank sitter et Bosch skillerelè som er merket 75A.

Relèet kobler sammen start- og forbruksbank for lading med styring fra D+ (takker for forklaringen, Ingar :)

Er det nødvendig å sette inn et større skillerelè dersom jeg skifter til en mer effektiv regulator?

Finnes det en formel/ tabell som spesifiserer nødvendig størrelse/ kapasitet?

Her er noen data hentet fra en nettside som spesifiserer Bosch-relèet:

General Specifications Part Number: 0 332 002 156

Voltage: 12 V

Form: SPST

Enclosure: Standard cover w/bracket

Suppression: Parallel and series diodes

Contact Material: Silver Nickel

Life Tests Resistive Load - N/O: 75 A - 100,000 cycles

Resistive Load - N/C: n/a

Motor Load - N/O: 60 A (250 A In-rush)- 40,000 cycles

Motor Load - N/C: n/a

Lamp Load - N/O: n/a

Lamp Load - N/C: n/a Mechanical Life: 1,000,000

Coil Specifications Coil Operating Current: 290 mA

Equivalent Coil Resistance: 46 +/- 3 ohm

Pull-in Voltage: <= 8.0 V

Drop-out Voltage: 1.5 - 4.0 V

Operating Conditions Operating

Temperature: -40 C to +100 C Humidity Test: 95% for 7 days

Salt Spray Test: 144 hours Dust Test: 8 hours

Du har vel laing fra dynamo tilkoblet den største batteribanken og da vil det ikke gå mye strøm til startbatteriet. Det er jo avhengig av hvor mye startbatteriet er nedtappet, men på den størrelsen du har på startbatteri vil det nok ikke lage problem for releet.

Bruker du startbatteriet bare til start og motoren starter lett, vil det nok bli mer vannforbruk. Det er viktig med kontroll.

Motoren er en Yanmar 6 LPA-STP som er ekstremt lettstartet, så her ligger det ikke mye strømforbruk.

I tillegg er baugpropell og vinsj koblet mot startbatteriet.

Disse brukes imidlertid kun etter at motor startet,

slik at belastningen er fordelt på alle 4 batterier via skillerelèet

samt at lading er påbegynt.

Dynamo B+ er som du nevner koblet direkte til forbruksbank med 50kv.-kabel,

og det går 35kv.-kabel mellom forbruksbank-relè - startbatteri.

Regulatoren blir en PDAR, Balmar, e.l. som burde regulere ladingen slik at vanntapet er minimalt.

Dette er en forutsetning da batteriene er 4 x lukkede Delphi Feedom 102 Ah som ikke kan etterfylles.

Etter at du har startet motoren i hjemmehavnen er alle batteriene koblet sammen. Bruk av baugpropell vil heller ikke tappe batteriene noe særlig, siden du da har alle innkoblet.

PDAR har innstilling for ulike spenninger, i tillegg kan den gå over til vedlikeholdslading. Dette kan være gunstig på lengre turer. De andre regulatorene kjenner jeg ikke så godt.

Mål strømmene etter oppstart i uthavn og se hva som skjer ved bruk av baugpropell og vinsj. Et tangamperemeter er godt egnet til dette formålet. (Biltema 600A).

Skal ikke si at releet ikke vil klare det, men jeg har vært i et par båter med slikt rele og tilsvarende utstyr, hvor releet har smeltet. All strøm du bruker fra startbatteri, må tilføres igjenn gjennom dette releet. Dynamoen som leverer til forbruksbatteriet, og strøm fra forbruksbanken, vil flyte gjennom dette releet for å gjevne ut startbatteriet, når du bruker vinsj og thruster.

Releet er en rimelig løsning som godt kan virke lenge, men min anbefaling(og hva jeg selv ville gjort), er å bruke et mye kraftigere rele, for å ha det mest mulig problemfritt.

Jeg har montert noen av disse hos bekjente: http://www.bepmarine.com/300Amp-Voltage-Se...70.html#details

Styres etter spenningen på batteribankene. Kan også styres av og på manuelt. Kan også styres manuellt elektrisk med impuls, og da ligger den inne i 10min.

Vanlig rele på denne størrelsen, har jeg ikke sett etter, men vil tro at feks Mastervolt eller et truckverksted har slikt.

Redigert: ser det var samme zach viste til når linken funket.

Oppfølging:

Jeg søkte etter BEP i titler her på BP, og fikk følgende svar: BEP.

Jeg har et 100 Amp BEP, og dynamoen er koblet til startbatteriet. Mao. slik som skjema av oppkoblingen viser. Releet kobler inn begge batteribankene når spenningen på startbatteriet = 13,7 volt. Og skiller batteriene når startbatteriet er nede på 12,8 volt (jf. spes.). Jeg har baugpropell koblet til start, og tror at releet kobler ut ved bruk av baugpropellen fordi spenningen faller til under 12,8 volt. Da kan 120 Amp BEP rele være stort nok. Det har i alle fall ikke vært noe problem med releet hittil, men kjører baugpropellen sjelden over 3-5 sekunder. Med 300 Amp bør det ikke være problem uansett.

Siden det er noen som mener at releet ditt er for lite, kunne det være til hjelp å få opplysninger om hvor mye strøm baugpropell og vinsj trekker. Da vil du får bedre råd og mer i forhold til utstyret du har.

Største belastningen på et rele er ved utkobling av strøm. Innkobling av strøm sliter ikke så mye på releet og aller minst når det bare leverer strøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...