Jump to content

Teaken innvendig i båt.

sirius

Recommended Posts

Hei. Skal no til a behandle teaken innvendig i båten min, nytt som gammelt. Men, er det noen som har en formening om hva som bør brukes. Teaken er delvis heltre og delvis finer, noe er behandlet fra før og en hel del er nytt ( hovedsakleg fineren ). HVA ER BEST Å BRUKE!!!!!

:flag:

mvh

Geir J

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Men hva bruker man hvis man vil ha en silkematt overflate?

Matt lakk.

Har brukt dette og det er like fint ennu, ble lakket i 96'

Har ikke gjort annet en vanlig vasking. Dette gjelder treverk som ikke er utsatt for mye fukt.

Sistnevnte må gjerne pusses og lakkes med et par tre år mellomrom.

http://home.no.net/berbmo/nye/101_0107.JPG

http://home.no.net/berbmo/nye/101_0106.JPG

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Ja, jeg skjønner at jeg må bruke matt lakk, men jeg lurte mer på om gamle ringrever hadde noe de sverget til når det gjaldt å få teaken halvmatt. Originalt er interiøret lakkert i en matt finnish. Jeg har lagt til noen bokhyller og en ekstra benk i pantryet. Dette har jeg (dessverre) lakkert så det skinner mer enn månen (nydelig fullmåne - nesten - i Stavanger i kveld) Jeg har fått mye skryt for at det er så blankt, men jeg synes altså det er finere med halvmatt.

Vil det fungere å slipe/vannslipe den blanke lakken for å få den halvmatt?

For nye prosjekter, hvilken (matt)lakk skal jeg benytte?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei Lars Hermann,

Silkematt overflate (som kan vedlikeholdes)  oppnåes best ved bruk av Owatrol D1 teakolje.

På ubehandlet teak trengs 10-20 strøk. Påføres med svamp. Dette gir en dyp og silkematt patina. Den store fordelen med denne behandlingen er at om du får en mindre ripe eller skade i ettertid, er det bare pusse litt forsiktig å så påføre mer olje. Ulempen er at du må etterbehandle etter ca hvert 3 år.

Lakk gir en hardere, mer holdbar overflate, men er håpløs å få fin ved skader.

Ja, jeg skjønner at jeg må bruke matt lakk, men jeg lurte mer på om gamle ringrever hadde noe de sverget til når det gjaldt å få teaken halvmatt. Originalt er interiøret lakkert i en matt finnish. Jeg har lagt til noen bokhyller og en ekstra benk i pantryet. Dette har jeg (dessverre) lakkert så det skinner mer enn månen (nydelig fullmåne - nesten - i Stavanger i kveld) Jeg har fått mye skryt for at det er så blankt, men jeg synes altså det er finere med halvmatt.

Vil det fungere å slipe/vannslipe den blanke lakken for å få den halvmatt?

For nye prosjekter, hvilken (matt)lakk skal jeg benytte?

Slip med fint sandpapir på den blanke lakken, legg på et par strøk med matt lakk.

Dettte gøres av og til for å få en "dypere" glans/glød i treverket, men med en litt mattere overflate.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Slipepapir etter humør og energi, deretter Owatrol 1 og til slutt 2-eren, som gir en fin,blank og slitesterk overflate.

Hei.

Da jeg har Saga 27 som deg, lurer jeg på hvordan denne behandlinger er i forhold til originalfinishen som jeg vel vil karakterisere som silkematt? Har forsøkt forskjellige olje/lakk produkter, men får det ikke likt det originale. Og jeg har ikke lyst til å lakke/olje der det er bra, - og det er det på 90% av alle flatene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har brukt Benar marin jeg .Det er det ikke mange som trur ,sier dem da .Det har blitt meget bra syntes alle som har sett det da også er det vel ikke det dyreste som du kan bruke .Blir det ei ripe eller ti , er det jo bare og olje der det er riper og ferdig .Jeg angrer ikke  på valget . så up to u

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lars H. !

Om det blir helt likt originalen - tja-- det er noe med øyet som ser, sies det. Etter hvert som tid og energi melder seg har jeg tenkt å ta alt av treverk, ihvert fall i midtkabinen ( heter det det?) og utvendig på overbygget , med samme oppskriften, da blir jo alt likt etterhvert. Originalbehandlingen er vel mattlakk? I min forrige båt brukte jeg også samme behandling, og syntes det var både pent og ikke minst holdbart og lettvindt å fikse småskader. Har ikke særlig sans for lakk i båt. Avskallet eller ripet lakk er ikke særlig vakkert. Arbeidssomt å reparere er det også.

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Jeg behandlet min båt med Hempel sin Teak olje med pigmenter i fjor. Det ble utrolig lekkert! Slitestyrken er ikke allverden på den pigmenterte varianten, men det går an å legge på et lag "vanlig" på toppen dersom det skulle være et behov. Når man snakker om de delene som er innvendig / under kalesje så er jo ikke slitasjen så stor.

Slip ned alt hvis det er gått skal eller det er flass hvis du ikke sliper dette helt ned vil du få svarte felter der hvor treverket er døtt og tørt .

Personlig så slipte jeg alt innvendig i min windy 9800 ses.2003 .

Det var en  helv....:smash:....etes jobb .

Vasket med røsprit før jeg la på owatrol 1 vått  vått mettet helt til teaken ikke ville ta i mot mer

siste tre støkene med owatrol 2 støvtørt mellom hvert strøk.

Dette håper jeg holder i en par sessonger før litt mattsliping og nytt strøk.

Pent og blankt ble det rederinnen ble meget imponert.

Vi har skipshund og det er enda ikke riper  i dørken eller rekker etter den karen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...