Jump to content

Hvor mange problemer hadde du med med båt/motor?

Victora III

Recommended Posts

Hadde ingen problemer med båt eller motor sist sesong.

Båten er en Draco 24 Styling med Mercruser V8, begge deler fra 1987.

Selv om ting selvfølgelig kan oppstå tror jeg vedlikehold/service er viktig.

Mye av dette kan gjøres selv, slik at det ikke behøver å koste all verden.

Ønsker alle en problemfri sommer.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Vil ikke engang tenke på de foregående 2 år.

Ikke annet enn trøbbel,sommeren for to år siden,kjørte på skjær og vraket hele båten.

Fikk kjøpt min nåværende like etter med en bensinmotor som skulle vært sendt på dynga for lenge siden.Var en glede å bli kvitt den motoren.

I fjor,fikk ikke sjøsatt før i juli mnd grunnet restaurering av båten.

Gleda meg voldsomt til å prøve den med den nye dieselmotoren i,nyskjerrig på hvordan ting fungerte.

Det hele endte med at båten måtte opp etter ei uke igjen grunnet en feil fra min side,(lagde for stor knekk på en eksosslange som ikke holdt.

Fikk lagd nytt i syrefast der eksosslangen ikke holdt.

Satte på nytt ut båten i fjor høst på en innsjø der jeg bor(TOKEVANNET) Endelig ser alt ut til å fungere.

Om det gjør det gjenstår å se i sommer.

Alt virker som det skal i hagen ivertfall.....

Alt i alt...etter hva den båten er påkostet skulle det ikke vårt et eneste problem de nærmeste åra..........(det er lov å være optimist)

Vet ivertfall det at jeg aldri skal begynne på et slikt prosjekt igjen i hele mitt liv.

mvh

frank v.

Min er 33 år.  I fjor hadde jeg faktisk to feil, og det er sjeldent.  Håper årets sesong blir feilfri, som vanlig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

I fjor var det en del styr, på 1972 modell Rana Plast 16. Problem med start av motoren, det viste  seg at vi hadde plassert minus strømkabelen på feil sted (ødelagte gjenger der den 'alltid' hadde stått). Ellers stadig problemer med lanterner som ikke virket (biltema strømopplegg).  :smiley:

Men i år er det 2002 modell Skibsplast 655 med tilhørende Suzuki 4-takter som gjelder. Denne ekvipasjen virker godt skodd for sesongen!  :flag:

Den eneste reparasjonsjobben jeg måtte gjøre i fjor, var å overhale bensinpumpa på min 12 år gamle Mariner. Den klarte ikke å mate motoren ved litt gasspådrag. Kjøpte rep.-sett (diverse membraner, fjærer og ventiler) til 153 kr hos Ravns Garage og byttet selv. Relativt enkel jobb og akseptabel delepris.  

Fjoråret var helt problemfritt. Nå har vi nyinnkjøpt båt som er 4 fot større, 1984 mod. godt brukt. Har gjort følgende for å unngå problemer, siste eier var skikkelig landkrabbe og tok ikke tak i noen ting;

- byttet ALLE dieselslanger

- byttet slanger til kjølesystem

- kontrollert varmtvannstank for skader (manglende tømming)

- ny termostat og termostathus

- nye slangeklemmer rund baut

- byttet septikslange fra toalett til tank (tett som en potte med papir)

- gått over alle elektriske punkter og satt inn med syrefri vaselin

- byttet bryterpanel

- kjøpt inn nytt startbatteri og forbruksbatteri

- byttet gammel fettsmurt pakkboks til ny vannsmurt vedlikeholdsfri...

... og en skikkelig vask av motorommet.

Dette er nok ikke det siste som blir gjort  :cheers:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...