Jump to content

Yamaha 55, alu eller stålpropell?

fjordÅl

Recommended Posts

propellen på min 55 yamaha har mista mellom 3-6cm på det ene bladet, dette er vel nok til at eg taper mykje fart (og underhuset blir ødelagt?). vertfall, spørsmålet er kor mykje vil eg tjene på å velge stål framfor aluminium? evt noen spesielle merker som er billigere/bedre enn andre? båten er en skibsplast 13 som veg ca 200 kg.

P.S. er ikkje stinn av gryn :)

båt er båt

før den gamle ble ødelagt hadde eg 30 gps knop me båten. har høyrt at eg kan få meir med stålprop.

Hvilket turtall hadde motoren på maks da ?? ( WOT turtall ), er dette turtallet som sier deg om du hadde riktig propell.

Du kan muligens hente litt ekstra hastighet med en stål propell da du kan heve/trimme motoren litt mere med stål enn med alu propell .

Men om det er verdt det ??

Fordeler med stål:

• Sitter bedre i vannet > mindre slip pga fleks i propell.
  • Da den sitter bedre kan du heve motoren mer ( løfte motoren høyere på akterspeilet ), kan gi en vesentlig hastighets forbedring HVIS en har en lett båt med rette potensialet..... heving av motor på en for tung båt gir mere slip og lavere hastighet.
  • En kan trimme motoren mere aggressivt under kjøring .
  • Er bedre utvalg av forskjellig typer propeller, alt etter hva en trenger...mere/mindre løft i hekk/baug ++

Ulemper med stål:

• Dyrere en alu propell .
  • Dyrere ved landkjenning, kan også overføre noe av skadene til girhus/motor.
  • Mere fristende for de langfingra....

Arne Kjetil

om du ikkje har el.trim er det bare å glemme igrunn. du skal ikkje undervurdere en alupropell heller! som regel så fungerer det utmerket. siden du ikkje har turteller, men har gps så kan du nå bare prøve med en propell som har hakket meir stigning og sjå om det går fortere.. er nå ikkje mange hundrelappane for en propell til den der. om det ikke gir tilfredstillende resultat så har du den i reserve om ikkje annet. :smiley:

om mest mulig fart er målet så må svaret bli en nyere motor og powertrim :wink:

En annen ting å ta med i betraktningen er at båten blir tregere i plan med mer stigning. En kamerat av meg hadde Skibsplast 14 med Yamaha 55, med en propell som ga et sted rundt 35 knop. Det tok da sin tid å få båten i plan..

Såvidt jeg husker fra tidligere så var FjordÅl's ganske kjapp å få i plan, stemmer ikke det?

Har du sjekket om det står noe på propellen som kan tydes?

Vil tro at noe sånt som 10.5x13 - 14" kan passe...

Forøvrig enig i at det er liten vits med stålpropell hvis en hverken har turteller eller powertrim

Ellers har Maritim brukt å hatt uorg. alu propeller til godt under tusenlappen i den sizen, samt Solas poroeller til ca 1200,-

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...