Jump to content

Hva bør jeg gjøre med et sprukket rorblad på en maxi 95

Hallaron

Recommended Posts

På min noe tilårskomne Maxi 95 oppdaget jeg i høst at det rant vann ut av roret når båten kom på land. Ved en nærmere inspeksjon ser jeg at rorbladet er sprukket under.

pc270130.jpg

Noen som har erfaring med lignende tilfeller? Noen som har reparert slike skader?

Ved å "røkke og dra" i ratt og rorsystemet virker alt sammen rimelig fast og greit. Imidlertider det jo store krefter som påvirker roret og det er jo en lite ønskelig situasjon at bladet f.eks. løsner fra rorstammen..

Jeg har vurdert å hekte av roret, ta det inn og tørke det ut, stille det opp ned, slipe opp sprekken til den blir 2-3 mm og fylle sprekken og evnt innvendige hulrom med epoxy. Dette er vil ganske sikkert hindre videre utvikling av skaden, men jeg vet jo ikke hvordan det ser ut inni roret.

Ideelt ville jeg ha delt roret i to, inspisert hvordan det ser ut innvendig og deretter sett de to halvdelene i sammen igjen. jeg har aldri vært borti en slik jobb, men innbiller meg at det ikke uten videre er enkelt å dele roret på langs som en annen sandwich. Om jeg må ødelegge den ene halvdelen av roret for å komme til innmaten, må jeg først lage en form med riktig profil for å støpe en ny halvdel når roret skal sammen igjen. Tror dette fort blir mye jobb, og i 09 må båten tidlig ut..

Nedre beslag til roret er festet med to gjennomgående bolter. Det ser ut til at de er klinket på den ene siden.

pc270122_medium.jpgpc270133_medium.jpg

Noen som har vært borte i dette før? Regner med at jeg greit fjerner disse med en vinkelsliper. problemet er imidlertid når roret skal på igjen, må jeg til å klinke boltene slik som det er gjort, eller finnes noen andre (enklere) metoder.

Takknemlig for innspill på løsninger og fremgangsmåter

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det spørs om det er så lett å dele roret uten å ødelegge det, hvis det er skumfylt. Vinkelsliper med diamantkappskive er ihvertfall er greit verktøy for å kutte åpne skjøten (pass opp det støver bra).

Å gjøre sprekken større og fylle fortykket epoxy inn burde bidra noe til å hindre videre oppsprekking. Jeg ville også slipt godt ut på hver side av skjøten (minst 10 cm på hver side) og lagt på flere lag med duk/epoxy med overlapp. Så får du sparkle opp finishen igjen.

Når det gjelder beslaget kan det godt tenkes at det er gjenget på den siden det er "klinket", men det finner du vel ikke ut før du har slipt ned "toppene" og forsøkt å skru ut boltene. Hvis det bare er klinket ville jeg nok vurdert å bruke muttere. Enten sveise fast noen i beslaget og bruke locktite ved monteringen, eller å bruke låsemuttere. Et godt alternativ kan være å gå opp en dimensjon i boltstørrelse og gjenge opp.

Uansett er det viktig at det er helt tørt før du begynner å jobbe med det. Lykke til :santcheers:

Har lurt litt på å kutt noen "inspeksjonsluker" oppover langs roret for å sjekke tingenes tilstand, om det bare er nede i bunnen det er sprukket opp, er det jo liten vits i å dele hele roret. Seilaren. Jeg tror det er vanlig å ha et distanse materiale inni roret, om det ikke er kompakt. Skum eller Divinycell er sikkert gode greier inni et ror...

Jeg har sett liknende før. De rorene jeg har sett har begynt å ta inn vann. Vannet fryser under opplag om vinteren og roret sprekker nedentil. Man må vel bare innse at ror som ikke er helsveist vil lekke, før eller senere. Skader har vært avhjulpet med å drille dreneringshull i bunnen av roret for å bli kvitt vannet.

Rorene på en del av disse båtene ble til ved at man tok en roraksling med påsveisede flatjern og plastret fast en rorhalvdel til flatjernene. Deretter klasket man på den andre rorhalvdelen og plastret det hele sammen, etter 'hamburgermetoden'. Mulig at noen skumfylte rorene som den siste operasjonen.

Skrev et svar og det forsvant. Svar nummer to:

Jeg har sett dette før. Rorene lekker inn vann og frosten gjør at vannet fryser om vinteren og rorbladet sprekker nederst.

En del ror ble produsert slik: Rorhalvdel lagt på benken. Aksling med påsveisede flatjern lagt oppi rorhalvdelen og plastret fast. Neste rorhalvdel lagt oppå og det hele plastret sammen. Noen skumfylte rorene som den siste arbeidsoperasjonen.

Det man pleide å gjøre var å plastre sammen sprekkene på en forsvarlig måte. Så boret man dreneringshull for å få ut vannet når høsten kom.

Been there, done that.

Min båt har en svakhet som gjør at roret sprekker i forkant. (Jeg kan si slikt fordi jeg ikke har Bavaria).

Raspet godt opp med et baufilblad og fylte opp sprekken med fortykket epoksy.

Slipte ned 15 cm ut fra sprekken og la på 1 x 600 CSM, 2 x 400 biaksial karbo og 2 x 600 CSM.

Sparklet, pusset og malte.

At det ble sterkt nok fikk jeg bevis for når båten datt i bakken. Roret sprakk i bakkant og akslingen bøyde seg, mens lappinga mi var like hel.

Jeg hadde samme problem på min Maxi 68. Det brakk sesongen etter fordi jernet/stålet inne i roret ikke tålte mange år med saltvannstæring. Bestilte nytt fra Sverige. ( og det er det som er fint med Maxi. Man får fortsatt bestilt nye deler )

( forøvrig morsomt at vi greier å flette inn noen Bavaria stikk i denne tråden også. Glad jeg har en båt som er så elsket og hatet gitt)

Bestemte meg for å kikke litt mer på dette og skrudde av roret. Etter å ha fått det ned, ser jeg at det også var sprekker langs enden som vender inn mot båten, spesielt der rorstammen gikk inn i roret.

rorstamme_nedee.jpgrorstamme_oppe.jpg

rorstamme_oppe_2.jpg

Jeg har laget noen inspeksjonshull ogdet viser seg at roret er bygget opp av kryssfiner og glassfiber, med en hul kjerne akkurat som Seilaren sa.

Roret er fuktig inni, men virker fast og kryssfineren er ikke morken..

pc280148_medium.jpgpc280158_medium.jpg

Roret er noe rustent på metallramma inni, men ser egentlig ikke så galt ut, det heller.

Gikk litt amok med vinkelsliperen og fjernet x antall lag med gammelt bunnstoff:

pc280163_medium.jpgpc280169_medium.jpg

pc280173_medium.jpg

Tenker nå at jeg har to alternative måter å gå videre på:

Enten tørker jeg roret helt ut innvendig, fyller evnt med noe skum eller likn og deretter tetter det 100%. Jeg heller imidlertid mot tanken om at roret vil bevege seg såpass mye at vannet før eller siden vil trenge inn igjen. Da er det kjedelig om det ikke har noen vei ut igjen...

Eller jeg kutter ut distansematerialet, lapper det sammen med noe forsterkninger, og godtar at det blir vanninntrengning og borer dreneringshull.. Det ser ut til at det har vært boret dreneringshull tidligere så dette er nok ikke noe nytt problem..

Har nok slått meg til ro med at antagelig det blir ror med dreneringshull. Tenker å fylle sprekkene og legge noen lag med duk over områdene som er skadet. Er det noe vits i å bruke kevlarduk og epoxy, eller blir det bra nok med 2-3 lag polyester og glassfiber? Har egentlig bare tenkt å fylle slissene jeg skar opp med polyester/epoxy, men er åpen for andre forslag om noen mener de har bedre løsninger.

Når du har begynt å gjøre så bra forarbeid som du har gjort, ville jeg definitivt spandert epoxy og duk over skjøtene. Epoxy sitter bedre på gammel glassfiber enn polyester. Sparkler du med fortykket epoxy, kan du jo også legge duk/epoxy før sparkelen er gjennomherdet (skrap ned overskytende sparkel når den er passe hard, så slipper du en ekstra slipejobb). Hvis du bare sparkler, vedder jeg på at du får sprekkdannelse om noen år.

Sprekken mellom aksling og rorblad ville jeg tettet med noe fleksibelt (Sika 291, tec 7 el).

Neida Pete, dette er svensk kvalitet, på tross av dårlig behandling holder det sammen etter 33 år.. Bildene ser ille ut men det er absolutt ikke slark eller svikt, noe sted. Det kjennes ut som "hel ved". Det var bare en tilfeldighet som gjorde at jeg oppdaget sprekken. Det bygges garasje hos meg nå for tiden og da jeg skulle bøye meg ned og sette inn en stikkontakt ble jeg oppmerksom på at roret hadde en sprekk under. Dette blir faktisk en meget billig utbedring av roret. Alt av utstyr finnes på verkstedet bortsett fra Epoxyen, og den får jeg av broderen, så det kommer til å koste meg noen arbeidstimer, men ikke mye mer. I morgen skal jeg hente noe Epoxy og duk, så blir det noen lag med støp, sparkling, sliping grunning og stoffing, så er roret klart til å settes tilbake på plass. Noen som kjenner til om det er noe annet som bør inspiseres / utbedres mens roret er av?

Jeg har tenkt på om det finnes noe lurium jeg kan sprøyte inn i hulrommet på roret for å stoppe videre rusting - noen ideer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...