Jump to content

Tromsø til oslo på vannet, div spørsmål


tom-ass

Recommended Posts

Du spør om hvordan forholdene er nå. Antar at de er like variable som alltid, dvs. at dere må være forberedt på all slags vær.

.... og litt lite dagslys.

 

Hvilken båtstørrelse er det snakk om? 14 fot eller 40? Motor eller seil? Planende eller depleasement?

 

Jeg tilhører nok den noe forsiktige typen, så jeg ville ikke tatt sjansen på en så lang (og potensiell risikabel) tur med en ukjent båt.

Men, en vellykket tur vil nok være et minne for livet!

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Mye avhenger jo, som andre skriver...på hva slags båt det er, størrelse, fart osv. Det er jo ikke så mange timene med lys på denne tiden.

Jeg seilte fra Molde til Son (590 nm) i påsken, i null grader stort sett på hele turen...mens du har den dobbelte distansen.

 

Du skriver at den er lukket, og det betyr kanskje en marsjfart på 15-23 knop?

 

Det er mange lange strekninger, så du er veldig væravhengig.....uansett. Kulde, nedbør og vind kan fort skape problemer for dere. Beregn minst 2 uker på turen.

Link to post

Har gått distansen og deler av distansen flere ganger.

Etter min mening er været for ustabilt langs norskekysten til å legge ut på en slik tur nå. Ville selv sannsynligivis ikke gjennomført en slik tur før tidligst i mars. Da tar jeg utgangspunkt i en båt på 35-40 ft med marsjfart på minimum 20 kn.

Du skal i tillegg gå med en båt som du ikke kjenner.

 

Du antyder transport langs veien. Det må bety at båten er av en slik størrelse at du i hvertfall ikke bør tenke på å transportere den på egen kjøl, i hvertfall ikke før i april/mai.

 

Distansen Tromsø-Oslo er 1170 NM. Med fart 20 kn/10 timer pr dag så er det 6 dager + at du kan klakulere med å ligge værfast like lenge. Skal du gjennomføre turen i januar, så beregn 1 måned på turen.

 

Kommunikasjon, navigasjons oa sikkerhetsutstyr tar jeg som en selvfølge at finnes ombord eller vil bli installert.

Planlegging av dagsetapper viktig.

Link to post

Skal du ta turen, annbefaler eg at du også har med Redningsselskapets havnegaid og laster ned Den Norske Los. Det vil kunne gi deg informasjon om steder å ligge over og bunkring. Det er en fantastisk tur, men regn med dårlig vær.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Fin tur i stort sett skjermet farvann. Verste perioden værmessig er snart over.

Men beregn godt tid på turen, dere må påregne en del landligge pga. været. Plott inn for bunkring og rep. av utstyr. Ta med godt med reserve deler. På en så lang tur vil noe gå i stykker og reserve deler kan være vanskelig og skaffe.

 

Dere vil få en flott tur om dere tar dere god tid og ikke lar klokka styre.

Link to post
Har gått distansen og deler av distansen flere ganger.

Etter min mening er været for ustabilt langs norskekysten til å legge ut på en slik tur nå. Ville selv sannsynligivis ikke gjennomført en slik tur før tidligst i mars. Da tar jeg utgangspunkt i en båt på 35-40 ft med marsjfart på minimum 20 kn.

Du skal i tillegg gå med en båt som du ikke kjenner.

 

Du antyder transport langs veien. Det må bety at båten er av en slik størrelse at du i hvertfall ikke bør tenke på å transportere den på egen kjøl, i hvertfall ikke før i april/mai.

 

Distansen Tromsø-Oslo er 1170 NM. Med fart 20 kn/10 timer pr dag så er det 6 dager + at du kan klakulere med å ligge værfast like lenge. Skal du gjennomføre turen i januar, så beregn 1 måned på turen.

 

Kommunikasjon, navigasjons oa sikkerhetsutstyr tar jeg som en selvfølge at finnes ombord eller vil bli installert.

Planlegging av dagsetapper viktig.

Helt enig med dine vurderinger, og den første realistiske kommentaren i denne tråden etter min mening. Et annet alternativ er også å sjekke prisen for transport med bil og/eller båt. En mulighet er å gå ned til Bodø - det er for øvrig ingen liten tur - og sende båten videre med togtransport. God tur/transport.

Link to post

Er en fin tur, men støtter Evita IV. Har gått der mange ganger selv på denne årstiden, og garanterer mange stormer til før vi ser våren.

Selv om det aller meste av turen er innaskjærs, så er det stort sett åpnere farvann å ferdes i enn en "søring" vanligvis gjør.

Turen blir jo finere hvis dere har mulighet til å vente til det lysner litt mere, så dere får sett litt av det dere passerer :yesnod:

Jeg ville ventet en måned eller to, reist nord ved det første høytrykket, og så tuslet sørover med østlig bris og frost til hjelp .

Trur eg :cheers:

Link to post

Det høres ut som en drøm hvis det er en båt til å stole på.

Min skarve erfaring er at det ofte er enten svært fint vær eller det motsatte på vinteren. Mye større mulighet for havblikk på vinteren..

Tenk litt på mørketida lenger nord. Det blir svært korte dager nå hvis du ikke kan kjøre i mørke - og det er litt tungt så langt.

Selvfølgelig kan det bli dårlig vær, men det er ikke mange åpne strekk du ikke kan gjøre unna på noen få timer - og såpass lenge får en stole på værmeldinga.

Du må imidlertid beregne god tid og muligens lengere opphold hvis du får dårlig vær før de verste strekkene, men det er lov å ha flaks.

Vi gikk fra Harstad en fredag formiddag (båten kom da rett fra Tromsø samme morran) , fisket utover Lofotveggen, spiste middag i Saltstraumen, var innom hullet i Torghatten, kaffe på Trollfeltet og i Egersund. Dykking flere steder på nordlandskysten og ved Bergen og var hjemme i Søgne Søndag kl 16.

Marsjfart var da 20 knop og vi kjørte mye på natta.

Turen din bør være helt overkommelig hvis du er heldig med været og har de nødvendige kunnskaper..

 

 

Mons

Mons

Link to post
Dykking flere steder på nordlandskysten og ved Bergen og var hjemme i Søgne Søndag kl 16.

Mons

Antar du mener søndag helga etter.. ikke samme helg ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Samma helg, men vi var fire ombord og byttet på å kjøre slik at vi var underveis hele tiden hvis vi ikke spiste, dykket eller kikket på noe spesielt.

Vi var forberedt på å ta fri både mandag og tirsdag - evt legger igjen båten hvis det ble for dårlig vær, men det ble ikke nødvendig. Dette var en Mørejet 30 i begynnelsen av mai.

 

Hentet en annen i Ålesund. der startet vi midt på lørdagen og var hjemme søndag kveld ca 21, og da hadde vi etpar middager på land samt 6-7 timer nattesøvn. Dette var en Draco 24 som marsjet vel 25 knop.

Det går nokså fort hvis en ikke stopper for mye, men "småstopp" på land spiser veldig mye tid.

 

Mons

Mons

Link to post

Tror nok at jeg vil anbefale båt frakt av båten hvis du ikke kan vente til utpå våren. Prisen blir nok den samme. Du skal tross alt passere de værste havstykkene som finnes på Norske kysten og på den værste tiden av året. Og med mørke store deler av døgnet så kan det ikke være noen særlig opplevelse. Hvis det ikke da er hele hensikten å oppleve noe ekstremt. Gikk selv ture Bodø / Stavanger i sommer og det var en tur som absolutt kan anbefales. Mitt vennskapelige råd er å vente til sommeren og få en fantastisk båt opplevelse. :flag:

Link to post
Jeg kan ikke se at det på noen måte skal være behov for en båt som må være så stor som 35-40 fot, og heller ikke nødvendig med 20 knops fart for å gjennomføre en slik tur - er det play station generasjonen son skal på båttur?

Jeg kjenner ikke til om det er playstation generasjon som skal på tur, men norskekysten ift Osloforden kan være litt mer utfordrene å forsere en vinterdag, for å si det litt mildt!

35-40 ft og 20 kn fart har faktisk med sikkerhet å gjøre. Lavtrykkene står mer eller mindre i kø inn mot norskekysten om vinteren. Hvis det er noen som kun har erfaring med Playstation og indre del av Oslofjorden, så vil jeg anbefale at kjøpt båt fraktes på annen kjøl til Oslo.

 

Spesielle havstykker å forsere er Vestfjorden, Folla(Rørvik), Hustadvika, Stadt, Jæren og Lindesnes. Det finnes sikkert flere havstykker som kan være en utfordring å krysse.

 

Stadt er ganske "normal med 4-6 m bølger. Selv på sommeren kan dette havstykket være en utfordring å passere. Anbefaler for øvrig at en leser "Den norske los". Her står det veldig godt beskrevet de forskjellige havstykkene.

 

Vil også minne om at det er ikke for ingenting at Redningsselskapet setter opp konvoier på sommeren!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...