tom-ass Startet 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2008 Hei. En kompis av meg ha kjøpt en båt i Tromsø, og hadde i utgangspunktet tenkt på transport langs veien, men jeg tilbø han å bli med langs kysten fra Tromsø til Oslo. Hvordan er forholdene langs norskekysten nå, kontra andre årstider? Båten er lukkert og har varmeapparat. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Distansen er jo formidabel, ca 1100 nautiske mil. Vinteren kan være fin værmessig, men skal vel noe til om du får maksvær hele distansen. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Er du klar over hvor langt det er?? Dere kan bli nødt til å overnatte! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
TrondT Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det er jo en fantastisk tur, men det er været da...og så må nok bunkring, mat og slikt planlegges mye mer nøye på vinterstid enn det som er nødvendig sommerstid. Hvilken båt snakker vi om? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Snekker'n Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Du spør om hvordan forholdene er nå. Antar at de er like variable som alltid, dvs. at dere må være forberedt på all slags vær. .... og litt lite dagslys. Hvilken båtstørrelse er det snakk om? 14 fot eller 40? Motor eller seil? Planende eller depleasement? Jeg tilhører nok den noe forsiktige typen, så jeg ville ikke tatt sjansen på en så lang (og potensiell risikabel) tur med en ukjent båt. Men, en vellykket tur vil nok være et minne for livet! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Otto R Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jeg kjøpte båt i Tromsø i fjor vår. Jeg la den i Skattøra Marina noen måneder og tok hjemreisen som en ferietur med bl.a. avstikker til Lofoten. Jeg synes det er viktig å ha litt tid når man skal dra så langt, så får man sett seg litt omkring samtidig. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Mye avhenger jo, som andre skriver...på hva slags båt det er, størrelse, fart osv. Det er jo ikke så mange timene med lys på denne tiden. Jeg seilte fra Molde til Son (590 nm) i påsken, i null grader stort sett på hele turen...mens du har den dobbelte distansen. Du skriver at den er lukket, og det betyr kanskje en marsjfart på 15-23 knop? Det er mange lange strekninger, så du er veldig væravhengig.....uansett. Kulde, nedbør og vind kan fort skape problemer for dere. Beregn minst 2 uker på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Dere kan bli nødt til å overnatte! :lol: Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
BMP Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Har selv kjørt den strekningen mange ganger men ville ikke lagt ut på den turen i januar med hvilken båt som helst. Men er det en lukket båt av en vis størelse og med fornuftig utstyr er det en flot tur og det aller meste av turen kan jo gås innasjærs. Husk bare på at du vil ferdes i trafikert skipsled og radar er et absolut krav når sneerlingene kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Gå i "kjølvannet" av hurtigruta, den passerer vel stadig vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 det blir en fin tur. er de bare å melde seg på manskapslisten ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Nå ja, hvis de kan på "Berserk" så kan dette vel også lade sig gøre...men ærlig talt: Det var ikke en tur, jeg ville have mod på at gennemføre. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Har gått distansen og deler av distansen flere ganger. Etter min mening er været for ustabilt langs norskekysten til å legge ut på en slik tur nå. Ville selv sannsynligivis ikke gjennomført en slik tur før tidligst i mars. Da tar jeg utgangspunkt i en båt på 35-40 ft med marsjfart på minimum 20 kn. Du skal i tillegg gå med en båt som du ikke kjenner. Du antyder transport langs veien. Det må bety at båten er av en slik størrelse at du i hvertfall ikke bør tenke på å transportere den på egen kjøl, i hvertfall ikke før i april/mai. Distansen Tromsø-Oslo er 1170 NM. Med fart 20 kn/10 timer pr dag så er det 6 dager + at du kan klakulere med å ligge værfast like lenge. Skal du gjennomføre turen i januar, så beregn 1 måned på turen. Kommunikasjon, navigasjons oa sikkerhetsutstyr tar jeg som en selvfølge at finnes ombord eller vil bli installert. Planlegging av dagsetapper viktig. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Skal du ta turen, annbefaler eg at du også har med Redningsselskapets havnegaid og laster ned Den Norske Los. Det vil kunne gi deg informasjon om steder å ligge over og bunkring. Det er en fantastisk tur, men regn med dårlig vær. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
periss Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Fin tur i stort sett skjermet farvann. Verste perioden værmessig er snart over. Men beregn godt tid på turen, dere må påregne en del landligge pga. været. Plott inn for bunkring og rep. av utstyr. Ta med godt med reserve deler. På en så lang tur vil noe gå i stykker og reserve deler kan være vanskelig og skaffe. Dere vil få en flott tur om dere tar dere god tid og ikke lar klokka styre. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Har gått distansen og deler av distansen flere ganger.Etter min mening er været for ustabilt langs norskekysten til å legge ut på en slik tur nå. Ville selv sannsynligivis ikke gjennomført en slik tur før tidligst i mars. Da tar jeg utgangspunkt i en båt på 35-40 ft med marsjfart på minimum 20 kn. Du skal i tillegg gå med en båt som du ikke kjenner. Du antyder transport langs veien. Det må bety at båten er av en slik størrelse at du i hvertfall ikke bør tenke på å transportere den på egen kjøl, i hvertfall ikke før i april/mai. Distansen Tromsø-Oslo er 1170 NM. Med fart 20 kn/10 timer pr dag så er det 6 dager + at du kan klakulere med å ligge værfast like lenge. Skal du gjennomføre turen i januar, så beregn 1 måned på turen. Kommunikasjon, navigasjons oa sikkerhetsutstyr tar jeg som en selvfølge at finnes ombord eller vil bli installert. Planlegging av dagsetapper viktig. Helt enig med dine vurderinger, og den første realistiske kommentaren i denne tråden etter min mening. Et annet alternativ er også å sjekke prisen for transport med bil og/eller båt. En mulighet er å gå ned til Bodø - det er for øvrig ingen liten tur - og sende båten videre med togtransport. God tur/transport. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jeg kan ikke se at det på noen måte skal være behov for en båt som må være så stor som 35-40 fot, og heller ikke nødvendig med 20 knops fart for å gjennomføre en slik tur - er det play station generasjonen son skal på båttur? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 hmm høres ut som en fin tur Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Er en fin tur, men støtter Evita IV. Har gått der mange ganger selv på denne årstiden, og garanterer mange stormer til før vi ser våren. Selv om det aller meste av turen er innaskjærs, så er det stort sett åpnere farvann å ferdes i enn en "søring" vanligvis gjør. Turen blir jo finere hvis dere har mulighet til å vente til det lysner litt mere, så dere får sett litt av det dere passerer Jeg ville ventet en måned eller to, reist nord ved det første høytrykket, og så tuslet sørover med østlig bris og frost til hjelp . Trur eg Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Det høres ut som en drøm hvis det er en båt til å stole på. Min skarve erfaring er at det ofte er enten svært fint vær eller det motsatte på vinteren. Mye større mulighet for havblikk på vinteren.. Tenk litt på mørketida lenger nord. Det blir svært korte dager nå hvis du ikke kan kjøre i mørke - og det er litt tungt så langt. Selvfølgelig kan det bli dårlig vær, men det er ikke mange åpne strekk du ikke kan gjøre unna på noen få timer - og såpass lenge får en stole på værmeldinga. Du må imidlertid beregne god tid og muligens lengere opphold hvis du får dårlig vær før de verste strekkene, men det er lov å ha flaks. Vi gikk fra Harstad en fredag formiddag (båten kom da rett fra Tromsø samme morran) , fisket utover Lofotveggen, spiste middag i Saltstraumen, var innom hullet i Torghatten, kaffe på Trollfeltet og i Egersund. Dykking flere steder på nordlandskysten og ved Bergen og var hjemme i Søgne Søndag kl 16. Marsjfart var da 20 knop og vi kjørte mye på natta. Turen din bør være helt overkommelig hvis du er heldig med været og har de nødvendige kunnskaper.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Dykking flere steder på nordlandskysten og ved Bergen og var hjemme i Søgne Søndag kl 16.Mons Antar du mener søndag helga etter.. ikke samme helg ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mons Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Samma helg, men vi var fire ombord og byttet på å kjøre slik at vi var underveis hele tiden hvis vi ikke spiste, dykket eller kikket på noe spesielt. Vi var forberedt på å ta fri både mandag og tirsdag - evt legger igjen båten hvis det ble for dårlig vær, men det ble ikke nødvendig. Dette var en Mørejet 30 i begynnelsen av mai. Hentet en annen i Ålesund. der startet vi midt på lørdagen og var hjemme søndag kveld ca 21, og da hadde vi etpar middager på land samt 6-7 timer nattesøvn. Dette var en Draco 24 som marsjet vel 25 knop. Det går nokså fort hvis en ikke stopper for mye, men "småstopp" på land spiser veldig mye tid. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Frank Allan Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Tror nok at jeg vil anbefale båt frakt av båten hvis du ikke kan vente til utpå våren. Prisen blir nok den samme. Du skal tross alt passere de værste havstykkene som finnes på Norske kysten og på den værste tiden av året. Og med mørke store deler av døgnet så kan det ikke være noen særlig opplevelse. Hvis det ikke da er hele hensikten å oppleve noe ekstremt. Gikk selv ture Bodø / Stavanger i sommer og det var en tur som absolutt kan anbefales. Mitt vennskapelige råd er å vente til sommeren og få en fantastisk båt opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg kan ikke se at det på noen måte skal være behov for en båt som må være så stor som 35-40 fot, og heller ikke nødvendig med 20 knops fart for å gjennomføre en slik tur - er det play station generasjonen son skal på båttur? Jeg kjenner ikke til om det er playstation generasjon som skal på tur, men norskekysten ift Osloforden kan være litt mer utfordrene å forsere en vinterdag, for å si det litt mildt! 35-40 ft og 20 kn fart har faktisk med sikkerhet å gjøre. Lavtrykkene står mer eller mindre i kø inn mot norskekysten om vinteren. Hvis det er noen som kun har erfaring med Playstation og indre del av Oslofjorden, så vil jeg anbefale at kjøpt båt fraktes på annen kjøl til Oslo. Spesielle havstykker å forsere er Vestfjorden, Folla(Rørvik), Hustadvika, Stadt, Jæren og Lindesnes. Det finnes sikkert flere havstykker som kan være en utfordring å krysse. Stadt er ganske "normal med 4-6 m bølger. Selv på sommeren kan dette havstykket være en utfordring å passere. Anbefaler for øvrig at en leser "Den norske los". Her står det veldig godt beskrevet de forskjellige havstykkene. Vil også minne om at det er ikke for ingenting at Redningsselskapet setter opp konvoier på sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Nå skal man da ikke overdrive utfordringene som ligger i det og gå langs Norskekysten hvinterstid. Tenk på alle de små enmannssjarkene fra 25 fot og oppover som snart starter helt fra vestlandet for og delta i Lofotfisket. Har aldrig hørt at de ser det som noe stort problen og gå langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.