Evita IV Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Nå skal man da ikke overdrive utfordringene som ligger i det og gå langs Norskekysten hvinterstid. Tenk på alle de små enmannssjarkene fra 25 fot og oppover som snart starter helt fra vestlandet for og delta i Lofotfisket. Har aldrig hørt at de ser det som noe stort problen og gå langs kysten. ...det er jo kanskje verdt å legge merke til at de deltar på vårtorskefisket, sannsynligvis juksafisket, som starter i april/mai. Det er også personer som har dette som yrke og har en solid mengde erfaring i på ferdes på sjøen. Ingen med sunn fornuft i hodet legger ut på en slik distasne vi her snakker om, med en 25 foter i januar måned! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg tror det er lurt å lytte til de her på BP som bor oppover kysten. De fleste som bor her, spes. i østlandsområdet ,og som ikke har kysten som sitt virkefelt har litt kunnskap og forståelse om hva en tur i en småbåt langs kysten vintertid innebærer. Sjekk ut land elle båttransport det vil være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Det eneste vi vel vet om båten så langt er at den er lukket og har varmeapparat. Trådstarter bør vel komme med noe mer info. om båten for å gjøre tråden mer interessant? Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg har mange års erfaring fra Nor Cargo sine lastebåter og har gått denne distansen utallige ganger så og gå i fra Tromsø til Oslo på vinterstid med en liten båt er det bare en ting og si og det er GALSKAP. Sitér dette innlegget Link to post
Landmann Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 En fantastisk tur :) men jeg ville ventet til mars måned pga lyset - og dermed lengre dager. Jeg ser det er mange som fraråder. Men ettersom du allerede har tenkt tanken, så er den mentale planleggingen kommet langt på veg og da gjenstår det tekniske. Å gå en ukjent båt så langt innebærer litt varsko: Jeg hadde ikke lagt ut på langtur uten å være mekanisk kjent med den motoren (jeg ville forresten aldri lagt til havs uten å være mekanisk kyndig ...... selvom det finnes sikkert mange tommeltott-skippere ombord i lystbåter sommerstid.) Jeg sier: Go-for-it, men sørg for topp sikkerhet! God tur :) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Enig.. planlegg nøye og vent noen uker på lyset. Så blir det nok en flott tur at man må ha skute på 35- 40 er jo absurd.. seilbåter på 20 fot har gått jorden rundt.. Hadde selv mange skeptikere og formaninger om turen jeg hadde med båten min sept- okt hjem fra channel islands.. Den engelske kanalen den var farlig og gud vet ikke hva.. båten for liten/for flatbunnet etc... Vi hadde en kjempe tur på 920 nm hjem, ikke uten problemer men dog heller ikke motor trøbbel.. Men dette er jo min mening. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 En tur over eng. kanal har nok ikke uten videre sammenlignes med å seile norskeysten midtvinters. Det mest kan gå bra det er så, men det er også et spørsmål om hvor store sjangser en skal ta og om det er verd det - også i sett forhold til sine omgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg bor jo på østlandet så jeg skal ikke utale meg..... på deg høres den engelske kanal som en svipp tur over til strømstad.. det er det ikke. Poenget mitt var ikke og sammenligne.. men og totalt utelukke og nesten umuligjøre ting blir for dumt.. med god planlegging og at man venter på lyset noen uker så tror jeg det er en flott opplevelse. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Landmann Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Kanskje sitter trådstarter og smiler av oss og alle formaninger ..... - Ikke kjenner vi trådstarter, - ikke vet vi hvilken båt dette er - og for alt hva vi vet så er trådstarter og kompis'en, båteieren, erfarne sjøfarere med hundrevis av gangtimer i ruskevær. Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre. Nei - kjør debatt ...... Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre. Nei - kjør debatt ...... Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas jaha...! Ukyndig og galt? Innaskjærs? Tror du at du kan seile/kjøre innaskjærs mellom Tromsø og Oslo? Hvor skal du legge deg i le hvis det blåser opp utenfor Stadt landet? Eller Jæren, Eller Vest fjorden? Eller alle de mindre fjorder og havstykker en må krysse? Øvrige kommentarer overflødig! Ta kontakt med redningsskjøytene nedover langs kysten for å innhente deres mening. Jeg er sikker på at en får meget kvalifiserte svar og klare råd om hva som er fornuftig. I tillegg må nevnes at i Nord Norge i perioden januar-mars kan en bli utsatt for ising. Det skal ikke frisk bris til engang for å få det. Isingsproblem i nord er selvopplevd i fritidsbåt. Nevner bare frontruter, vindusviskere, gps antenne, radarantenne. Hva gjør en når dette begynner å svikte og en ellers har dårlig sikt ut gjennom frontruta? En kan selvfølgelig navigere på "gammel måten", men det er jo utvilsomt en fordel å kunne se noen meter foran båten. Nå skal en ikke svartmale totalt. Det finnes dager langs kysten vår i perioden januar-april som er veldig fine, men det er ikke mange av de på den årstiden. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Til Evita IV om du kommer til Lofoten i April/mai er jeg red du er forsent ute. Hvinterfisket startet i februar og er ferdig i mars/april. Skal du fiske i April/mai får du nokk heller gå på Finmarka. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 her må den norske los studeres. Du finner værdata på de forskjellige strekkene og deres variasjoner etter årstid. På vinteren er det værst, du kan selv se hvordan bølgehøyde og vindstyrke- og retning varierer i løpet av året. Kanskje bindene fremdeles kan lastes ned fra denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=48365&hl= Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Fra andre tråde kan jeg se, at trådstarter har sin båd i en indsø. Han er relativt ung og har flere gange spurgt om "vej" - fx fra Oslo til Risør, da han er uvant med at sejle på havet. Eller i hvert fald VAR uvant for to år siden. Mit indtryk fra hans tidligere indlæg er, at han ikke er meget erfaren. Og så ville jeg bestemt lade være med at tage en så risikabel tur. Det er altså livet, man leger med på havet. Især om vinteren, hvor man kun overlever i 10-15 minutter hvis man falder i. Se fx denne tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22476 Andy Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Til Evita IV om du kommer til Lofoten i April/mai er jeg red du er forsent ute. Hvinterfisket startet i februar og er ferdig i mars/april. Skal du fiske i April/mai får du nokk heller gå på Finmarka. Det kan du kanskje ha rett i, men ingen 25 foting har noe særlig å fare med på lofotfisket med garn på hekken i jan/feb/mars måned. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hei igjen Gutter. Dette ble en artig tråd dette! Som dere ser så startet jeg denne tråden på sene nattetimer etter en flott romjulsfest, så etter at alkoholen har forlatt kroppen skjønner jeg at vi muligens har tatt vann over hodet, denne gangen også, men jeg og kameraten var "helt klare for tur" da tråden ble startet. Turen blir nok vanskelig å ta uansett båttype da dette blir en lang tur på flere dager/uker og jeg faktisk har en jobb. Men diskusjonen er morsom å lese, og det er alltid artig å høre om andres erfaringer med kysten vår. Det eneste vi vel vet om båten så langt er at den er lukket og har varmeapparat. Trådstarter bør vel komme med noe mer info. om båten for å gjøre tråden mer interessant? Sant å si, så er jeg ikke så sikker på hva som er av utsyr eller motor forøvrig. Det jeg husker 100% er at det var en motorbåt av stål på 32 eller 34 fot med FB. Kanskje sitter trådstarter og smiler av oss og alle formaninger ..... - Ikke kjenner vi trådstarter, - ikke vet vi hvilken båt dette er - og for alt hva vi vet så er trådstarter og kompis'en, båteieren, erfarne sjøfarere med hundrevis av gangtimer i ruskevær. Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre. Nei - kjør debatt ...... Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas Enig, kjør debatt! Jeg har ikke erfaringer fra noe spesielt ruskevær, annet en over Rakkebåene i 12 m/sek og et par meter bølger. Dog er kameraten min en "Petter Smart type" med meget, meget gode motorkunnskaper. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg bor jo på østlandet så jeg skal ikke utale meg..... på deg høres den engelske kanal som en svipp tur over til strømstad.. det er det ikke.Poenget mitt var ikke og sammenligne.. men og totalt utelukke og nesten umuligjøre ting blir for dumt.. med god planlegging og at man venter på lyset noen uker så tror jeg det er en flott opplevelse. Vel, noen gjør ditt og noen gjør datt, ofte uten alfor stor kjennskap til hva dette innebærer. Ofte går det bra, men ikke alltid. Ønsken en å utføre en "karslig bragd" så bør en i alle fall kontakte sitt forsikringselskap og Redningsselskapet for å få deres vurdering. Men venter man, ikke noen uker, Thornly, men noen mnder, til dagene blir lyse og lange, da er det en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg sitter å kikker i den norske los nå. Hvis vi tar feks. Utsira vil dere sannsynligvis ha sterkere motvind på vinteren, og lettere medvind om sommeren. Jeg ville ikke tatt denne turen på vinteren (des-feb) med en ukjent båt, kanskje tromsø til vestfjorden, men ikke lenger sør. Men det er veldig arti å planlegge. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 OK, da har vi fått klarhet i "overmotet". Temat er uansett artig å diskutere. At vi har en særdeles innholdsrik kyst kan jeg underskrive på. Har gjort turen fra Oslo til Sørøya i Vest-Finnmark i 2007. 1250 NM ble tilbakelagt langs vår vakre kyst i løpet av 5 uker. Turen ble gjort i juli og august. Sommeren i sør i 2007 bestod hovedsakelig av "drit-vær"! Vi hadde håpet på å kunne oppleve den sør-norske skjærgården i solskinn, men måtte bare konstatere at slik ble det stort sett ikke. Når i tillegg Tjøme radio sender ut navigasjonsvarsel om campingvogner i sjøen, da skjønner en virkelig problemstillinga! Hyggelig er det også å komme i kontakt med andre likesinnede på en slik tur, hvor nabobåter kan besøkes og en kan slå av en hyggelig prat over en kopp kaffe og kanskje et eller flere glass cognac. Eller kanskje en risikerer å bli invitert på båtfest på Bremanger landet og å ligge der å vente på at Stadt kunne passeres? Er en litt kontaktsøkene, så kan mulighetene bli mange. Når vi nærmet oss hjemmehavna kunne Lopphavet passeres i "blank-stilla" og midnattsol. Slikt fester seg på netthinna selv for en innbarka finnmarking! Tilbakela også i april 2007 turen fra Sørøya i Vest-Finnmark til Bergen. Turen gikk uten at vi ble hindret av været i løpet av 5 dager. Vi kunne oppleve båthavner omtrent tomme og 0 kr i avgifter. Vi går definitivt en fin tid i møte! Ha et riktig godt nytt båtår alle båtfrelste! Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Og med mørke store deler av døgnet så kan det ikke være noen særlig opplevelse. Tvert i mot. Mørkeseilas er en opplevelse. Alle bør ta en lang tur langs kysten i mørke. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
BårdK Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hei igjen Gutter. Dette ble en artig tråd dette! Som dere ser så startet jeg denne tråden på sene nattetimer etter en flott romjulsfest, så etter at alkoholen har forlatt kroppen skjønner jeg at vi muligens har tatt vann over hodet, denne gangen også, men jeg og kameraten var "helt klare for tur" da tråden ble startet. Det er det som er noe av charmen med festing sammen med kompiser . Bra at dere ikke hadde festen i den aktuelle båten på vannet i Tromsø Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Tror tidspunket hadde vært flott nå.... Kanskje ikke http://www.yr.no/nyheter/1.6378295 Så klart skal man ikke legge ut på slike turer uten erfaring og nøye planlegging. Og gjør det som en karslig bragd som pettersand sier ender ofte i fordervelse Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Her i sør-troms er det knapt et vindpust å spore. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nives Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Noe av det eg brukte mest, under turen i sommer. TR Bergen- Lofoten, var værsider. Det dannet ofte grunnlag for planlegging av dagsetapper, og endring av planer. Såg gjerne også gjennom Den Norske Los, og Redningsselskapets hamneguide ,om morgenen før oppstart. Da hadde eg endel info liggende fersk, og kunne reagere med mindre stress, når ting ikkje gikk etter planen. Mest brukte værsider:Kystvarsel Skrova Vestfjorden Oppdaget også at autopilot er et utrolig bra hjelpemiddel Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Nå skal man da ikke overdrive utfordringene som ligger i det og gå langs Norskekysten hvinterstid. Tenk på alle de små enmannssjarkene fra 25 fot og Og hva med de som rodde fiske? De greide seg oftest. Jeg har mange års erfaring fra Nor Cargo sine lastebåter det bare en ting og si og det er GALSKAP. Dette vidner on den totalt manglende kunnskap om småbåter som finnes ombord i store båter. I en riktig utstyrt selbåt, som tåler storm, er turen gjennomførlig. Motorbåt, selv om den tåler storm - send den som fraktgods. Turen vil bli et mareritt Sitér dette innlegget Link to post
auriga30 Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Hei Tromsø - Oslo. Gikk selv fra Oslo til Hammerfest med en Wiking 26 i 1975. Startet 29 mai og var fremme i Hammerfest st.aften tok det som en ferietur. Lå værfast ett døgn på LISTA. Hentet meg en Mørejet 30 i Kristiansund februar 2007. Lå to døgn værfast i Bodø. Uansett regn med noen ekstra dager på vent, og min anbefaling vil være å ikke starte turen før du har satt bort skiene etter påske. Skitt seilas. mvh Misunnelig sjøulk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.