Jump to content

Tromsø til oslo på vannet, div spørsmål


tom-ass

Recommended Posts

Nå skal man da ikke overdrive utfordringene som ligger i det og gå langs Norskekysten hvinterstid. Tenk på alle de små enmannssjarkene fra 25 fot og oppover som snart starter helt fra vestlandet for og delta i Lofotfisket. Har aldrig hørt at de ser det som noe stort problen og gå langs kysten.

...det er jo kanskje verdt å legge merke til at de deltar på vårtorskefisket, sannsynligvis juksafisket, som starter i april/mai. Det er også personer som har dette som yrke og har en solid mengde erfaring i på ferdes på sjøen.

Ingen med sunn fornuft i hodet legger ut på en slik distasne vi her snakker om, med en 25 foter i januar måned!

Link to post

En fantastisk tur :) men jeg ville ventet til mars måned pga lyset - og dermed lengre dager.

 

Jeg ser det er mange som fraråder. Men ettersom du allerede har tenkt tanken, så er den mentale planleggingen kommet langt på veg og da gjenstår det tekniske.

 

Å gå en ukjent båt så langt innebærer litt varsko: Jeg hadde ikke lagt ut på langtur uten å være mekanisk kjent med den motoren (jeg ville forresten aldri lagt til havs uten å være mekanisk kyndig ...... selvom det finnes sikkert mange tommeltott-skippere ombord i lystbåter sommerstid.)

 

Jeg sier: Go-for-it, men sørg for topp sikkerhet!

 

God tur :)

Link to post

Enig.. planlegg nøye og vent noen uker på lyset. Så blir det nok en flott tur :flag: at man må ha skute på 35- 40 er jo absurd.. seilbåter på 20 fot har gått jorden rundt..

Hadde selv mange skeptikere og formaninger om turen jeg hadde med båten min sept- okt hjem fra channel islands..

Den engelske kanalen den var farlig og gud vet ikke hva.. båten for liten/for flatbunnet etc...

 

Vi hadde en kjempe tur på 920 nm hjem, ikke uten problemer men dog heller ikke motor trøbbel..

Men dette er jo min mening. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg bor jo på østlandet så jeg skal ikke utale meg..... på deg høres den engelske kanal som en svipp tur over til strømstad.. det er det ikke.

Poenget mitt var ikke og sammenligne.. men og totalt utelukke og nesten umuligjøre ting blir for dumt.. med god planlegging og at man venter på lyset noen uker så tror jeg det er en flott opplevelse. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Kanskje sitter trådstarter og smiler av oss og alle formaninger .....

- Ikke kjenner vi trådstarter,

- ikke vet vi hvilken båt dette er

- og for alt hva vi vet så er trådstarter og kompis'en, båteieren, erfarne sjøfarere med hundrevis av gangtimer i ruskevær.

 

Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre.

 

Nei - kjør debatt ......

 

Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas :smiley:

Link to post
Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre.

 

Nei - kjør debatt ......

 

Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas :smiley:

jaha...! Ukyndig og galt? Innaskjærs? Tror du at du kan seile/kjøre innaskjærs mellom Tromsø og Oslo?

Hvor skal du legge deg i le hvis det blåser opp utenfor Stadt landet? Eller Jæren, Eller Vest fjorden? Eller alle de mindre fjorder og havstykker en må krysse?

Øvrige kommentarer overflødig!

Ta kontakt med redningsskjøytene nedover langs kysten for å innhente deres mening. Jeg er sikker på at en får meget kvalifiserte svar og klare råd om hva som er fornuftig.

 

I tillegg må nevnes at i Nord Norge i perioden januar-mars kan en bli utsatt for ising. Det skal ikke frisk bris til engang for å få det. Isingsproblem i nord er selvopplevd i fritidsbåt. Nevner bare frontruter, vindusviskere, gps antenne, radarantenne. Hva gjør en når dette begynner å svikte og en ellers har dårlig sikt ut gjennom frontruta?

En kan selvfølgelig navigere på "gammel måten", men det er jo utvilsomt en fordel å kunne se noen meter foran båten.

 

Nå skal en ikke svartmale totalt. Det finnes dager langs kysten vår i perioden januar-april som er veldig fine, men det er ikke mange av de på den årstiden.

Link to post

Fra andre tråde kan jeg se, at trådstarter har sin båd i en indsø. Han er relativt ung og har flere gange spurgt om "vej" - fx fra Oslo til Risør, da han er uvant med at sejle på havet. Eller i hvert fald VAR uvant for to år siden. Mit indtryk fra hans tidligere indlæg er, at han ikke er meget erfaren. Og så ville jeg bestemt lade være med at tage en så risikabel tur. Det er altså livet, man leger med på havet. Især om vinteren, hvor man kun overlever i 10-15 minutter hvis man falder i.

 

Se fx denne tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22476

 

Andy

Link to post

Hei igjen Gutter. Dette ble en artig tråd dette! :smiley:

 

Som dere ser så startet jeg denne tråden på sene nattetimer etter en flott romjulsfest, så etter at alkoholen har forlatt kroppen skjønner jeg at vi muligens har tatt vann over hodet, denne gangen også, men jeg og kameraten var "helt klare for tur" da tråden ble startet.

 

Turen blir nok vanskelig å ta uansett båttype da dette blir en lang tur på flere dager/uker og jeg faktisk har en jobb. Men diskusjonen er morsom å lese, og det er alltid artig å høre om andres erfaringer med kysten vår.

 

Det eneste vi vel vet om båten så langt er at den er lukket og har varmeapparat. Trådstarter bør vel komme med noe mer info. om båten for å gjøre tråden mer interessant?

Sant å si, så er jeg ikke så sikker på hva som er av utsyr eller motor forøvrig. Det jeg husker 100% er at det var en motorbåt av stål på 32 eller 34 fot med FB.

 

Kanskje sitter trådstarter og smiler av oss og alle formaninger .....

- Ikke kjenner vi trådstarter,

- ikke vet vi hvilken båt dette er

- og for alt hva vi vet så er trådstarter og kompis'en, båteieren, erfarne sjøfarere med hundrevis av gangtimer i ruskevær.

 

Å framstille en seilas fra Tromsø og sydover innaskjærs som en "berserk-tur" blir ukyndig og galt. Blåser det opp, så legger man seg i le og venter; klarner det opp så letter man anker og seiler videre.

 

Nei - kjør debatt ......

 

Og trådstarter: Meld fra når avgjørelsen tas :smiley:

Enig, kjør debatt! Jeg har ikke erfaringer fra noe spesielt ruskevær, annet en over Rakkebåene i 12 m/sek og et par meter bølger. Dog er kameraten min en "Petter Smart type" med meget, meget gode motorkunnskaper.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Jeg bor jo på østlandet så jeg skal ikke utale meg..... på deg høres den engelske kanal som en svipp tur over til strømstad.. det er det ikke.

Poenget mitt var ikke og sammenligne.. men og totalt utelukke og nesten umuligjøre ting blir for dumt.. med god planlegging og at man venter på lyset noen uker så tror jeg det er en flott opplevelse. :flag:

Vel, noen gjør ditt og noen gjør datt, ofte uten alfor stor kjennskap til hva dette innebærer. Ofte går det bra, men ikke alltid. Ønsken en å utføre en "karslig bragd" så bør en i alle fall kontakte sitt forsikringselskap og Redningsselskapet for å få deres vurdering. Men venter man, ikke noen uker, Thornly, men noen mnder, til dagene blir lyse og lange, da er det en annen sak.

Link to post

OK, da har vi fått klarhet i "overmotet". Temat er uansett artig å diskutere.

At vi har en særdeles innholdsrik kyst kan jeg underskrive på. Har gjort turen fra Oslo til Sørøya i Vest-Finnmark i 2007. 1250 NM ble tilbakelagt langs vår vakre kyst i løpet av 5 uker. Turen ble gjort i juli og august.

 

Sommeren i sør i 2007 bestod hovedsakelig av "drit-vær"! Vi hadde håpet på å kunne oppleve den sør-norske skjærgården i solskinn, men måtte bare konstatere at slik ble det stort sett ikke. Når i tillegg Tjøme radio sender ut navigasjonsvarsel om campingvogner i sjøen, da skjønner en virkelig problemstillinga!

Hyggelig er det også å komme i kontakt med andre likesinnede på en slik tur, hvor nabobåter kan besøkes og en kan slå av en hyggelig prat over en kopp kaffe og kanskje et eller flere glass cognac.

Eller kanskje en risikerer å bli invitert på båtfest på Bremanger landet og å ligge der å vente på at Stadt kunne passeres? Er en litt kontaktsøkene, så kan mulighetene bli mange.

Når vi nærmet oss hjemmehavna kunne Lopphavet passeres i "blank-stilla" og midnattsol. Slikt fester seg på netthinna selv for en innbarka finnmarking!

 

Tilbakela også i april 2007 turen fra Sørøya i Vest-Finnmark til Bergen. Turen gikk uten at vi ble hindret av været i løpet av 5 dager. Vi kunne oppleve båthavner omtrent tomme og 0 kr i avgifter.

 

Vi går definitivt en fin tid i møte!

 

Ha et riktig godt nytt båtår alle båtfrelste!

Link to post
Hei igjen Gutter. Dette ble en artig tråd dette! :smiley:

 

Som dere ser så startet jeg denne tråden på sene nattetimer etter en flott romjulsfest, så etter at alkoholen har forlatt kroppen skjønner jeg at vi muligens har tatt vann over hodet, denne gangen også, men jeg og kameraten var "helt klare for tur" da tråden ble startet.

Det er det som er noe av charmen med festing sammen med kompiser :cheers: . Bra at dere ikke hadde festen i den aktuelle båten på vannet i Tromsø :smiley:

Link to post

Noe av det eg brukte mest, under turen i sommer. TR Bergen- Lofoten, var værsider. Det dannet ofte grunnlag for planlegging av dagsetapper, og endring av planer. Såg gjerne også gjennom Den Norske Los, og Redningsselskapets hamneguide ,om morgenen før oppstart. Da hadde eg endel info liggende fersk, og kunne reagere med mindre stress, når ting ikkje gikk etter planen. Mest brukte værsider:Kystvarsel Skrova Vestfjorden Oppdaget også at autopilot er et utrolig bra hjelpemiddel :tongue:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Nå skal man da ikke overdrive utfordringene som ligger i det og gå langs Norskekysten hvinterstid. Tenk på alle de små enmannssjarkene fra 25 fot og

 

Og hva med de som rodde fiske? De greide seg oftest.

Jeg har mange års erfaring fra Nor Cargo sine lastebåter

det bare en ting og si og det er GALSKAP.

 

Dette vidner on den totalt manglende kunnskap om småbåter som finnes ombord i store båter.

 

I en riktig utstyrt selbåt, som tåler storm, er turen gjennomførlig.

Motorbåt, selv om den tåler storm - send den som fraktgods. Turen vil bli et mareritt

Link to post

Hei Tromsø - Oslo.

 

Gikk selv fra Oslo til Hammerfest med en Wiking 26 i 1975. Startet 29 mai og var fremme i Hammerfest st.aften tok det som en ferietur. Lå værfast ett døgn på LISTA.

Hentet meg en Mørejet 30 i Kristiansund februar 2007. Lå to døgn værfast i Bodø.

Uansett regn med noen ekstra dager på vent, og min anbefaling vil være å ikke starte turen før du har satt bort skiene etter påske.

 

Skitt seilas.

 

mvh

Misunnelig sjøulk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...