Bergen dørk Startet 28.Desember.2008 Del på Facebook Startet 28.Desember.2008 Jeg har hatt snekke (Nidelv 24) og har noen måneder vurdert ulike daycruisere. Ulempen med flere av disse er at de blir litt små for en familie med barn som ønsker å "leve" litt i båten også. Spesielt Skibsplast 655/660 har vært vurdert, men nå i romjulen har jeg studert annonser med Bayliner 2355 med både bensin og diesel, og blitt litt interessert. Tidligere har jeg vært litt skeptisk til disse båttypene, men kommer ikke helt på hvorfor (ser jo at farger og utstyr kan være noe "Harry" sammenlignet med det nordiske, men so what?) Her får man mye båt for pengene, etter det jeg kan vurdere...både snekkelivet (overnatting og skikkelig pantry) + fart. Eller hur? Noen spørsmål: - Hvordan erfares kvaliteten på disse båtene? - Bensin eller diesel? - Er det mulig å bruke de til vannsportaktiviteter som vannski mv? Eller blir de for "treg" i akselerasjonen? - Drevet....(skeptisk til drev, men ikke grunnet annet enn ting jeg har hørt og sett i marinaen) Og selvsagt og kanskje det viktigste: Å få litt synspunkter fra folk som har disse båtene. Jeg kikker på båter på finn.no fra 1995-1998...tips om gode kjøp mottas også med takk! Og så er det modellen over: BAYLINER 2655. Hva får du her som du ikke får med 2355...kun plass? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Jeg bør kanskje legge til at vi "slites" litt mellom ønsket om en ren daycruiser og et ønske om å bruke båten til lengre turer, med overnatting og bra pantry + toalettforhold (med 4 jenter inkl kona er dette et sterkt ønske ). Så er spørsmålet hvorvidt disse Baylinerne kan være et "ja, takk begge deler"..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
alfb Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Min forrige båt var en 2655 og dette var en båt/båttype jeg var fornøyd med. Det som er forskjellen på før og etter -97mod er at etter -97 kan en vende seteryggen i salongen i cocpit, alt etter hvor man sitter. Dette tror jeg også blir det samme på 2355. Dette er i allefall noe jeg ville prioritert all den tid dere er "såpass mange". Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Jeg ville anbefalt noen av disse http://www.finn.no/finn/boat/used/result gode norske båter eller http://www.finn.no/finn/boat/used/result er også veldig bra alternativer. Vi har vår tredje Joda nå og er kjempe fornøyde med båtene og rammene rundt trenger du deler til båten så har du de stort sett dagen etter bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 du anbefaler altså en av desse 4598 treff man får ved å trykke på linkene framfor en bayliner... Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Det er så herlig særnorsk å tro at det kun er nordmenn som kan lage båter! Bayliner er en billig/mellomklasse båt fra USA. I det ligger ikke de dyreste komponentene men en gjennomført god nok båt for de aller fleste. Sammenlignet med en "norsk" 23 foter er 2355 en stor båt i opplevd volum. Jeg ville nok sterkt vurdert en 2655 med tanke på hvor "mange" dere er, men det blir selvfølgelig ut i fra behov... Bortsett fra størelsen er vel største fordelene med 2655 en litt tyngere/bredere? båt med litt bedre sjøegenskaper som kanskje gjør at familien føler seg litt trygere til sjøs... Lykke til med valget, det er ingen fare å kjøpe Bayliner... :) Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Jeg har hatt en 2355 i to og et halvt år nå. Det er en helt grei båt for 2 stk, men ville nok betenkt meg å reise på en ferietur med 4 stk. Selv om båten har en fantastisk godt utnyttet plass i forhold til størrelsen, så blir det litt trangt, selv for 2, når en skal ha med bagasje og mat for noen dager. Ellers er båten grei. Har fått montert baugpropell for ett år siden, da den er veldig føsom for sidevind, når en skal manauvrere til land i trange farevann. Har en 4,3l bensiner, noe som gir en marsjfart på ca 20-22 knop ved ca 4000 omdr. Dette gir ett ikke altfor stort forbruk, og en kan bruke noe bensin i året før en har tatt igjen forskjellen mellom bensiner og diesel av samme båt. ( må som regel ut med 200 300 båtpenger mer for diesel) Og hvilken annen båt på 24 fot får du til 285000,- for en 1996-97 som er like romslig og godt utnyttet. Men i ditt tilfelle ville jeg nok gått for 26'. mvh knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Takk for gode innspill sålangt! Noen som har erfaring med 2655? Er dette i prinsippet samme båt med noen fot ekstra, eller....? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Baatlaus Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Takk for gode innspill sålangt! Noen som har erfaring med 2655? Er dette i prinsippet samme båt med noen fot ekstra, eller....? Ta deg en tur inn på www.boats.com å les om baylinere. Der vil du finne omtrent alt du trenger av info om de to etterspurte båtene. Linken under reff. til en 2655 stående hos en dealer jeg selv kjenner. Duncan`s Boats Godt kjøp? Men trenger kanskje en liten jobb? Suncoast Marine Management Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Bergen dørk: 2355 og 2655 er veldig like. På avstand. De har samme layout både inne og ute, men 2655 er betydelig større. Som familiebåt vil nok 2655 fungere vesentlig bedre enn 2355, som sikkert fungerer utmerket for 2 personer. 2355 mangler også vask på toalettrom. 2655 har heldigere proporsjoner, for minstemann blir veldig høy i forhold til lengde og bredde. I mellom disse har du også 2455, eller 245 som den heter nå. Noen spørsmål:- Hvordan erfares kvaliteten på disse båtene? Folkebåten i USA. En av verdens største produsenter, så noe riktig har de sikkert gjort. - Bensin eller diesel? De aller aller fleste har bensin. Kort motorrom gjør at ikke alle dieseler passer. - Er det mulig å bruke de til vannsportaktiviteter som vannski mv? Eller blir de for "treg" i akselerasjonen? Funker fint det. Ihvertfall med en 5,0 eller 5,7. Med 5,7 blir den relativt sprek. - Drevet....(skeptisk til drev, men ikke grunnet annet enn ting jeg har hørt og sett i marinaen) Er det grunn til å være skeptisk til drev? Lykke til med jakten! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Takk for gode og presise tilbakemeldinger; som sagt min vesle skepsis til drev er nok ikke basert på empirisk kunnskap, men mer på det en og annen har sagt....så du har sikkert rett, Østkyst Hustler. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Et spørsmål vedr disse bensinmotorene: Er vedlikeholdet av disse på linje med en dieselmotor eller er det spesielle ting en må regne med her? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Ang. vedlikehold. Her er mitt vedlikehold av 5,7 liters Mercruiser bensinmotor. Olje/filterskift motor årlig. Kostnad ca 400 kroner. Tid. 45 minutter inkl. varmkjøring av motor, kaffe og opprydning. Oljeskift drev årlig. Kostnad. Husker ikke. Kjøper inn så jeg har i mange år. Kanskje 300? Tid 30 min. Belgskift drev. Hvert 7.år. Kostnad 5000 inkl. gearwire. Settes bort. Skifte impeller annethvert år. Kostnad 200. Skifte frostvæske på motor. Hvert 3. år. Kostnad "noen hundre". Skifte bensinfilter. 2 ganger i året. Kostnad 200. Tid 20 minutter. Slik gjør jeg det. Vanlig ettersyn har jeg jevnlig. Plugger, slanger, pakninger osv. Disse motorene er så ukompliserte så hvis man greier å telle til 10, samtidig som man knytter skoene, er man i stand til å gjøre dette selv. Det er klart det er dyrt, men hva gjør man ikke for litt båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Østkyst Hustler: Takk for svar med et glimt i øyet. Hvilken båt har du? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Bayliner 2855. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Ville nok vurdert det ekstra en må betale for dieselmotor dersom en har mulighet, er kort og godt vel dobbelt så dyr driftskostnad med bensin kontra diesel/samme fart. Men alt beror jo på lenge du tenker å ha båten, samt hvor mye den blir brukt, og selvsagt økonomi. Min båt med 220 hk mercruiser og 140 timer i 2008 sesongen gikk det vel 30-32.000,- i bensin, tilsvarende motor i diesel ville trolig gitt forbrukkostnad på under 15.000,- Ikke bare heng deg opp i kostnadprisen per liter bensin kontra 1 liter diesel, en moderne dieselmotor kan du nok konkludere ca 0.16 liter per hk/time, og bensin ca 0,23-0,28 liter per hk/time avhengig i om det er god gammel forgasser eller innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Jeg har ikke sett så mange dieseler annet enn fra 30 fot og oppover...det er litt for stor og dyr båt for min del. Ser poenget ditt og "holder utkikk". Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Alltid litt skummelt å vise til enkeltbåter, men denne dieselen - vurderes den som undermotorisert? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
sas Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Har en 2355 selv. Veldig fornøyd med denne. Kunne vel tenkt å hatt baugpropell. Ville nok anbefalt 2655 hvis dere er 4 personer. Husk at denne finnes i 2 bredder. Den smale er 259 cm og den brede er 289 cm. Ville ikke hatt dieselmotor på disse båtene. Billigere med bensin. Støyer mye mindre også. Drev fungerer veldig bra. Kjøp helst en med 5,7 liters motor. Kvaliteten på disse båtene er minst like gode som de norska. Har tidligere hatt skibsplast. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Desember.2008 Del på Facebook Svart 28.Desember.2008 Hvis den da virkelig går 30 kn som det står i annonsen er den vel greit motorisert Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Hvilken Skibsplast-modell hadde du før, sas? Må innrømme at jeg liker 655 og 660 godt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Enig i det, Fanafjord, men det var noen antydninger fra Bayliner-folk her som kanskje tyder på at denne båten bør ha noe mer HK for å komme i plan med litt last. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Det kan jo også tenkes at en finn.no-knop tilsvarer 0,75 vanlige knop. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Hvis denne båtmodellen skal være aktuell for oss, så må det nok bli 27-foteren, basert på de råd som er gitt her, dvs 2655. Må allikevel ombord i disse for å få en følelse med dette, tror jeg. Når det sies at 24-foteren passer til 2 og vi hadde en 24 fots Nidelv som passet godt til oss tidligere, så blir jeg jo litt i tvil vedr hvilke krav som stilles. Siden jeg ikke har erfaring med denne type båt, velger jeg å tro at det ikke bare er fysisk plass, men også forholdet mellom personer, last og erfart kjørekomfort (planing, marsjfart, forbruk osv). Eller er det slik at eks Bayliner 2355 er mindre enn båter som f.eks. Askeladden Voyager 705, som jeg opplever som rimelig romslig og velutnyttet (men altfor dyr...)? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
gmg Svart 29.Desember.2008 Del på Facebook Svart 29.Desember.2008 Du må nok gå og se på en, for de er nok som du sier hvor standaren settes, vi har en Bayliner 2855 og synes den er litt for liten , noen venner har en Bayliner 245 og dei synes at den er mer en stor nok, begge familine er fire personer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.