MajorAndy Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Jeg har haft en 2655 i to år og tog på flere weekendturer med hele familien (to voksne + to børn dengang 11 og 16). Det fungerede fint og der er hvad man skal bruge i 2655'eren - incl. lukket toilet, der jo er et krav fra det svage køn. Jeg havde ingen fejl på båden og var gennemgående godt tilfreds - men ville ikke tage på en en uges ferie i den. Dertil synes jeg den er for lille. Men som kombi-løsning mellem en daycruiser og en weekend-båd er den fin - og så får man jo meget for pengene! Største svaghed er at den ikke sejler ret godt i uroligt vejr. Når vandet er fladt går det som en drøm - men med bølger og vind er det besværligt også fordi den ikke kan sejles mellem 8 og 18 knob (min kunne i hvert fald ikke, da motoren var for svag til at få båden til at halvplane). Jeg havde den lille benzinmotor (5.0 uden indsprøjtning). Jeg ville nok vælge en indsprøjtningsmotor, da jeg synes at den anden kunne være lidt svær at starte. En stålpropel gav desuden lidt ekstra bid i vandet. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Interessant! Hvilke av disse bensinmotorene er innsprøytingsmotor? Hvordan benevnes de? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
MajorAndy Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Her skal større sagkundskab end jeg nok træde til - men jeg mener, at motorer der benævnes MPI eller EFI er indsprøjtningsmotorer. Jeg ved ikke om Mercruiser stadig laver den omtalte 5.0 V8 med karburatorer. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Major Andy har helt rett. MPI er betegnelsen på Mercruisers innsprøytningsmotorer. Multi Point Injection. Han har også rett i at fartsområde mellom 8 og 18 knop på en slik helplaner er lite egnet. Og dette med størrelsen er selvfølgelig helt individuelt. Men jeg står ved det jeg skrev om at en 2655 nok egner seg bedre for 4 enn en 2355 gjør. Men kikker du ikke på 2455 som er imellom? Den er merkbart større enn 2355 som er den minste cruiseren til Bayliner. Eller rettere sagt var, for den har ikke blitt laget på mange år. Ta deg en kikkerunde, så danner du deg fort et inntrykk selv. Midtkabinen er overraskende romslig på alle modellene. Og ståhøyde er det i kabinen på 2355 også. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Takk for rådene - 2455 er selvsagt også aktuell å se på, men jeg har foreløpig ikke funnet så mange eksemplarene av denne for salg; iallefall ikke på finn.no. Forresten - finnes det noen oversikt over disse Bayliner-modellene? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SeaRaymond Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Har du forsøkt bayliner.com?? Vet iallfall at det er en side searay.com der en kan leite gjennom arkiv og finne det en leter etter....sea ray og bayliner er vel i samme gaten, og begge american Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Godt tips - ser ut til at denne linken kan gi en viss oversikt: http://www.baylinercustomercare.com/manuals_index.html Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Har sjekket noen 2655 og drivstoff-forbruket virker meget høyt. Hva var din erfaring der, Major Andy? Eller andre som har båten? Forstår det slik at en bensinmotor på 260 HK gjerne drar opp mot 50 l bensin på marsjfart. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SF Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Har du sett på Sea Ray 240 evt 250? Har selv en 240 med Steyr diesel bruker 16 liter/time i snitt og da går jeg mest i marsj på 27-28 knop. Jeg vurderte også Bayliner 2655 men endte opp med Sea Ray'en. Sea Ray 240 er litt mindre en 2655 men ikke mye, ute plassen opplever jeg som bedre i 240'en enn i 2655'en. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MajorAndy Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Ja, det er helt korrekt at (især de lidt ældre) Bayliner-motorer bruger litervis af benzin. Jeg tror ikke at det er helt forkert at min 2655 brugte 50 liter i timer når jeg sejlede 26 knob. I Danmark er det oven i købet sådan, at det er svært at købe benzin i mange havne (der er kun diesel, da der er store krav til sikkerhed og miljø i forbindelse med benzinanlæg) og da jeg flere gange havde oplevet at skulle fragte 50 liter benzin i flere omgange på indkøbsvogne fra supermarkeder mm. for at fylde op i fremmede havne, så valgte jeg at gå over til diesel. Men der er nok ikke nogen tvivl om at det kommer an på hvor meget du sejler: Hvis du ligger på 70-100 timers sejlads pr. sæson og har båden i 5-8 år så er jeg meget i tvivl om det kan betale sig at investere det ekstra en dieselmotor koster. Dog kommer jeg aldrig til at gå tilbage til benzin...Baylineren var helt sikkert den sidste benzin-båd, jeg ejede! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Har selv en 240 med Steyr diesel bruker 16 liter/time i snitt og da går jeg mest i marsj på 27-28 knop. 16 liter /time i 28 knop. dette er det dummeste eg har hørt! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Da må du lese innlegget en gang til, jeg skriver 16 liter/time i snitt, dette inkluderer marsjfart, tomgang mens jeg gjør klar for avgang, dorgefart ut av havna ++ og nei jeg går ikke alltid i marsj men ofte. Jeg har ikke forbruksmåler og vet bare hvor mye jeg fyller og hvor mange motortimer jeg har fra forrige fylling. Hvis det er det dummeste du har hørt bør du komme deg ut litt mer Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bearded Beast Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 i innlegget over står det om en bensiner som bruker ca 50 l/t i god fart og det stemmer nok ganske bra. og under kommer du og framstiller dieselen som den går på 16 liter i samme hastighet. åneei det er snitt... 16 l/t i snitt på sesong er et totalt uinteressant tall som ikkje sier noen verdens ting om forbruk! faktum er at ekstrakostnaden det er å kjøpe / eie en dieselmotor ikkje betaler seg på noe vis for den gjengse fritidsbåtbruker på middels store båter. men diesel er lettere tilgjengelig langs sjøen mange steder, det skal sies. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 OK - det blir en vurderingssak og et regnestykke om en kan bruke mer på innkjøp enn på drift, for å si det slik. Det er vel slik for de fleste av oss at når innkjøpet blir gjort (basert på en del ulike vurderinger), så er det driften som ofte teller. Ikke kjekt når en må tenke for mye gjennom hvorvidt en skal ta seg en tur på sjøen eller ikke, fordi eks bensinforbruket er veldig høyt.....synes nok 50 liter i timen er i meste laget, når det skal kombineres med båtglede for min del. Skal kikke litt på Sea Ray 240 - takk for tipset, SF. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Det er vel slik for de fleste av oss at når innkjøpet blir gjort (basert på en del ulike vurderinger), så er det driften som ofte teller. Ikke kjekt når en må tenke for mye gjennom hvorvidt en skal ta seg en tur på sjøen eller ikke, fordi eks bensinforbruket er veldig høyt.... Mulig det er slik for de fleste. Ikke for meg. Jeg har en pott penger som skal gå til mat, klær, hus, bil, båt, hobby og ferie. Da er det for meg viktig å få mest mulig for de pengene. Og da handler jeg deretter. Om pengene renner ned i tanken, eller går til renter i bundet kapital er revnende likegyldig for meg. Jeg tenker altså helhet, og ikke innkjøp og drift hver for seg. Begge deler skal nemlig betales. En gang. Jeg er bare opptatt av å ikke prioritere slik at båten blir en økonomisk byrde. Da kan jeg nemlig ikke kose meg med den. Tråden handlet vel også egentlig om erfaringer med B2355. Selv om jeg ikke selv har eid en 2355, kan jeg opplyse trådstarter om at en helplaner uansett drivstofftype bruker mer drivstoff enn en snekke. Slik er det. Og får man vondt når man fyller tanken, bør annen type båt vurderes. "Etter mitt syn" Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Ser poenget ditt, Østkyst Hustler, og er forsåvidt ikke uenig. En Bayliner-bensinbåt, enten i 24 fots eller 27 fots klassen koster jo ca 100-150 000 mindre i innkjøp enn en tilsvarende diesel. Jeg var allikevel ikke klar over at forbruket av bensin kom opp på et såpass høyt nivå pr time. Nyttig å få innsikt i det. Sammenligner ikke disse båtene med snekker (som nesten bare går på lukta av diesel og der drivstoff-forbruk knapt er tema), men peiler meg inn på en båt som ligger et sted i mellom forbruksmessig. Og det er helt rett også, som du påpeker, at tråden startet med en annen båt og sannsynligvis et annet forbruk! Det ligger jo også en dieselversjon på Finn.no av B2355 med 139 HK diesel. Synspunkter på den, sånn rent generelt, og ikke nødvendigvis denne båten spesielt? Er dette bra nok motorisering, eller vil typisk denne med 250 HK bensin gi mer båtglede i praksis? (vil som tidligere nevnt verken markedsføre båtene for eier eller gjøre det vanskeligere for de å selge) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Nei, det vil ikke jeg heller. Begge båtene ser bra ut på bildene! Den med bensinmotor ser mest "urørt" ut. Det er ofte et godt tegn for meg. Har de siste årene vært med flere kamerater å kikket på særlig Baylinere. Jeg har erfart at de som eies av en "jeg greier alt selv type", ikke er det beste kjøpet... Jeg er veldig usikker på dieselmotoriseringen. Du må nesten ut å prøve. Ikke noe er bedre enn om den er stor nok. Båten vår veier nesten 4 tonn klar til bruk, og greier seg jo med 260 bensinhester. Selv om 300 hadde vært bedre.... Disse båtene er jo vesentlig lettere. SF har sikkert en mening om dette. Han har testet litt av hvert om jeg ikke husker feil. Men de båtene du linker til ser ok ut. Forhåpentligvis også i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Kan du si litt mer eksplisitt hva du mener med urørt? Jeg har kun sett båttypen fra utsiden pr i dag, men tar gjerne noen råd hvis jeg begynner å kikke litt mer konkret! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Original. Uten alt for mye ombygginger elektrisk og teknisk. Luker, instrumenter, holdere osv. Men jeg sier ikke at noen av disse er slik. Har bare sett så mye "hemgjort". En annen ting. Jeg forstår ikke at den med bensin kun er oppgitt med 30 knop maks. Vår gjør det. Med samme motor. Og to av mine venner har 2455 med samme motor og kan suse forbi. Og noe du SKAL se etter er tegn på vannlekkasje fra fenderlist eller takluker. Gjelder alle modeller. Her har yankeene åpenbart gjort for dårlig jobb. Har sett spor etter lekkasje på flere båter. Og finn en med lukket kjøling på motor. Veldig mange har det dessverre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Her er nogle billeder af min 2655 - lige inden den blev hentet af forhandleren. Når jeg genser dem, synes jeg egentlig at det var en ok båd - og så kostede den kun 310.000 kroner...hvilket var 1/4 af den Skilsø, jeg købte bagefter. Var den fire gange så god...? Hmmm.... Som du ser på der første billede var kalechen forlænget så den gik helt bag ud til badeplatformen. Det gav virkelig god plads under presenningen på de lidt kolde dage og øgede brugsværdien noget! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Fin båt!! Amerikanerne kan det der med tekstiler.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 la oss nå vær litt realistisk. under 150 hk på en sånn båt blir at man får en båt med to hastigheter. enten skrogfart eller full gass og akkurat planehastighet. man hører ofte om folk som klager på for lite kraft, aldri hørt om noen som klager på for mykje.. og forbruket tilsvarer det man henter ut av hk uansett om motoren er liten eller stor. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 denne 2655 MajorAndy viser frem er en skikkelig flott båt! heilt perfekt weekend cruiser og sikker tbrukende til lengre turer i godt vær med. men du slette tid de amerikanerne og tekstiler... virker til å være skreddersydd til de over 70 grøss Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Flott båt, Major Andy.....det med tekstilene er i sannhet amerikansk, ja, over hele linjen. De er jo slik nokså nye også, har jeg sett. Er vel mulig å gjøre noe med, om en vil ha tradisjonelt nordisk blått. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ben Sin Svart 30.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2008 Ikke noe problem å gjøre noe med. De fleste ser også bedre ut i virkelighet enn på bilde. Heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.