Jump to content

Noen som har erfaringer med Bayliner 2355?!


Bergen dørk

Recommended Posts

Ser du er betenkt med forbruk på 50 liter/time.

Husk nå at du jammen kommer et stykke på den timen. Med marsfart på 26 knop kommer du fra Sotrabroen til Leirvik på Stord på omtrent 1 og 1/2 time, 75 liter eller 750 kroner.

I startinnlegget så sier du noe om du veksler mellom day eller weekendcruiser i ønsket ditt , så ut i fra det tenker jeg at du sikkert har de fleste godplassene dine under en times avstand fra startsted.

La oss nå si at du bruker en tusenlapp i bensin de helgene du er på overnattingstur. Er det da pengene eller tiden som begrenser båtbruken? Er det pengene, ikke kjøp en slik båt i det hele tatt.

 

Om du ikke er av typen som ferierer i båten og/eller drar på langturer så er faktisk 70 timer motorgange rimelig mye.

Det som overrasker de fleste etter å ha fått lest av tekniske data fra motoren er at timetallet i tuslefart utgjør største delen av timene. Kjører du marsfart i 30 av de 70 timene kjører du mer fort enn de fleste.

Så kan du igjen begynne å tenke:

30x50x10 er det for mye? ikke kjøp en slik båt.

Du får selvfølgelig tenke gjennom ditt båtbruk og sette inn tall som passer for deg. Men poenget er at når en regner over det så er det ikke så mange timene en kjører i marsfart og drivstoffutgiftene blir ikke enorme.

Link to post

Gode poeng - ingen tvil! Noterer meg det. Sålangt har det vel vært tiden som har begrenset båtbruken, så det å få en del større aksjonsradius på kortere tid, vil ha stor verdi.

 

Takk for sålangt mange gode råd - nyttig for meg! Og et riktig Godt Nyttår når det kommer! :fireworks2:

 

P. S: Tar fortsatt mot erfaringer og råd, jeg....! (dvs stenger ikke tråden, for å si det slik)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Det ligger jo også en dieselversjon på Finn.no av B2355 med 139 HK diesel. Synspunkter på den, sånn rent generelt, og ikke nødvendigvis denne båten spesielt? Er dette bra nok motorisering, eller vil typisk denne med 250 HK bensin gi mer båtglede i praksis? (vil som tidligere nevnt verken markedsføre båtene for eier eller gjøre det vanskeligere for de å selge)

 

Vi kjøpte nesten en Bayliner 245 (nyere versjon med annet design av 2355) i 2003. Den ble da levert med enten Mercruiser bensin på 220 eller 250 hk, eller en Volvo Diesel KAD32 på 170 hk. En eldre diesel på 139 hk vil være for lite på denne båten. Jeg tror ikke du vil ha glede av denne.

 

Importør (Baymax) sa at en enten burde ha 250 hk bensin eller 170 hk diesel. Prisforskjellen var 100K (i 2003).

 

/Øystein

Link to post

Tak for roserne - skynder mig at vedlægge et billede at det mest "sælgende" rum i båden - vi ved jo alle hvem der skal overtales... :wink:

 

 

 

billede_005_1.jpg

 

Båden var en 1999 model - billederne er taget i 2002. Og på nær indtrækket er designet vel til at leve med også i dag. Der ligger flere 2655-modeller på danske bådsites til omkring de 300.000 kroner. Fx denne, men en god motor:

 

http://www.aabbmc.dk/baade/storfoto/Baylin...ner_2655_lx.htm

 

Denne ser da også fin ud..: http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=147606 Denne har også den fulde presenning, der giver mere rum på de kolde dage.

 

(Jeg ved godt, at man ikke lige kan købe både i DK hvis man bor i Norge - men det bør da give en ide om niveau og hvad man får for pengene...)

 

 

Andy

Link to post

Tankinnholdet på en 2355 fra 1996, som jeg har, er 55 gal. = 208 liter

Når det gjelder motoriseringen er min utstyrt med V6 4,3l på 190 hk. forgasserversj.

Den har en max fart på ca 30 knop.

Den tidligere eieren av denne båten hadde ett søskenbarn med lik båt, men med V8

De hadde vert på tur sammen, og gikk med samme marsjfart. V6 brukte 70-80 liter

mindre på samme helgeturen.

Den nyere MPI versjonen V6 er på 220 hk. og skal bruke mindre drivstoff.

 

Godt nyttår! :newyearcheers:

 

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post

Hei Knut! Du har tydeligvis hatt denne båten noen år; hva er styrker svakheter sett fra din synsvinkel?

 

Den motoren du nevner er bensinmotor, ikke sant? Hvordan ser forbruket ut for deg i ulike fartsområder?

 

Drømmen vår har egentlig vært en Skibsplast 690 (grunnet stikkøye, eget toalettrom og de gode daycruiser-egenskapene). På mange vis kan mye av det en får i denne båten (som koster langt mer...) sannsynligvis like gjerne realiseres i en Bayliner 2355 eller 2655.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg vurderte også en skibsplast 690 før jeg kjøpte meg en Bayliner 245 m/ diesel. Frem til da hadde jeg hatt en Skibsplast 655.

Syntes jeg fikk mye mye mer for pengene med en Bayliner 245. Som standard så kommer de med alt utstyret som er ekstrautstyr på de norske båtene. Kvaliteten syntes jeg er vell så bra som de norske osv. Min båt har såkalt nordisk innredning med Lys ensfarget puter og maritime blå farger innvendig.

Link to post

Bergen dørk. Du kan se alle de nye modellene her. 245 het tidligere 2455, men det ble en ganske stor facelift på denne for et par år siden. Blant annet forsvant dollbordene. 245 er nå minstemann i cruiser serien. Det er ikke stor forskjell på den og de du allerede har blitt kjent med. Den er bare litt mer moderne i designen. Planløsningen er veldig lik fra 1995 modellene.

Link to post

for å gi en pekepinn på bensinforbruk kan jeg opplyse om mine erfaringer der de begge var utstyrt med navman forbruksmålere.

 

Sea ray 230cc med 7,4 liter v-8 bensin 330 hk forgassermotor ved toppfart 43 knop = 95 liter i timen, marsjfart 23-30 knop låg forbruket på 40-60 liter i timen om jeg ikke husker feil.

 

Sea ray 215ec med 5,0 liter v-8 bensin 220 hk forgassermotor ved toppfart 38 knop = 65 liter i timen, marsjfart 21-30 knop ligger forbruket på 32-50 liter i timen, etter å ha regnet litt på dette, har jeg kommet fram til at dersom en regner en 0,28 liter per hk/t tror jeg du er nærme. Dvs dersom du ganger 0,28 med antall hk har du forbruket ganske presist, deler du så dette på antall knop har du forbruket per. n. mil, på disse båtene er forbrukskurven nokså flat fra planefart til toppfart, men det fartsområde en kommer lengst med n.mil per liter er som hovedregel like over planingsfarten.

Link to post

¨jeg kjøpte en 2855 i fjor god plass til 4 personer har brukt den med mange overnattingsdøgn noen timer kjøring synes ikke den bruker så mye bensin med 7,4 l 330 hp. Er kjempefornøyd vurderte bensin å diesel men synes ikke det å betale ca 250000 mer for diesel hadde noe hensikt !!!!!!!!!!!!!! Lykke til med valget :flag:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Jeg bør kanskje legge til at vi "slites" litt mellom ønsket om en ren daycruiser og et ønske om å bruke båten til lengre turer, med overnatting og bra pantry + toalettforhold (med 4 jenter inkl kona er dette et sterkt ønske :smiley: ). Så er spørsmålet hvorvidt disse Baylinerne kan være et "ja, takk begge deler".....

 

Hvis du er fortrolig med tanken om å bruke "litt" drivstoff, og med utgangspunkt i det du skriver her, anbefaler jeg at du jakter deg inn på en 2655 fremfor 2355. Bare badreromsfasilitene alene gjør det meget mer komfortabelt ombord. Vask og dusj inne. Og i tillegg dusj ute på badeplattformen. Ikke så dumt det! Og kabinplassen er vesentlig større. Skulle ikke forundre meg om den tåler litt mer sjø også.

 

Vortec motorer er godt kjent. Bør ikke være noen ulempe. At det er ferskvannskjøling på den er ihvertfall en fordel. (jeg hadde ikke kjøpt båtmotor med noe annet.)

Link to post

Hei igjen.

 

Når det gjelder eksakt forbruk, har jeg ikke det. ( Har notert hver liter jeg har fyllt i loggboken, men den ligger ombord ett godt stykke herfra (i vinteropplag) Jeg kalkulerer med en tusenlapp for en helgetur + ÷ (ett par timers gange hver vei)

Har tenkt å få montert forbruksmåler på Navman GPS'n men har ikke kommet så langt ennå.

Når det gjelder styrken på denne båten, er vel utnyttelsen av plass, og pris, og ståhøyde i kabin for en vanlig mann, og bra adkomst til motorrom.

Svakheten er vel elektrisk anlegg?? og at den er litt vond å holde på rett kurs ved 5-9 knop. Følsom for sidevind ved lav fart.

( Jeg vil si at baugpropell er ett must)

Og div. lekkasjer fra vinduer og fals mellom skrog og dekk.

Batterikapasiteten var for lav når jeg kjøpte båten. Kun ett forbruk og ett startbatteri. Har utvidet til 2 nye 120ah forbruk og ett nytt 85ah start. Dette holder fint til en weekend i uthavn, noe jeg før hadde problemer med.

En annen sak, når det gjelder nyere 245 -265 uten dollbord . Dette synes jeg er ett minus da du da må klyve til fordekket via seter og gjenom frontruten. ( Noe som hos meg er svært vanskelig, da jeg har norsk-sydd kalesje uten åpning over frontruten.

Nå er riktignok dollbordet på min ikke særlig bredt, men selv kona tør å gå langs det når vi er på vei til kai for å fortøye.

 

Ellers ville jeg nok i dag satset på en som denne Bayliner 2855 ciera

Den har 4 faste køyplasser, men er selvfølgelig en god del dyrere, særlig med diesel.

 

mvh

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...