Jump to content

Svinger, best plassering på planende båt

Kjeller

Recommended Posts

Til våren skal jeg montere ekkolodd (fishfinder) i en Uttern d55. Jeg kan velge mellom innvndig montert svinger eller montering i hekken. Gir begge disse monteringer like gode måleverdier til ekkoloddet, eller er hekkmontering best? Jeg ønsker i utgangspunktet å montere egnet svinger innenbords da jeg da slipper utvendig skruehull og større fare for å skade svingeren. :fishing:sommeren_08_007.jpg

Innvendig svinger fungerer stort sett helt utmerket. Men det kan være lurt å "prøve seg litt fram" på forskjellige steder på båtbunnen for å finne best mulig plassering (les et sted hvor skum/bobler forstyrrer signalet minst mulig, i kombinasjon med at skroget er mest mulig "homogent". Bruk rett og slett en ballong med vann - denne legger du på aktuelle "prøvesteder" får du holder svingeren godt ned i ballongen, men ikke "igjennom".

• 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...