Kjeller Startet 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2008 Til våren skal jeg montere ekkolodd (fishfinder) i en Uttern d55. Jeg kan velge mellom innvndig montert svinger eller montering i hekken. Gir begge disse monteringer like gode måleverdier til ekkoloddet, eller er hekkmontering best? Jeg ønsker i utgangspunktet å montere egnet svinger innenbords da jeg da slipper utvendig skruehull og større fare for å skade svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Innvendig svinger fungerer stort sett helt utmerket. Men det kan være lurt å "prøve seg litt fram" på forskjellige steder på båtbunnen for å finne best mulig plassering (les et sted hvor skum/bobler forstyrrer signalet minst mulig, i kombinasjon med at skroget er mest mulig "homogent". Bruk rett og slett en ballong med vann - denne legger du på aktuelle "prøvesteder" får du holder svingeren godt ned i ballongen, men ikke "igjennom". Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hei Du får en del tips i denne tråden Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
motor Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 En feil jeg har gjort med innvendig svinger er å montere for langt ut til siden. Blir veldig fort luft under i stor fart eller i bølger. For langt bakover vil resultere i luftforstyrrelser når du bakker. Dette gjør det litt vanskelig å montere opptimalt innvendig i "mindre" båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeller Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Så er båten på vannet med innvendig montert svinger. Erfaringen blir at det er et bedre bilde uten forstyrrelser av luftbobler. Så dette ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Femund_3 Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Og svinger ble plassert hvor ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeller Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Ca 50 cm fra akter og 10 cm fra kjølen. Funker som sagt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Femund_3 Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 Takk Kjeller ! Har en T55 selv og slipper da og prøve meg fram! Sånt liker vi............ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.