Jump to content

Erfarne seilbåtkjøpere - hjelp meg


rrisnes@online.no

Recommended Posts

Hei,

Har brukt forumet her tidligere - alltid med gode svar.

 

Denne gangen trenger jeg hjelp til å vurdere pris/skade:

 

Jeg har funnet et eksemplar på 26 fot fra tidlig 70-tallet. Fra svenske register har jeg fått vite at ca. pris for et strøkent eksemplar er ca 30-35.000 -  nå er spørsmålet hvor mye jeg skal trekke fra denne prisen. Følgende er "feil" med båten:

 

- Sprekk i bakkant av feste på kjølen (finne-kjøl). Har vært fikset, men ser noe amatørmessig ut. Er dette kanskje en litt skummel skade ?

- Generelt mye merker i skrog/baug - lett å fikse, men ser ikke pent ut

- Alt av utvendig treverk er ikke vedlikeholdt og ser slitent ut

- Alt av innvendig innredning er også dårlig vedlikeholdt (noen steder virker det som det er vannskader av begrenset omfang også)

- Båten har vært halvfabrikat

- Innenbordsmotor (det ligner en utenbordsmotor som står midt i båten) som ikke går (eier vet ikke hva som er galt). Dette kan være en bagatell

- Er usikker på hva som virker av el-anlegg

- Mange fenderfester som henger og slenger

- Generelt en båt som har vært dårlig vedlikeholdt

 

Hva tror dere som eksperter ? Hva er maksprisen ?

 

På forhånd takk

 

Rolf

Link to post

Hei,

Har brukt forumet her tidligere - alltid med gode svar.

 

Denne gangen trenger jeg hjelp til å vurdere pris/skade:

 

Jeg har funnet et eksemplar på 26 fot fra tidlig 70-tallet. Fra svenske register har jeg fått vite at ca. pris for et strøkent eksemplar er ca 30-35.000 -  nå er spørsmålet hvor mye jeg skal trekke fra denne prisen. Følgende er "feil" med båten:

 

- Sprekk i bakkant av feste på kjølen (finne-kjøl). Har vært fikset, men ser noe amatørmessig ut. Er dette kanskje en litt skummel skade ?

- Generelt mye merker i skrog/baug - lett å fikse, men ser ikke pent ut

- Alt av utvendig treverk er ikke vedlikeholdt og ser slitent ut

- Alt av innvendig innredning er også dårlig vedlikeholdt (noen steder virker det som det er vannskader av begrenset omfang også)

- Båten har vært halvfabrikat

- Innenbordsmotor (det ligner en utenbordsmotor som står midt i båten) som ikke går (eier vet ikke hva som er galt). Dette kan være en bagatell

- Er usikker på hva som virker av el-anlegg

- Mange fenderfester som henger og slenger

- Generelt en båt som har vært dårlig vedlikeholdt

Skal på ingen måte påberope meg å være ekspert, men jeg har sett endel gamle baljer gjennom de siste årene, og tillater meg å komme med noen betraktninger:

Vi tar det kronologisk:

Kjølskade: Kan være skummel.  Regner med at båten har enkeltlaminat. Det meste kan fixes. EPOXY er lettere å jobbe med enn glassfiber. Å "slipe opp" gammel skade for inspeksjon virker brutalt, men er ofte eneste måte å få "oversikt" på. Min personlige mening er at båter på 26 fot neppe har større belastninger enn at det er mulig å fikse dette selv.

Merker i skrog & baug: Ingen betydning utover det rent kosmetiske. Kan fikses av "gjør det selv" person.

Utvendig treverk: Igjen, rent kosmetisk. Kan fikses med ofte enkle grep. Sandpapir, olje og lakk gjør susen. ( forutsatt at det er som du sier da, slitent og ikke råttent...)

Innvendig treverk: Vannskadet treverk er vanskelig å få pent igjen. Kan dog byttes ut, evt. males der det er ille...

Halvfabrikat: Stort sett alle båter fra 70 tallet ( med unntak av bla.a MAXI ) ble levert i ulike grader av halvfabrikata / monteringssett. Har ingen PRAKTISK betydning, men lister osv er ofte mindre avrundet osv.

Motor: Kan dette være en VP / Honda sak ? Ligner en "avkuttet" utenbordsmotor ? I så fall, kan den fikses, fiks den. Hvis ikke pælm den, sett på utvendig brakett og utenborder. Evt. har jeg link et sted til firma som leverer nye hondamotorer som passer på dette drevet. Tror dette kommer på omlag 25 store. Mao. dyrt, spes. båtens verdi tatt i betraktning..

El-anlegg. Ikke spes dyrt å fikse, men som regel arbeidskrevende. Forutsetter at du er villig til å sette deg inn i forskjellen på watt og Ohm.

Løse fenderlister Kan den settes på igjen er det bra. Hvis ikke finnes nye. Forutsetter at du har tilgang på etpar lettlurte kompiser ved montering av denne ( lokk med gratis ØL .. )

Koster endel kroner.

Generelt dårlig vedlikeholdt: Utifra din beskrivelse stemmer nok dette.

 

Å si noe om makspris er i beste fall tipping. Ettersom en strøken tilsvarende går for 30-35 SEK, burde denne sikkert ha negativ verdi. Det har den selvfølgelig ikke, men en pris på 25-35K burde være realistisk for denne. Husk at små båter ikke nødvendigvis er like billige i Norge som i Sverige..

 

Ofte kan "forlatte objekter" se langt mer "herpa" ut enn de i virkeligheten er. En skikkelig ryddesjau, en skikkelig vask, hiving av defekt utstyr, og fast-taping av løse ledninger ( ! ) gjør ofte at båten virker langt mer representativ.

 

Det skal heller ikke stikkes under en stol at det omsettes båter for langt mer enn de er verdt. Det skiller ofte bare 20-25 000 på skikkelige stygge Maxi 77 og båter som er i skikk som nye, eller langt bedre. Dette er da båter som har fått ny utrustning for det mangedobbelte..

 

Så får du tenke selv, synes du det er en OK hobby å flikke, mekke & pusse på en gammal skute, eller vil du heller komme til "dekket bord". Er førstnevnte interessant, sleng inn et bud. Hvis du synes mekking er noe "træl" gå videre til neste. Du finner sikkert en tilsvarende i OK stand, kanskje litt dyrere, men det får du vel igjen når du engang skal selge..

 

Lykke til !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei,

Har brukt forumet her tidligere - alltid med gode svar.

 

Denne gangen trenger jeg hjelp til å vurdere pris/skade:

 

Jeg har funnet et eksemplar på 26 fot fra tidlig 70-tallet. Fra svenske register har jeg fått vite at ca. pris for et strøkent eksemplar er ca 30-35.000 -  nå er spørsmålet hvor mye jeg skal trekke fra denne prisen. Følgende er "feil" med båten:

 

- Sprekk i bakkant av feste på kjølen (finne-kjøl). Har vært fikset, men ser noe amatørmessig ut. Er dette kanskje en litt skummel skade ?

- Generelt mye merker i skrog/baug - lett å fikse, men ser ikke pent ut

- Alt av utvendig treverk er ikke vedlikeholdt og ser slitent ut

- Alt av innvendig innredning er også dårlig vedlikeholdt (noen steder virker det som det er vannskader av begrenset omfang også)

- Båten har vært halvfabrikat

- Innenbordsmotor (det ligner en utenbordsmotor som står midt i båten) som ikke går (eier vet ikke hva som er galt). Dette kan være en bagatell

- Er usikker på hva som virker av el-anlegg

- Mange fenderfester som henger og slenger

- Generelt en båt som har vært dårlig vedlikeholdt

 

Hva tror dere som eksperter ? Hva er maksprisen ?

 

På forhånd takk

 

Rolf

Hei

 

Dersom prisen på et strøkent eksemplar er så lav som 30 - 35.000, mener jeg at denne båten ikke er verdt noen ting. Skulle du satt bort båten til restaurering for å få reparert / utbedret de tingene du nevner ville det sansynligvis kostet  mer enn 30 - 35.000. Du sier ingenting om rigg og seil, men hvis det også er i dårlig forfatning er det vel ikke stort igjen ?

Link to post

Jeg har funnet et eksemplar på 26 fot fra tidlig 70-tallet. Fra svenske register har jeg fått vite at ca. pris for et strøkent eksemplar er ca 30-35.000 -  nå er spørsmålet hvor mye jeg skal trekke fra denne prisen. Følgende er "feil" med båten:

 

- Sprekk i bakkant av feste på kjølen (finne-kjøl). Har vært fikset, men ser noe amatørmessig ut. Er dette kanskje en litt skummel skade ?

- Generelt mye merker i skrog/baug - lett å fikse, men ser ikke pent ut

- Alt av utvendig treverk er ikke vedlikeholdt og ser slitent ut

- Alt av innvendig innredning er også dårlig vedlikeholdt (noen steder virker det som det er vannskader av begrenset omfang også)

- Båten har vært halvfabrikat

- Innenbordsmotor (det ligner en utenbordsmotor som står midt i båten) som ikke går (eier vet ikke hva som er galt). Dette kan være en bagatell

- Er usikker på hva som virker av el-anlegg

- Mange fenderfester som henger og slenger

- Generelt en båt som har vært dårlig vedlikeholdt

Dette høres ikke veldig attraktivt ut, synes jeg. Mye dårlig vedlikehold går det an å gjøre noe med, men sprekken ved kjølfestet kan være en skikkelig "killer", og kan fort bli dyrt hvis det viser seg at du virkelig må gjøre noe med det. Motoren høres jo ut som den er mer eller mindre kondemnabel. Her kan du evt. ordne deg med en påhenger på brakett bak, hvis du aksepterer å seile rundt med "ballast-motor".

 

Fenderfester, elanlegg og utvendig treverk er jo ting du kan ta fatt i etterhvert.

 

Jeg tror ikke jeg ville budt mye over 20.000 kroner for denne. Så er spørsmålet hvor mye ergrelser du tåler ved å måtte renovere gammalt herk som dette før du mister gleden ved å eie båt. Mange har brent seg på dette før....!

Link to post

Jøss, Suzuki!  :lol:

Bare et par småting i tillegg til Suzuki's kommentarer, etter egen erfaring: Jeg er mest bekymret for kjølen; Få satt båten på land og la den hvile på kjølen, så ser du om den siger nedover kjølen, Gjør den det har du litt mer enn en "handy" plastejobb foran deg, gjør den ikke det, klarer du det selv sannsynligvis.

Jeg tror el-anlegget er det siste jeg ville tenke på med mindre du skal pakke båten full av all mulig elektronikk. Seilte selv mange år med en Maxi 77 med Honda/Penta,motoren gikk alltid, men det var sjelden strøm å få, så jeg passet bare på at jeg hadde nok til litt lanterneføring i ny og ne..... Og til slutt, men du vet det sikkert: titusenlappene flyr fort når du først begynner å restaurere, så skal jeg avholde meg fra å kommentere prisen, bortsett fra at jeg vill ikke startet et bud mye over ti store. Og hva med løpende og stående rigg.... Uansett, lykke til!

Link to post

Bare et par småting i tillegg til Suzuki's kommentarer, etter egen erfaring: Jeg er mest bekymret for kjølen; Få satt båten på land og la den hvile på kjølen, så ser du om den siger nedover kjølen, Gjør den det har du litt mer enn en "handy" plastejobb foran deg, gjør den ikke det, klarer du det selv sannsynligvis.

"Alle" er så redde for denne kjølskaden. Mitt tips er at dette er det mest håndgripelige og MINSTE problemet med denne båten. Plast kan fixes. Også av amatører. Om du begynner å lete på forumet, finner du f.eks Baatdillas dobbeltbunn prosjekt. Som du kan se der er ikke matte og polyester noen heksekunst. Ikke er det for dyrt heller. Tipper du handler mye sånne saker for 5K. Du trenger i tillegg en eller 2 bra vinkelslipere, støvmaske, vernebriller & kjeledress, samt god tid. Er kjølstokkene uskadet ? Er det plass til å forsterke disse, evt fjerne de skadete uten å demontere hele båten ? Kan man legge til fler ? Husk at en kjølstokk bærer mer en mange mm laminat.

 

Til slutt: les artikkelen om Hero`en som skulle bli en ny Berserk. Da forstår du at det meste kan fikses..

 

og du.... ikke kom til meg å klag over at det var mer arbeid enn du trodde. For mye arbeid det er det. Garantert. Jeg bare påpeker at det er mulig å gjøre det selv. Om du vurderer å sette denne delen av jobben bort, glem det først som sist. For det vil ALDRI lønne seg på en båt i denne prisklassen. Bare så det er sagt..

 

Suzuki - 997

No boat needed..

Link to post

Hej rrisnes!

 

Du har fått en massa kloka råd her over!

 

i tillegg er det intressant o veta vilken typ av båt det er?

 

 

Vissa båter er mer lettsålda enn andre.........det er noe du bör tenke på, även om den

dagen ligger veldi langt fram i horisonten just nu ner du går i kjöpe-tanker, så kommer

den!

 

att legge ner hundretals timer, som du ikke får betalt för, og att båten også viser sig ha

en för begränsad kundkrets...................

 

I mitt tycke, så skall det vara en känd o lettsåld båt om du skall ha igjen noe........

 

 

 

Jag kjöpte själv en Maxi 77a  -74 årsmodell för ca 19-20 år sedan

 

jag gav 16000 SEK og sålde senare för 46000 SEK vilket kan tyckas vara en bra utdelning,

men räknar man bort  all inkjöp ; plast,glasfiber,bunnmaling,tranport, leije av plass, kranlyft ödelagda verktyg, etc etc !!

så blev det ikke manga kroner över som skulle slåss ut på de timer jag la ner..........  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post

Her skal du trå varsomt og jeg er enig i at her ville jeg krevd bra med rabatt. Å si noen pris er vanskelig når jeg ikke vet hvordan båt det er. Men skal du gå på et slikt prosjekt er det greit at det er en kurant båt som er relativ attraktiv på bruktmarkedet.

 

Det har ikke vært noe fokus på hvordan stand seilene er i, men hvis de holder samme standard som resten av det du beskriver, er fornyelsen av seilgarderoben noe du må regne med. Det koster litt.

 

Brum nevner stående og løpende rigg. Hvordan ser den ut? Skal du skifte ut alt tauverk blir dette dyrt. Jeg ville også sjekket hvordan stand vinsjer er i.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hei

Tusen takk for all hjelp - alle innspillene fikk meg til å by rett under 20 for båten.

 

Verden vil bedras - for selger har mottatt bud på 37.000 kroner !!!!

 

Så der gikk den seilerdrømmen...hulk, hulk

 

Hilsen sommerens sureste landkrabbe

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...