Ficher Startet 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2008 Ikke noe plass for småbåter dette..... Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Der snakkeer vi litt av et vær ja Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Og minst like fasinerende å se fysikkens lover i drift, (les oppdrift) spes 0:35 og 0:50 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Husker det været der ja Lå på været med supplybåt i samme område (Ekofisk) mars 07. Det var vel opp mot 20 m max bølger og de var krappe og med korte perioder mellom hver. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Med all respekt å melde, men med nesten 6 år i stand-by livet i begynnelesen av min karriere fatter jeg ikke at folk "gidder" det livet, (glad jeg fant ut at det fantes annen sjøfart:-) Og ja, har selv vært med under lignende forhold opp mot 25 meter bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hva skjer om den skulle få motorproblemer, vil den tåle de sjøene fra siden/akter? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Er det bare meg som ikke ser noen link? Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Nå har nå ett slikt fartøy som regel tre stk mer eller mindre separate fremdriftssystemer (to aksler + azimuth) så det skal nok en hel del til før det ville gå så ille, men isåfall har jeg litt tvilende tanke rundt hvordan det ville endt om f. eks dette fartøyet havnet på siden, pent hadde det nok ikke blitt..... videosnutt fra youtube ligger oppe i første innlegg..... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Med all respekt å melde, men med nesten 6 år i stand-by livet i begynnelesen av min karriere fatter jeg ikke at folk "gidder" det livet, (glad jeg fant ut at det fantes annen sjøfart:-) Og ja, har selv vært med under lignende forhold opp mot 25 meter bølger. Nå begynner vel gjennomsnitts alderen på St.by båtene å bli forholdsvis høy. Og tror ikke det er der ungdom søker seg som første ønske om de satser på en karriere offshore. Skjønner det godt. De har både dårligere turnus og lønn. Enn de "tøffe" olje arbeiderene som de er satt til å passe på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 ok, hvis hvert av systemene kan klare å holde baugen mot vinden er det vel like sikkert som et 2-motors fly. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Nå er det jo så nevnt her helst eldre fartøy som brukes i offshore, og der er mye mangt Ikke uvanlig etter min erfaring at alt som var av fremdriftsystemer var i drift under dårlige forhold, og iallfall under slike forhold som vist her, noen fartøy har mer beskjeden motorkraft en andre, og noen ville nok ikke greie å ligge på været med kun ett system, men at man bruker alt under slike forhold handler jo også selvsagt om sikkerhet/komfort om en kan bruke ett slikt ord, med flere systemer/propeller i sving, jo lettere å holde fartøyet på stø kurs. Nei, det skal vel sies at dette nok ikke er noe for ungdommer å trakte etter, men etter en er ferdig på skolebenken (før det ble obligatorisk med 1 års effektiv fartstid mellom skoletrinnene) måtte en jo begynne en plass, etter 6 år i dette gamet, har jeg erfart at det er lett å gro fast og noen gjør det for godt, men for all del, noe god erfaring å dra med videre gav jo også dette livet. Under slike forhold som dette og ikke så ekstreme heller handler det ikke om annet en å holde motet oppe, (selv om det kan bli tungt med 4 uker i strekk med den ene kulingen avløst av en anne storm) klore seg fast og telle dagene som er igjen. Og ikke minst, tenke på de på den faste instalasjonen som både for sove og rikelig betalt, samt rikelig kompensert for hver dag de må stå over grunnet været en rir av... På en annen side, med 4 år på skolebenken, og ett år obligatorisk effektiv fartstid som gir en M4 eller D5 på baklommen, er det ikke så all hverden med fartøykatagorier en har å velge jobb på utfra kvalifikasjonene, intil en har nødvendig fartstid for utløsing av høyere sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Når jeg bruker offshore om fartøy i mitt forrige innlegg tenker jeg på stand-by fartøy, når en snakker om supply-fartøy er det i hovedsak langt nyere og bedre båter i det segmentet. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Skjønner det godt. De har både dårligere turnus og lønn. Enn de "tøffe" olje arbeiderene som de er satt til å passe på. Rettelse, under slike forhold viser en vel heller det at de virkelig "tøffe" ikke befinner seg på en stødig og stabil instalasjon, men ombord i fartøyet der nede? ... Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hvordan er turnusen på et stand-by fartøy? Og hvordan er lønnen? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 28.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 3 nye i samme båt.......... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hvordan er turnusen på et stand-by fartøy? Og hvordan er lønnen? Nordsjøfart 4 uker på og 4 uker av, snart 3 år siden jeg var i den farten nå, men som 1. maskinst den gang ca 25-26.000 netto, nok betydelig mer i dag.... Utenriks er typisk 6 uker på og 6 uker av, og sannsynlig noe bedre lønn... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Snakker om sola, eller månen, Ocean Sky ja, det var akkurat der jeg avsluttet min stanby-karriere Det fartøyet fikk forresten trykket inn 2 av vinduene på broen ett par måneder før jeg kom ombord i den, måtte vistnok gå for nødmanøver til land etter skyllebøtten... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Er det bare meg som ikke ser noen link? Jeg ser heller ikke noen link. Hvorfor skal vi holdes utenfor? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hvis du er på en jobb pc kan det være den er blokert for slike "useriøse/skumle" plasser som youtube etc. den må ha instalert flashplayer for å vise dette, er den blokert for du heller ikke lastet ned flashplayer..... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Hva er bølgehøyde på disse filmer? Og hadde en god 35 fots turseiler klart seg i et sånt vær? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Mener det er nevnt 20 meter på første innlegg, sier vi en 15-25 meter er det nok inndekket for de alle filmer tror jeg Hvorvidt jeg ville vært i en turseiler der eller her i sofakroken, tja .... Nei, har ikke greie på seilbåter så lar være utalelse om det, men jo ville heller vært her i sofaen , også istedet for stanby-fartøyet så det er sagt Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jo da sofakroken er mye bedre en ombord et hvilket som helst båt i slik vær. Blir jo nesten sjøsyk bare ved å se på dette der. Men en båt i CE kategori A (hvilket de fleste turseilere er) skal jo i teorien utholde selv et slikt vær? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 "useriøse/skumle" plasser som youtube etc. Ikke på jobb - neida, men på ferie. Hotellets Inet tilgang er tydeligvis blokka for YouTube. Får vente til jeg kommer hjem Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jo da sofakroken er mye bedre en ombord et hvilket som helst båt i slik vær. Blir jo nesten sjøsyk bare ved å se på dette der. Men en båt i CE kategori A (hvilket de fleste turseilere er) skal jo i teorien utholde selv et slikt vær? Stemmer vel det, det er vel bare å rigge ned, skalke lukene og surre seg fast, etter en og annen kullseiling og kan en åpne opp når været har roet seg og fortsette turen uten mast (nå skulle ikke jeg utale meg om dette, for har ikke peiling på seilbåt, men klarte ikke la være ) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.